Allemansrätten

Och trots detta vill du ta ifrån mig en rättighet jag har? Hur tänkte skogsägarna kompensera resten om de tar vort en rättighet som finns? Betalar ni någon sorts skadestånd som även täcker terapi ???

Vilket emotionellt lidande har du lättast att tåla? En ändrad dagstur p.g.a minskad allemansrätt eller förstörelse av din egendom för 100.000 kr +=
/Niklas.
 
Vilket emotionellt lidande har du lättast att tåla? En ändrad dagstur p.g.a minskad allemansrätt eller förstörelse av din egendom för 100.000 kr +=
/Niklas.

Med tanke på att det är betydligt fler som lider emotionellt så är det ju enkelt, eller hur?

Och visste inte att det var en tävling i lidade och winner takes it all.
 
Med tanke på att det är betydligt fler som lider emotionellt så är det ju enkelt, eller hur?

Det tycke ju även Hitler när det gällde tyskarna vs judar. Judarna var visst i minoritet...

Och visste inte att det var en tävling i lidade och winner takes it all.

Drabbade markägare torde lida mer av friluftssvinens illdåd än friluftsfolk, som tvingas planera om sina dagsturer till enbart statlig och kommunal mark.
/Niklas
 
Det tycke ju även Hitler när det gällde tyskarna vs judar. Judarna var visst i minoritet...

Bra Niklas, vi är tillbaka vid Hitler, Ibland tror jag du med vett och vilje gör detta då du inte vill vara det minsta seriös. Men om du nu ska jämföra dig med judar i koncentrationsläger så slutar jag prata med dig.

Så jag hoppas inte ens du får en bra dag, kunde inte bry mig mindre vid det här laget.
 
Det tycke ju även Hitler när det gällde tyskarna vs judar. Judarna var visst i minoritet...

Hur FAN kan du ta upp Hitler och Judarna i denna diskussionen, inte speciellt Intelligent eller Seriöst gjort!

Tycker du bör be om ursäkt för ditt uttalande... inte passande med sådant språk!

Nu lämnar jag denna diskussionen! Den har sjunkit till bottenslam nivå...

Tack för mig

/troswe/
 
Bra Niklas, vi är tillbaka vid Hitler, Ibland tror jag du med vett och vilje gör detta då du inte vill vara det minsta seriös. Men om du nu ska jämföra dig med judar i koncentrationsläger så slutar jag prata med dig.

Tja, om du läser om de senaste dagarnas debatt om majoritetens kontra minoritetens emotionella lidande, så kan jämförelsen bitvis vara befogad.

Så jag hoppas inte ens du får en bra dag, kunde inte bry mig mindre vid det här laget.

Då är jag ledsen att göra dig besviken, för dagen har hittills varit rätt så bra.
/Niklas
 
Hur FAN kan du ta upp Hitler och Judarna i denna diskussionen, inte speciellt Intelligent eller Seriöst gjort!

Tycker du bör be om ursäkt för ditt uttalande... inte passande med sådant språk!

Nu lämnar jag denna diskussionen! Den har sjunkit till bottenslam nivå...

Tack för mig

/troswe/

Läs om de senaste dagarnas diskussioner i denna tråd angående emotionellt lidande, så ser du bakgrunden, istället för att stirra dig blind på ett enda lösryckt uttalande.

Någon fog för ursäkt från min sida, kan jag ej se.
/Niklas
 
Ett lågvattenmärke i den redan ganska magra argumentationen där det mest varit just emotionella uttryck för hur drabbade vissa kan vara av på förhand kända faktorer kring allemansrätten som inte borde överraska en seriös skogsbrukare. Den kostnad som kan förekomma pga allemansrätten skall inte förväxlas med negativa effekter av otillåten aktivitet (dessa som inte sköter sig kommer inte att förändra sig av att det inte tillåts en andra gång), utan ses som en av de gemensamma uppoffringar som vi alla gör för samhällets bästa, som tack för rätten att ha förmånen att kunna berika sig själv med avkastningen från vår gemensamma naturresurs.
Dessbättre kommer dessa argument som framförs inte kunna förändra min åsikt, och knappast heller vara till nackdel för allemansrätten ens om de når fram till någon som skulle kunna påverka den aktivt med egna aktiva beslut.

Adjö!
 
Ett lågvattenmärke i den redan ganska magra argumentationen där det mest varit just emotionella uttryck för hur drabbade vissa kan vara av på förhand kända faktorer kring allemansrätten som inte borde överraska en seriös skogsbrukare. Den kostnad som kan förekomma pga allemansrätten skall inte förväxlas med negativa effekter av otillåten aktivitet (dessa som inte sköter sig kommer inte att förändra sig av att det inte tillåts en andra gång), utan ses som en av de gemensamma uppoffringar som vi alla gör för samhällets bästa, som tack för rätten att ha förmånen att kunna berika sig själv med avkastningen från vår gemensamma naturresurs.
Dessbättre kommer dessa argument som framförs inte kunna förändra min åsikt, och knappast heller vara till nackdel för allemansrätten ens om de når fram till någon som skulle kunna påverka den aktivt med egna aktiva beslut.

Adjö!

Det torde ju bli lättare att sätta dit friluftssvinen om allemansrätten slopas. Då faller ju t.ex. alla argument mot övervakningskameror i skogsmark.

Du lär ju knappast få mig att ändra min åsikt heller för den delen.
/Niklas
 
Det torde ju bli lättare att sätta dit friluftssvinen om allemansrätten slopas. Då faller ju t.ex. alla argument mot övervakningskameror i skogsmark.

Du lär ju knappast få mig att ändra min åsikt heller för den delen.
/Niklas

Utan att ha läst samtliga inlägg i debatten dristar jag mig ändå till en kommentar. Du säger att genom att avskaffa allemansrätten så faller alla argument mot övervakningskameror i skogsmark. Det är kanske helt korrekt, men då kan man ju lika gärna argumentera för att avskaffa rätten till privatbilism (dvs. trafiksvinen?) då alla argument mot fartkameror skulle falla...

Jag förstår inte - förklara gärna hur du tänker...
 
Du lär ju knappast få mig att ändra min åsikt heller för den delen.
/Niklas
Jag tror inte att någon vettig människa utan djupare kunskaper i lobotomi skulle drömma om att få dig att ta in andra perspektiv i denna fråga. Jag tror i stället att de flesta här jobbar på att exponera dig och din extrema ståndpunkt så att andra som eventuellt är tveksamma i frågan får lättare att ta ställning. Och enligt min mening så har vi lyckats ganska bra med det. Det är möjligt att du skulle kunna vinna sympati från någon enstaka när du målande berättar om hur du får gråta dig till sömns varje kväll för att vi andra äter upp dina blåbär och sliter på din mark, men de flesta normala människor backar i dörren när du börjar yra om att ta bort allemansrätten helt och hållet.
Så tack för hjälpen!
 
Det tycke ju även Hitler när det gällde tyskarna vs judar. Judarna var visst i minoritet...
Haha... den tomte som tidigare i tråden hade missförstått Godwins lag har ju ett strålande tillfälle att se den i aktion här. Ett praktexempel på Godwins lag, där man i en liknelse eller metafor använder Hitler som symbol för opponenternas ståndpunkt.
Kan man inte annars tänka sig en liknelse där vi friluftsmänniskor är judarna och skogsägarna lägervakterna? När vi ändå är i gång? :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.