• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alla människor som låtsas vara miljömedvetna och så FÖR naturen

Ja miljön kan ju omöjligt bli bättre av en el-bil. Det är ju sånt feltänk, för bilen rullar ju inte runt och renar luften bara för att den inte drivs av fossila bränslen. Den belastar även den, då den tillverkas och framförs och slutförvaras nångång. Den har lägre utsläpp, men det är också den enda delen av helheten den är bättre på.

Många, utifrån hur de uttrycker sig.
Tvivlar på det. Är nog ni som bara tolkar det så.
Men miljön blir inte bättre av att gå eller åka buss heller.
Bättre blir den väl inte men om man inte får gå eller ta bussen till jobbet eftersom det påverkar miljön är det väl bara utslättelse av människorasen som är ok.

Tycker det blir lite väl lite konstruktivt om man inte tollerar någon belastning på miljön och likställer en liten belastning med en stor belastning.

Tvivlar på det. Är nog ni som bara tolkar det så.

Bättre blir den väl inte men om man inte får gå eller ta bussen till jobbet eftersom det påverkar miljön är det väl bara utslättelse av människorasen som är ok.

Tycker det blir lite väl lite konstruktivt om man inte tollerar någon belastning på miljön och likställer en liten belastning med en stor belastning.
men det är väl ingen som sagt att man inte får gå eller ta bussen till jobbet? det är väl jättebra för benen och hjärtat och man spar pengar, men det förbättrar inte klimatet, och bussen tär troligen mer på klimatet än den förbättrar. Det är ett känsloargument när man säger göra såna saker för miljön, men om man tänker lite längre så tycker inte jag det håller. Fakta och känslor är olika saker.

Ni pratar ju bara om förståelse av ord och kommer med en extrem tolkning av några ord som inte är det sättet som folk flest använder orden.

Jag cyklar till jobbet till viss del på grund av att det är bättre för miljön än andra alternativ men jag tror självklart inte att miljön blir bättre av att jag cyklar jämfört med att jag sitter hemma eller ligger i en grav.

Tror det är väldigt få som tror att miljön blir bättre när de åker tog eller äter grönsaker jämfört med om de inte hade gjort något som helst.

Blir en meningslös diskussion och man missar viktiga poänger om man drar det till det extrema. Är antagligen bättre för miljön att köra mindre med en gammal bil än att köra mycket med en ny el-bil och om man tänker på miljön så bör man försöka köra mindre oberoende av vilken bil man har. Sen möts detta resonemangen av några få av att man inte ens ska gå eftersom det inte heller gör miljön bättre och man kommer ingenstans i resonemanget.

Tror debatten i så fall mest är konstig eftersom, du använder vanliga ord och utryck på ditt egna sätt utan att ens försöka förstå vad andra menar.

Då blir det bara halmgubbar.

Jag försöker förstå, men jag får inte ihop ditt sätt att argumentera. Du får gärna utveckla så jag förstår, tack! :)

Tänk om alla 11 i ett forbollslag skulle resnonera likadant - det blir ändå inga mål oavsett vad jag gör, jag är ju ändå bara en av 11 spelare. Jag bara sätter mig ner och väntar till matchen är slut.

Nja, Jämförelsen haltar betänkligt.

Mer relevant jämförelse kanske skulle vara om Sverige skickade 0.002st spelare till fotbolls VM i villfarelsen att dom har samma chans som lag som har 11st.

Ni pratar ju bara om förståelse av ord och kommer med en extrem tolkning av några ord som inte är det sättet som folk flest använder orden.

Jag cyklar till jobbet till viss del på grund av att det är bättre för miljön än andra alternativ men jag tror självklart inte att miljön blir bättre av att jag cyklar jämfört med att jag sitter hemma eller ligger i en grav.

Tror det är väldigt få som tror att miljön blir bättre när de åker tog eller äter grönsaker jämfört med om de inte hade gjort något som helst.

Blir en meningslös diskussion och man missar viktiga poänger om man drar det till det extrema. Är antagligen bättre för miljön att köra mindre med en gammal bil än att köra mycket med en ny el-bil och om man tänker på miljön så bör man försöka köra mindre oberoende av vilken bil man har. Sen möts detta resonemangen av några få av att man inte ens ska gå eftersom det inte heller gör miljön bättre och man kommer ingenstans i resonemanget.

Nej det är inte bara förståelsen av ord, det är något djupare. För mig handlar det mer om hur man låtsas/spelar teater över något som bör ha en viktigare roll.

Du verkar ha koll och är nog med andra ord inte en av de som tråden egentligen vänder sig till. Tvärtom vad du tror så är min syn att människor visst tror att bara vi börjar sopsortera mer och äter mindre kött och kör el-bil så löser sig allt. Precis den naiviteten (Eller självbedrägeriet) möter jag i alla fall.

Bara för att något inte tilltalar dig så blir det inte meningslöst. Om du dock inte har intresset att diskutera just det är en sak, men meningslöst blir det kanske inte för någon annan. Världen snurrar varken kring dig eller mig, den är betydligt större.

Till skillnad från dina teoretiska exempel så är jag mer praktiskt lagt och ser hur saker och ting faktiskt förhåller sig i verkligheten.

Problemet du gör är att du applicerar gruppdynamiken på något som inte sker. Detta är också varför vi har problem idag. Alla tar liksom inte det steg du vill att alla ska ta. Och de som tar steget är för få. Jag håller helt med dig om hur det BORDE vara, men det är något annat.

Du lurar endast dig själv, kolla ut hur verkligheten ser ut för det existerar utanför dina teoretiska exempel.
Jag ser många in min omgivning som försöker spara på el på olika sätt och det utan att köpa en massa besparande nya prylar. Ser du inte detsamma kanske du kan hjälpa dem att förstå multiplikator-effekten.
Jag tror att människor som förstår att de utan inskränkningar i sitt nuvarande levnadssätt kan bidra lite och då gör det.

Du är glad för att skriva att folk lurar sig men så länge vi inte multiplicerar med negativa tal så borde summan av besparingarna bli positv.

/Patrik

Nja, Jämförelsen haltar betänkligt.

Mer relevant jämförelse kanske skulle vara om Sverige skickade 0.002st spelare till fotbolls VM i villfarelsen att dom har samma chans som lag som har 11st.
OK, vi utvidgar liknelsen om alla spelare i division 6 i Sverige inte bryr sig så blir det inga lag som går upp i högre divisioner och vi har inget rekryteringsunderlag till landslaget och då vinner inte Sverige något VM. Ju fler som spelar i lägre divisoner deto fler blir duktiga och desta bättre landslag kan vi rekrytera och chsnen til VM guld ökar.

/Patrik

Komiskt att du idiotförklar dig själv. Jag håller ju med dig, och om jag och mina likasinnande (Alltså dig) Är problemet..... Förstår du själv hur konstigt allt blir?

Seriöst! Jag håller med dig i teorin, men! Och ja det är ett stort MEN. Teori och verklighet är inte alltid samma sak. Klart att jag önskar att saker var på ett visst sätt, förstår du skillnanden?

På vilket sätt gör jag ingenting? Du vet ingenting om mig, så varför ens uttala dig om något du helt saknar insikt gällande.
Du ifrågsätter flera mina inlägg där jag påtalar vikten av att alla individer kan göra något eller lite. Det fick mej att tro att du tyckte att det inte spelar någon roll, t ex skriver du i inlägg 19 " Ungefär som att rösta, vilket är meningslöst eftersom din röst inte räknas."
Jag delar inte denna uppfattning - jag tycker allas val spelar roll och många tillsammans blir det effekt.

Glad om du också gör genomtänkta val som innebär mindre mijlöpåverkan än alternativen.
Vi verkar överens om att minskad konsumption är en väg för en bättre miljö.

Jag kan inte välja bort att arbeta för min och min familjs försörjning och då väljer jag att så ofta som möjligt att cykla till arbetet framför att köra bil, både för miljö och eget välmående.
Jag kan inte på se hur jag kan välja bort att jobba och därmed måste jag transportera mig dit.

Hur du kan få detta att vara en idiotförklaring av mej själv förstår jag inte. De som annamar lilleputt-tänkandet anser jag vara ett problem för miljön, placerade jag dej felaktigt där så får jag be om ursäkt för det.

/Patrik

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg