Allergi och pålägg

Hej,

Min dotter är mjölkproteinallergiker och jag funderar på om någon har bra tips på pålägg som man kan ha med sig när man är ute 4-6 dagar.

Brukar själv ha skinkost och liknande som håller sig bra men har svårt att komma på något bra som inte innehåller mjölkprotein.

Vi skall vandra upp på Kebnekaise och lite mindre utflykter men vi bor inte på stationen utan kommer vara någon km därifrån.

Man kan basera många goda "pastejer" på en blandning av någon sorts frö- eller nötpasta (finmalen tahini, finmixade valnötter, mandel etc) och finmixade kokta kikärter, som man torkar i mixat tillstånd, om man vill reducera packvikten och/eller göra dem långtidshållbara (annars går det ju att använda mixen som den är). Man blandar dessa bägge ingredienserna med lite vegetabilisk olja och valfri kryddning (lök, vitlök, citron, peppar, örtkryddor...). Kanske också kokosmjölkpulver, men det har jag inte testat. Tomatpuré (också den torkad och mixad till pulver i den hållbara "fjällversionen") ger både smak och ett utseende som liknar leverpastej :)
Vattenhaltiga tillsatser mixas och torkas tillsammans med kikärtsröran.

Den torkade versionen blir ungefär som smulig lera p g a fettinnehållet i frö/nötpastan, men håller sig fint under ett par veckors tur. Jag packar den i någon tät plastburk. "Tillagning" under vandring sker genom att man tillsätter kallt vatten och låter det hela svälla en stund.
Den otorkade vattenhaltiga versionen går bättre att packa i påfyllningsbara tuber.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hssselnötssmör. Vet ej hur d e med den köpta men enkelt att tillverka själv och då får hasselnötssmör och inte sockersmör med hasselnötter..
Jordnötssmör med sylt.
Makrill i tomatsås.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips