Aldrig mer Naturkompaniet

I fallet NK och Fenix så är redan produktionen flyttad till Asien. Etiketterna lär sys i Estland men det är säkert bara sk-tsnack det med.
Alla företag har en uppgång, ett utplanande och ett slut. Det är bara tidsaxeln som varierar.
Envar får handla var och hur dyrt de de själva har råd till.
go tur
 
Fenix en paraplyorganisation med fem varumärken som alla har sina individuella underleverantörer och geografiska produktionsplatser (bland annat Asien, bland annat europa). Naturkompaniet (som det här handlade om) är en återförsäljare som väljer vilka varumärken och produkter som säljs (har inga egenproducerade varumärken).

Som tidigare nämnts verkar det rimligt att NK söker varumärken som inte säljs på lågpriskedjorna/inte vill synas på lågpriskedjorna. Gynnar rimligen både varumärket, som kan upprätthålla kvalitet och en trivsam arbetsmiljö, och återförsäljaren, som säljer rätt kvalitetsprodukt till rätt användare (och därigenom skapa förtroende hos sina konsumenter ...och självklart överleva som företag).

..men jag håller med dig. Jag hade gärna sett att Fenix ställer högre kvar på sina varumärken, och flyttar produktionen hem. Kan å andra sidan gissa att anledningen till att detta inte görs är för att upprätthålla försäljningen. Ökade produktionskostnader ger dyrare prylar. Det framgår minst sagt tydligt i denna tråd att priset är avgörande...
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är bekväm av mig. Jag köper prylar via webben när jag har gott om tid att fundera, och letar då ett bra pris för den produkt jag bestämt mig för, oavsett om det är inom EU (eller internt SE) eller från annat håll.

När jag inte har tid att vänta utan vill köpa över disk så väljer jag de butiker jag passerar oftast, dvs. Naturkompaniet, Addnature eller t.o.m. Stadium Outlet.

Jag uppskattar alla valalternativ och skiter i om jag kan tjäna några enstaka kronor på att alltid söka det billigaste alternativet. För mig är det tillgänglighet och hur snabbt jag kan få en vara i handen som avgör.

Ibland blir det billigt, ibland dyrare. Men för mig är det ändå tiden från det att jag identifierat mitt behov tills dess att jag skall använda produkten som är det avgörande.

Slutsats: Priset är inte den enda parametern i beslut. Tid är minst lika viktigt.
 
Handlar man på NK hamnar pengarna förr eller senare på Malta…
undrar vad det kan bero på..den vackra naturen kanske?
:)

http://www.solidinfo.se/koncernstruktur/NORDINVESTMENT-LTD

har alltid undrat varför NK säljer Bruntons skräpkikare,
men dom äger tydligen bolaget…

tillverkningen av det mesta sker väl troligtvis i Kina-bolagen som syns i koncernstrukturen?

Hittade inte ens nåt "made in" på tältet jag köpte,
endast "made by fjällräven"
det är väl så det funkar nu för tiden,
skulle tältet jag köpte tillverkats i Estland som Hilleberg ännu gör skulle det nog kostat
betydligt mer gissar jag
 
Senast ändrad:
Fenix en paraplyorganisation med fem varumärken som alla har sina individuella underleverantörer och geografiska produktionsplatser (bland annat Asien, bland annat europa). Naturkompaniet (som det här handlade om) är en återförsäljare som väljer vilka varumärken och produkter som säljs (har inga egenproducerade varumärken).

Som tidigare nämnts verkar det rimligt att NK söker varumärken som inte säljs på lågpriskedjorna/inte vill synas på lågpriskedjorna. Gynnar rimligen både varumärket, som kan upprätthålla kvalitet och en trivsam arbetsmiljö, och återförsäljaren, som säljer rätt kvalitetsprodukt till rätt användare (och därigenom skapa förtroende hos sina konsumenter ...och självklart överleva som företag).

..men jag håller med dig. Jag hade gärna sett att Fenix ställer högre kvar på sina varumärken, och flyttar produktionen hem. Kan å andra sidan gissa att anledningen till att detta inte görs är för att upprätthålla försäljningen. Ökade produktionskostnader ger dyrare prylar. Det framgår minst sagt tydligt i denna tråd att priset är avgörande...

Du tror inte att det är tvärt om då, att Fenix Outdoor som äger Naturkompaniet väljer att främst sälja sina egna varumärken där, av uppenbara ekonomiska skäl och inte så mycket annat.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips