Allemansrätten

nja.. det är nog ingen som vill ta bort allemansrätten, de flesta som har invändningar har inte det mot allmänheten utan mot att kommersiella företag mer eller mindre godtyckligt kan driva verksamhet på annans mark. tyvärr känner sig många hotade av att man vill ta bort godtyckligheten för företag, jag fattar inte varför det skulle vara så svårt att göra en affärsuppgörelse mellan två affärsrörelser.. allmänheten bör bibehålla samma rätt som nu.

när det gäller niking så har jag en känsla av att han egentligen har en liberalare syn än vad som framkommer, det är troligtvis av tonen han anlagt en oresonlig åsikt gällande allemansrätten, detta beror på samma oresonlighet som andra sidan uppvisar.. niking, ber om ursäkt att jag lägger ord i munnen på dig, du får gärna säga till om jag har fel!

Det klart att min "oresonliga" ton till viss del kommer sig av ett antal korkade påhopp från den "andra sidan". Flera av dessa personer har ju fått sig en bassning utav signaturen "Betula Pendula".

Dock är jag klart missnöjd med hur mycket hänsyn vi markägare måste visa det påstådda allmänintresset, när jag sköter om min mark och min skog, samtidigt som allmänheten uppenbarligen har stora rättigheter på min mark - utan att ens behöva fråga markägaren om lov! Än värre blir det ju att det är lögn att med lagliga medel få fast "friluftssvinen", som vida överträder sina stora rättigheter.

Den bristfälliga utredningen om allemansrätten gjorde ju heller inga direkta försök att åtgärda dessa missförhållanden. Det enda förslaget var ju i princip en skadefond, som, enligt förslaget, lär bli rejält underfinansierad!
/Niklas
 
Jodå, som markägare har jag rätt att avhysa oönskat folk och definitivt rätt att störa deras rätt med t.ex motormanuell röjning och gallring!
/Niklas
Avhysa har du ingen rätt att göra vad du än säger.
Att störa kan du naturligtvis göra. Den rätten har du ju även här på forumet. Frågan är bara vilka sjuka drifter som får en skogsmarodör som dig att hänga på friluftsforum som i första hand är till för folk som gillar att vara i skogen, inte folk som gillar att förstöra den.
 
Nu är det du som får ta på sig dumstruten.

Funkar för vem? Inte markägaren i alla fall. Dessutom är den historiska dimensionen mycket värdefull i många diskursioner, inte minst denna

Den funkar för de flesta markägare, i det här fallet gillar inte du den.
Det finns saker som många ogillar som tillexempel varför Polaker och Kinser m.m. luras hit av företag för att plocka bär. Vågar påstå att de flesta ogillar detta missbruk.
Jag tror till hör de extrema.


Som du själv påpekat, så ger dig allemansrätten inga som helst rättigheter, utan bara sammanfattar som som inte uttryckligen är förbjudet enligt annan lag.

Dock torde det viktigaste vara att enbart göra sådant, som är OK enligt den aktuella markägaren. Annars kan ju allemansrätten plötsligt försvinna. :)

Varför hota, när jag endast berättar att jag kan tälta en natt på din mark enligt de "regler" allemansrätten hänvisar till...

Det kan ju i och för sig vara så att din mark endast är din lilla tomt och skogen du pratar om tillhör typ din fars. Då blir ju min tältning lite mer av ett hemfrids brott.



Njae, jag gillar att cykla småvägar. Aktionsradien blir ju betydligt större än om jag går i skog och mark.
/Niklas

Eftersom du är med i andra forum där du har samma intressen som här på utsidan vet jag att du gilla långfärd cykling och det är rätt svår aktivitet att syssla med utan allemansrätt.

Och dessutom när du är medlem i friluftsfrämjade var hela verksamhet bygger på allemansrätten , blir dina inlägg helt absurda.

Kan det vara så att du nu har tagit över mark via arv eller dylikt och därefter vill sätta upp staket och skrämma bort dina gamla vänner.

Hur löser du problemet med dykningen, är det i din tjärn.

Hur var det i fältbiologerna hängde ni bara i din skog då.

Du kan inte förbjuda något som du själv med glädje utnyttjat i hela ditt liv. Du kanske borde tänka om och komma tillbaks när du sansat dig. Det finns fel i allemansrätten låt oss fixa till dem få ut mer information så att alla vi svenskar vet vad som gäller.
Och det finns siffror som jämställer svearikes intäkter från skogsindustrin med intäkter från turismen. Så låt oss se till att båda har det bra.

Eller är du ett skogstroll som ombildar dig till ett forumstroll?
 
Faktum är att under förra finanskrisen, så var skogsnäringens exportvärde större än hela Sveriges netto-export!
Så allemansrätten samexisterar bra med skogsnäringen?
Skogsindustrin med tillhörande export skulle nog kunna bli betydligt större utan allemansrätt, reservatshysteri m.m.
Skogsindustrierna anser i ett remissvar att "allemansrätten måste även fortsättningsvis vara grunden för allmänhetens rätt att vistas i skog och mark", men du anser alltså att Skogsindustrierna har fel angående allemansrätten?
 
Skogsindustrierna anser i ett remissvar att "allemansrätten måste även fortsättningsvis vara grunden för allmänhetens rätt att vistas i skog och mark", men du anser alltså att Skogsindustrierna har fel angående allemansrätten?

Detta dokument innehåller förvisso många kloka synpunkter på många av utredningens förslag, men jag delar inte deras syn riktigt när det gäller allemansrätten, utan vill ha en tuffare linje.
/Niklas
 
Avhysa har du ingen rätt att göra vad du än säger.
Att störa kan du naturligtvis göra. Den rätten har du ju även här på forumet. Frågan är bara vilka sjuka drifter som får en skogsmarodör som dig att hänga på friluftsforum som i första hand är till för folk som gillar att vara i skogen, inte folk som gillar att förstöra den.

Ha, den frågan kom ju från rätt person också! Hade du hellre sett flummig enfald i denna tråd?
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.