Allemansrätt på campingplats under stängd säsong

Är grymt sugen på att tälta någon dag nu i början av april. Nu är det så att tänkta platsen är en campingplats i skog nära skärgården (med strand och allt). Vet inte riktigt hur allemansrätten gäller på det, man tar ju betalt för en plats under säsong.

En sak till, jag minns att det finns ett hus ca 300 meter bort. Minns inte om det är en bebott eller inte, måste man fråga om deras tillåtelse om man befinner sig inom deras relativa synhåll? I min värld är synhåll är ca 50-100 meter...

Ska man chansa utan att fråga när man kommer, eller fråga, och ev. få ett blankt nej pga det är en eremit som bor där...
 
Jag hade frågat campingägaren och ev betalt en liten symbolisk summa som ni kommer överens om. DÅ kan ingen säga något - har du hyrt plats på campingen av campingägaren kan ju inte gärna husägaren har några synpunkter. Jag tycker alltid det är bättre att fråga före och har svårt att se att du skulel få nej om du presenterar dig på ett trevligt sätt och lovar att inte lämna något efter dig. Men såkalrt kan det finnas campingägare som resonerar annorlunda. Att hävda allemansrätten på en anläggning som campingplats, trots att den är stängd tror jag inte på - är det inte lite som att försöka tälta på en golfbana?
 
http://www.friluftsframjandet.se/guest/har-fa-rman-ga-text

kort sagt om du inte vill fråga (campingägaren) om lov., håll dig utanför den i huset boendes hemfridszon. Mao utom synhåll. Troligtvis är campingen en egen fastighet - privat mark - allemansrätten kan ej tillämpas för den fastigheten. Du får dock beträda den utan att förstöra.

Inte störa - inte förstöra. Syns man inte - finns man inte.
 
Jag kontaktar campingen och struntar i fastigheten... kan tom vara campingägarensfastighet. Iaf bra att bolla med er.

"som att tälta på en golfbana..." Den var bra... =)
 
Grundregeln vid allemanrättshävdande är icke anlagd mark, utom synhåll.
Häromåret var det någon som visade en söt bild på tältning på annans brygga. Men nej en brygga är en anläggning och får inte blockeras med tält.
Utom synhåll i naturen där det inte råder tältförbud är helt ok en natt.
go tur
 
Man ju notera att det är helt ok att använda bryggan med allemansrätten som stöd, så länge den inte ligger inom synhåll från huset och stör ägarens egen användning.

//A
 
Ur juridisk synpunkt torde det vara riskfritt att tälta på en nedstängd camping, brygga eller golfbana (när ingen spelar), under förutsättning att man ger sig av självmant om man blir avvisad och i övrigt inte begår något annat brott eller orsakar någon skada eller kostnad för markägaren eller övriga nyttjanderättshavare.
Allemansrätten är som bekant ingen lag, utan benämningen på sådant man inte förbjuden att göra enligt lag.
Hemfridsbrott kan det bara bli tal om då man olovligen kvarstannar eller bryter sig in i anslutning till annans bostad.
Olaga intrång kan det bara bli tal om då man olovligen kvarstannar på fastigheten om man blir avvisad. Beroende på hur campingen och golfbanan ligger kan man ha rätt att beträda området och därmed uppnår man inte rekvisiten för olaga intrång förrän man olovligen kvarstannar på fastigheten och tar den i besittning på ett sätt som gör att markägaren eller nyttjanderättsinnehavaren inte kan bruka sin mark som tänkt.
Ur moralisk synvinkel är det upp till var och en att bestämma om de tycker det är mer moraliskt att tälta i någon annans skog eller på golfbanan som stängt för säsongen.
 
Ur juridisk synpunkt torde det vara riskfritt att tälta på en nedstängd camping, brygga eller golfbana (när ingen spelar), under förutsättning att man ger sig av självmant om man blir avvisad och i övrigt inte begår något annat brott eller orsakar någon skada eller kostnad för markägaren eller övriga nyttjanderättshavare.
Allemansrätten är som bekant ingen lag, utan benämningen på sådant man inte förbjuden att göra enligt lag.
Hemfridsbrott kan det bara bli tal om då man olovligen kvarstannar eller bryter sig in i anslutning till annans bostad.
Olaga intrång kan det bara bli tal om då man olovligen kvarstannar på fastigheten om man blir avvisad. Beroende på hur campingen och golfbanan ligger kan man ha rätt att beträda området och därmed uppnår man inte rekvisiten för olaga intrång förrän man olovligen kvarstannar på fastigheten och tar den i besittning på ett sätt som gör att markägaren eller nyttjanderättsinnehavaren inte kan bruka sin mark som tänkt.
Ur moralisk synvinkel är det upp till var och en att bestämma om de tycker det är mer moraliskt att tälta i någon annans skog eller på golfbanan som stängt för säsongen.

Jag kan tänka mig att golfbaneägare även skulle kunna tänka sig att tältning på deras anläggning resulterar i lagbrottet skadegörelse med tanke på hur petiga de är med sitt anlagda gräs.

/Patrik, som inte vill tälta på golfbanor
 
Skulle själv bli mäkta irriterad om jag en morgon kom ned till min brygga och upptäckte att ett tält stod där. Oavsett närhet till huset. Mer Egenmäktigt förfarande än allemansrätt.
 
Skulle själv bli mäkta irriterad om jag en morgon kom ned till min brygga och upptäckte att ett tält stod där. Oavsett närhet till huset. Mer Egenmäktigt förfarande än allemansrätt.

Ja, det skulle kunna bli tal om egenmäktigt förfarande om man upptar bryggan på ett sätt som hindrar ägaren eller nyttjanderättshavaren att använda sin brygga som de tänkt. Det ska nog dock till mer än en enstaka morgon för att det ska bli tal om påföljd.
 
Huruvida man ska tälta på en golfbana är en förutom juridisk fråga även en fråga om säkerhet. Golfbanorna har oftast rätt elaka figurer, oftast helt legalt, -som beträder banorna, förutom det måste man även beakta golfbollarnas nedslagsplatser. Jag skulle slå ett slag för den där vildmarken som ett slags alternativ. Den vilda marken där golfbollarnas nedslagsplatser är att betrakta som ringa är betydligt säkrare platser att slå upp sitt tält.

I denna vildmark utanför golfbollarnas, spelarnas och övrigas hot, torde ett tält normalt med beaktande av allemansrätten kunna sättas upp utan dessa hinder.

Är nu önskemålet att sätta upp tältet på en brygga
I vildmarken innanför en Greve eller Grevinnas revir kan detta rendera i problem.

I dessa prekära bekymmer av problem så föreslår jag att ta sig snarast i riktning Norr om Dalälven. Där tar vi hand om er Er och säkerställer säkerhet, trygghet och minimerade av eventuella problem.

Typ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3
Herr Nilsson Allemansrätt i Finland? Allmänt om friluftsliv 6
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.