Allergi och pålägg

Hej,

Min dotter är mjölkproteinallergiker och jag funderar på om någon har bra tips på pålägg som man kan ha med sig när man är ute 4-6 dagar.

Brukar själv ha skinkost och liknande som håller sig bra men har svårt att komma på något bra som inte innehåller mjölkprotein.

Vi skall vandra upp på Kebnekaise och lite mindre utflykter men vi bor inte på stationen utan kommer vara någon km därifrån.

Man kan basera många goda "pastejer" på en blandning av någon sorts frö- eller nötpasta (finmalen tahini, finmixade valnötter, mandel etc) och finmixade kokta kikärter, som man torkar i mixat tillstånd, om man vill reducera packvikten och/eller göra dem långtidshållbara (annars går det ju att använda mixen som den är). Man blandar dessa bägge ingredienserna med lite vegetabilisk olja och valfri kryddning (lök, vitlök, citron, peppar, örtkryddor...). Kanske också kokosmjölkpulver, men det har jag inte testat. Tomatpuré (också den torkad och mixad till pulver i den hållbara "fjällversionen") ger både smak och ett utseende som liknar leverpastej :)
Vattenhaltiga tillsatser mixas och torkas tillsammans med kikärtsröran.

Den torkade versionen blir ungefär som smulig lera p g a fettinnehållet i frö/nötpastan, men håller sig fint under ett par veckors tur. Jag packar den i någon tät plastburk. "Tillagning" under vandring sker genom att man tillsätter kallt vatten och låter det hela svälla en stund.
Den otorkade vattenhaltiga versionen går bättre att packa i påfyllningsbara tuber.

Hssselnötssmör. Vet ej hur d e med den köpta men enkelt att tillverka själv och då får hasselnötssmör och inte sockersmör med hasselnötter..
Jordnötssmör med sylt.
Makrill i tomatsås.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips