Allemansrätt på campingplats under stängd säsong
- Trådstartare vincentt
- Start datum
Ja, det skulle kunna bli tal om egenmäktigt förfarande om man upptar bryggan på ett sätt som hindrar ägaren eller nyttjanderättshavaren att använda sin brygga som de tänkt. Det ska nog dock till mer än en enstaka morgon för att det ska bli tal om påföljd.
En brygga verkar kräva undantag från strandskyddet. Jag undrar hur många av alla de privata bryggor som finns i landet som har det... Jag tror inte att jag skulle vilja göra en rättssak av en tältning om jag vore bryggägare...
Var menar ni att det står att det är förbjudet att sätta upp ett tält på annan plats än i skogen, dit allmänheten har tillträde, bortsett från sådant som i allmänna ordningsstadgar osv. uttryckligen förbjuder tältning på vissa ställen..?
Att det är ett ofog att tälta på exempelvis en golfbana eller någon annans brygga, är en annan sak.
Var, förutom skogen/naturen vill du tälta där du tror att det är förbjudet?
På en kommunal skolgård? Där bor ju normalt ingen under helger och lov men inte förbjudet för allmänheten att vistas.
/Patrik, var ödmjuk med allemansrätten så vi får ha den kvar
Det finns ju bryggor med lov och av hävd, båda är anläggningar. Golfbanor är planteringar precis som ungskog och sådd mark.
Jag tältar enbart i naturen. Men det var inte frågan i tråden. Frågan är om det var tillåtet, inte vad jag ville eller vad jag brukar göra.