• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alkoholfria sällskapsdrycker?

Nu är jag inte kännare så jag vet vad som krävs för att en dryck ska få kallas cider

I de flesta länder krävs att det är jäst äppelmust utan tillsatser. Klass B får ha ett fåtal tillsatser (vill minnas att pH får justeras.). Sverige är nog det enda landet där ordet "cider" förknippas med något som bubblar.
 
Vinalternativ

Jag har med framgång använt /bjudit på en dryck som går under namnet Amé, brukar kunna hittas på hälskostavdelningen, det är en blandning av en herrans massa sorter både bär och kryddor
finns rött, vitt, rosé och musserande vitt. Det är tappat i en "vinflaska" med snygg etikett och brukar vara mycket uppskattat av dom som av olika anledningar inte vill/får dricka alkohol.

//Classe
 
Jag har med framgång använt /bjudit på en dryck som går under namnet Amé, brukar kunna hittas på hälskostavdelningen, det är en blandning av en herrans massa sorter både bär och kryddor
finns rött, vitt, rosé och musserande vitt. Det är tappat i en "vinflaska" med snygg etikett och brukar vara mycket uppskattat av dom som av olika anledningar inte vill/får dricka alkohol.

//Classe

Amé kan jag också rekommendera som ett bra vinalternativ. Har inte provat det röda men övriga har varit mycket bra. Finns i de flesta lite större matbutiker eller i vanlig hälsokostbutik.

/Anna
 
Jag är nykterist sedan start så jag kanske inte har så mycket på fötterna vad gäller alternativens likhet med sina orginal...men jag tycker å andra sidan att det blir knas att se det så. Origo för mig är ojästa saker och av de jästa brukar jag egentligen bara surdegsen i skaferiet när det ska bakas...

Men ett tips som inte har nämnts och som jag håller för ett av de bästa är grapefrukt juice utblandad med godtycklig mängd kranvatten eller bubbelvatten om man vill piffa till det. Fontanas enliterstetror är strålande, går utan vidare att blanda 1:5 när man har det som måltidsdryck till vardags så det är inga kostnader att tala om heller.
Om ni inte får tag i fontanas så försök hitta en som är så nära pressad grapefrukt som möjligt...eller pressa själv.
Ska tydligen även gå även att ersätta nubbe eller shot med då den är ganska stark outblandad.

Kiviks äppelcider såldes tidigare på petflaska och den var förbannat god...numer är det tyvärr bara glaspavor som gäller och då tappar man mycket i portabilitet som var en av fördelarna med den. Men den var verkligen godare än allt annat som fanns på pet så den spelade väl inte riktigt i rätt liga, lite för bra för att vara sant helt enkelt.

Skål!
 
En tesked åppelsidervinäger i svag saft blir det lite ciderstuk på.
Iste behöver inte vara sötsliskigt. Jag kokar eget på något asiatiskt te och låter det svalna. Favoriten just nu är ett jasminte ifrån thailand som dottern hade med sig hem. Trist som vanligt te till frukosten men väldigt gott när det stått i kylen en stund.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.