Allemansrätten

is


Grund och grund, men om man bortser från att debatten idag bara handlar om att polemisera skitfrågor så kanske man borde fundera ett varv på vilken ideologisk ståndpunkt de har. Liberaler och framför allt libertarianer sätter äganderätten före allemansrätten, kan du betala är du fri.

Varför spelar de med? De vet likaväl som gemene man att den här verksamheten är fel, skillnaden är att politikerna mycket väl vet var organiserade verksamheter regleras. När de väl har skjutit in sig på Allemansrätten så är den inte längre helig.

Skitfrågor? Menar du att en markägare som får ett tältläger i sin skog och en massa skräp överallt, samt förstörelse, helt enkelt fokuserar på skitfrågor?
 
Skitfrågor? Menar du att en markägare som får ett tältläger i sin skog och en massa skräp överallt, samt förstörelse, helt enkelt fokuserar på skitfrågor?

Lyft blicken från ditt navelskåderi, det går längre än den enskilde markägaren. Hur stor uppmärksamhet fick grundlagförändringarna som gjorde att svenskt medborgarskap jämställdes med att vara papperslös?

Varför inte ta initiativet och lyft den frågan och placera den där den hör hemma, fortsätter den att tystas ned kommer allemansrätten att beskäras.
 
Lyft blicken från ditt navelskåderi, det går längre än den enskilde markägaren. Hur stor uppmärksamhet fick grundlagförändringarna som gjorde att svenskt medborgarskap jämställdes med att vara papperslös?

Varför inte ta initiativet och lyft den frågan och placera den där den hör hemma, fortsätter den att tystas ned kommer allemansrätten att beskäras.

Nu är jag inte riktigt med i ditt tänk. Anser du att markägare är navelskådare eftersom det finns andra frågor som är komplexa i vårt samhälle?
 
Säg det där till antipirat-byrån om du törs =D

De är väl ytterligare ett särintresse i diket. De tycker väl att det är en lysande idé att jag betalar en slant till Per Gessle m fl, varje gång jag betalar en cd/dvd som jag bränner ritningsfiler eller textdokment till, där jag i själva verket själv äger upphovsrätten..
 
Nu är jag inte riktigt med i ditt tänk. Anser du att markägare är navelskådare eftersom det finns andra frågor som är komplexa i vårt samhälle?

De frågor som aktualiseras och som faktiskt leder till konkreta beslut är självklarheter som meddelas med brösttoner, de komplexa frågorna drivs igenom med att användas som slagträn på piñatan för att unvika att oppositionen ställer känsliga frågor om det verkligen finns en lösning eller om de låter problemen överlämnas till nästa generation. Du vet själv vad du är, så gör dig inte dummare än du faktiskt är genom spetsfundigheter.

Man driver en anti-politik. Organiserad bärplockning finns inte i allemansrätten, all form av organiserad verksamhet på annans mark regleras i jordbalken. All rapportering om bärplockningen får tillägget att det härleds till allemansrätten, då måste allemansrätten vara fel utformad. Men det står inget om det där, så den beskärs bara för sakens skull och när det väl är gjort är det en smal sak att radera den helt.
 
De frågor som aktualiseras och som faktiskt leder till konkreta beslut är självklarheter som meddelas med brösttoner, de komplexa frågorna drivs igenom med att användas som slagträn på piñatan för att unvika att oppositionen ställer känsliga frågor om det verkligen finns en lösning eller om de låter problemen överlämnas till nästa generation. Du vet själv vad du är, så gör dig inte dummare än du faktiskt är genom spetsfundigheter.

Man driver en anti-politik. Organiserad bärplockning finns inte i allemansrätten, all form av organiserad verksamhet på annans mark regleras i jordbalken. All rapportering om bärplockningen får tillägget att det härleds till allemansrätten, då måste allemansrätten vara fel utformad. Men det står inget om det där, så den beskärs bara för sakens skull och när det väl är gjort är det en smal sak att radera den helt.

Hur undviker vi då att dina skyltar blir verklighet?
 
Hur undviker vi då att dina skyltar blir verklighet?

Tja, nu är ju jag korporativist och emot den parlamentariska demokratin där man lägger fyra år i händerna på potentiella idioter vid en given tidpunkt vart fjärde år. Men att adressera frågan till rätt instans borde ju vara ett första steg oavsett styrelseskick.
 
Kan och kan. Jag tror det blir svårt ändå.

Vad är husbehov (ja jag vet vad det är, men hur ska det definieras i lag)?
Ska man sätta en gräns om 10l per person och tillfälle? Får markägaren avvisa plockarna från platsen om de har plockat mer än 10l? Får markägaren genomsöka plockarens bil för att se om denne har mer bär där?

Hur ska man göra så att utländska bärplockare inte kan sälja det de plockar? De kan ju "ge" bort bären till "någon", och sedan råkar de få en penningsumma som gåva ett par veckor efter hemkomst.

Vem ska kontrollera och bedöma?


Missförstå mig inte. Jag är helt emot överutnyttjande av vår kära allemansrätt, men jag ser inte riktigt hur man ska kunna förhindra det utan att det innebär en försämring för oss rekreationsplockare.

Rätt fåniga frågor - lagar som skyddar vissa intresen brukar inte förse intressenterna med polisiära befogenheter. Och i de fall som nu uppmärksammats torde det vara lätt bevisat att det inte handlar om någon husbehovsplockning.
 
De frågor som aktualiseras och som faktiskt leder till konkreta beslut är självklarheter som meddelas med brösttoner, de komplexa frågorna drivs igenom med att användas som slagträn på piñatan för att unvika att oppositionen ställer känsliga frågor om det verkligen finns en lösning eller om de låter problemen överlämnas till nästa generation. Du vet själv vad du är, så gör dig inte dummare än du faktiskt är genom spetsfundigheter.

Man driver en anti-politik. Organiserad bärplockning finns inte i allemansrätten, all form av organiserad verksamhet på annans mark regleras i jordbalken. All rapportering om bärplockningen får tillägget att det härleds till allemansrätten, då måste allemansrätten vara fel utformad. Men det står inget om det där, så den beskärs bara för sakens skull och när det väl är gjort är det en smal sak att radera den helt.

Det sista förutsätter att det finns breda stämningar för att avskaffa allemansrätten (hur man nu avskaffar ngt som egentligen inte finns).

Gör det det? Enligt en del undersökningar som redovisats här gör det - OJMR - inte ens det bland markägarna och deras organisationer, t ex LRF. Däremot vill man ha klarare regler.

Hur är det nu med andra lagar? Man kunde tycka att de här lägren bröt mot alla möjliga lagar, t ex terrängkörningslagen. Men om man nu inhyste plockarna på en campingplats och fraktade dem till och från med buss - finns det då idag några lagar som hindrar dem från att störta ut i terrängen med plockräfsorna i högsta hugg? Ge gärna länk.
 
Rätt fåniga frågor - lagar som skyddar vissa intresen brukar inte förse intressenterna med polisiära befogenheter. Och i de fall som nu uppmärksammats torde det vara lätt bevisat att det inte handlar om någon husbehovsplockning.

Är det mina frågor du tycker är fåniga?
Jag trodde det var uppenbart hur retoriska de var.

Ja som sagt, i de uppmärksammade fallen just nu är det ganska lättbevisat (någon har ju hyrt in dem), men jag upprepar: Vad händer nästa år när de kommer ett helt vanligt "gäng" som ska fylla sina egna frysar (husbehovsplockning).
 
Det sista förutsätter att det finns breda stämningar för att avskaffa allemansrätten (hur man nu avskaffar ngt som egentligen inte finns).

Gör det det? Enligt en del undersökningar som redovisats här gör det - OJMR - inte ens det bland markägarna och deras organisationer, t ex LRF. Däremot vill man ha klarare regler.

Hur är det nu med andra lagar? Man kunde tycka att de här lägren bröt mot alla möjliga lagar, t ex terrängkörningslagen. Men om man nu inhyste plockarna på en campingplats och fraktade dem till och från med buss - finns det då idag några lagar som hindrar dem från att störta ut i terrängen med plockräfsorna i högsta hugg? Ge gärna länk.

Allemansrätten är skyddad enligt lag, än så länge. Men lagar, även grundlagar, kan ändras eller avskaffas.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm#K3

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM#K12P6
 
Men om man nu inhyste plockarna på en campingplats och fraktade dem till och från med buss - finns det då idag några lagar som hindrar dem från att störta ut i terrängen med plockräfsorna i högsta hugg? Ge gärna länk.

Varför skulle man vilja hindra det? Det finns ju bär så det räcker och blir över, de flesta ruttnar ju bort.

//A
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.