Ålder på klätterutrustning

Jag tillhör dom som började med klättring under tidigt 80-tal. Sporten var inte så vidare utbredd i vårt land vid denna tid och man stämplades väl mer eller mindre som idiot som kunde hålla på med en sådan suspekt verksamhet.
Jag höll på ganska intensivt men efterhand som barnen poppade fram så blev det allt mindre tid för "egna" aktiviteter. Suget efter klättringen upplevelser finns dock kvar och nu är det definitivt dags att ta tag i detta igen. Jag inventerade min utrustning och konstaterade att det mesta när det gäller hårdvara (karbiner, tri-och fourcams,hexor mm) känns fräscht. Men, hur ska man ställa sig till mjukvarorna, dvs rep, slingor, selar mm.? Utrustningen har förvarats mörkt och torrt under 7-8 år. Vad säger ni kunniga och erfarna klätterfreaks? Ska jag kasta allt i soptunnan och köpa nytt eller vågar man lita på grejerna?
Det känns lite surt eftersom det handlar om 5-6 rep och ett otal slingor och annat jox.

//P
 
Det enkla svaret är att allt som inte är av metall ska slängas när det är slitet eller efter HÖGST fem år!
Det gäller då även slingor på TCU:er osv.


Detta kan ju ifrågasättas på olika grunder - och för all del finns samma uppmaning med från tillverkaren även när man köper karbiner fast de då är i metall. Jag har dock varit i kontakt med Wild Country som talade om att tvärtemot deras egna anvisningar fanns det ingen anledning att kassera kilar o.d. efter fem år ifall de var oskadade.
Jag kan också tänka mig att nylon, rätt förvarat håller längre. Fast hur vet man det???
Man kan ju köra på och tycka att det går jättebra när man toppar eller leder - men inte utsätter grejorna för nån egentlig belastning. Den dagen nåt brister är det dock tveksamt om man får tillfälle att omsätta den förvärvade kunskapen, risken är ju att man är en blöt fläck då.

Sen finns undersökningar som talar för att livslängden skiljer sig kraftigt mellan nylon, spectra, kevlar och dyneema. Nylon är förenklat sett bäst i det avseendet.

Vore jag du bet jag nog i det sura äpplet och köpte nytt...
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja all literatur i ämnet säger ju att det ska kasseras.
Men nyare studier på rep som hängt ute i väder och vind i 10-15 år faktiskt klarar fall. och att det där om att nylon bryts ner av UV-ljus e nog inte helt hundraprocentigt...

Men som sagt, det är synd om man skulle gå å dö pga gammal utrustning.

Det är nog många här på forumet som skulle kunna tänka sig att använda sådan utrustning, men jag tor inte att det är någon som kommer rekomendera att du sparar den. Man vill inte ha det på sitt samvete.
 
dum-snål?

Tänk på att du ev. kommer ha en replagskamrat i andra ändan av ditt tio år gamla rep. Du riskerar ju inte bara livet på dig själv genom att använda utr. som är för gammal enligt den nuvarnade normen.
/Pott
 
Själv anser jag att om man ens måste ställa frågan är grejerna för gamla. Klättring är en sport där riskerna är relativt höga. Det räcker med objektiva faror utan att behöva fundera på huruvida repet är tillräckligt "ok" eller inte för att klättra på. Läste i bergsport för något nummer sedan om just "statiska rep" i en specifik olycka och där man kom fram till att repet bl.a. varit gammalt (och att man använt en säkringsteknik som inte varit helt optimal och en massa annat). Nåväl. Nya rep till allt som inte är till dörrmattor eller hundkoppel (jag brukar göra sådana av mina gamla rep).

Nya slingor är väl ingen större investering? De är väl rätt billiga i jämförelsen?
 
Fast det finns rätt mycket som tyder på att åldern hos ett rep är mindre intressant. Det viktigaste är hur slitet det ser ut och hur många fall det tagit. Om ett gammalt rep fortfarande klarar minst ett UIAA-fall så duger det för mig, särskilt som jag inte tänker göra några tunga förstemansfall =)

http://www.tradgirl.com/climbing_faq/safety.htm#retire

http://filebox.vt.edu/users/raedward/cisdetrop.html

"Trusting your life to something you read on the internet is just plain stupid"
 
Krux; sa:
Men, hur ska man ställa sig till mjukvarorna, dvs rep, slingor, selar mm.? Utrustningen har förvarats mörkt och torrt under 7-8 år.

Ställer mig också den frågan. Tror att svaret beror lite på vad man ska göra, vilken typ av fall repet kan tänkas behöva kunna ta.

Per
 
Lustigt, vi hade en diskussion om just detta i dag. Enligt dem som vet mer än jag, och som har tagit del av en hel del materialtester, så har åldern inte någon större betydelse, utan har man bara skött grejorna så ska det vara ok. Men det är bara du själv som kan avgöra om de är välskötta. Sen kan man ju byta sakerna om ens psyke tycker att det är bra.
 
Som de flesta säger

så skall ju mjukvarorna bytas.

Repet är det som är viktigast, då "gummibandseffekten" minskar med tiden. Även gamla rep håller som sagt för ett (1) fall, men inte för de 10 som det kanske höll från början.
 
Jag tycker att frågan är väldigt intressant, inser att rekommendationerna är schablonmässiga och kanske färgade av tillverkarnas ansvarskänsla och strävan mot ökad försäljning. Samtidigt har jag inga problem med att förstå att åldring kan påverka material av den här typen, samt att det är närmast omöjligt att göra en kvalificerad kvatifierad egen bedömning.

Borde inte SKF kunna göra en test hos en av våra tekniska högskolor? I någon mån tror jag att minst en institition i landet borde inse sitt egna intresse av en sån större, VETENSKAPLIG test. Om SKF kunde ha den som referens vore det mycket värt.
 
Exjobb

Fysiker och materialvetare har svårt att hitta exjobb i dessa tider. Här är ett uppslag för ett intressant exjobb. Någon som känner en Civilingenjör eller liknande som letar exjobb?

Angående den gamla utrustningen, det borde duga till topprepsklättring, men till ledklättring skulle jag nog köpa nytt, säskillt om jag vore barnafader. Det behöver inte bli så ruskigt dyrt. Titta på http://www.globetrotter.de

Ett impregnerat rep för 94 euro:
er7125204.jpg


10 pack expresslingor för 25 euro:
fu71001-.jpg


Slingor 120 cm för 4.95 euro:
yu71005-.jpg
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips