Akut hjälp med överföring från GPS-->PC

Hej, har för mitt jobbs räkning använt min gps, en Garmin Venture, till att logga en viss rutt.
Rutten finns sparad i GPS:en, men nu till bekymmret:

Jag vill alltså ha ut rå-datan från GPS, för att sammanställa den i ett diagram, där plats, höjd, samt tid, synkas mot varandra.

Är detta över huvudtaget möjligt? Om så, vilka program behöver jag?

Mycket tacksam för svar!
//Henrik Salåker

Du kan använda vilket gratisprogram som helst nästan.
Eller kolla efter Ozi Explorer, som finns i en demoversion. http://www.oziexplorer.com.
När du har ladat ner filen kan du öppna den som en textfil i Excel o därefter vrida o vända på data hur du vill.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
?

gundj; sa:
Du kan använda vilket gratisprogram som helst nästan.
Eller kolla efter Ozi Explorer, som finns i en demoversion. http://www.oziexplorer.com.
När du har ladat ner filen kan du öppna den som en textfil i Excel o därefter vrida o vända på data hur du vill.

Hej Gunnar, och tack för snabbt svar!

Det låter precis som vad jag behöver, jag har OZI installerat nu, men skulle vara hemskt tacksam för lite mer ingående instruktioner hur jag gör?

Mvh/Henrik

Under "File" - "Configuration" ställer du in det parametrar som gäller för din GPS.
Sedan går du till menyn där det står Garmin och där väljer du "Get waypoints" o sparar den på lämpligt ställe, upprepa för trach osv.
Jag kommer inte ihåg säkert men jag tror att Excel fixade att öppna den filen Ozi skapar, annars får du spara som .txt.
Jag har inte Ozi här nu så jag kan ju komma ihåg fel.

GPS kommunikation

gundj; sa:
Under "File" - "Configuration" ställer du in det parametrar som gäller för din GPS.
Sedan går du till menyn där det står Garmin och där väljer du "Get waypoints" o sparar den på lämpligt ställe, upprepa för trach osv.
Jag kommer inte ihåg säkert men jag tror att Excel fixade att öppna den filen Ozi skapar, annars får du spara som .txt.
Jag har inte Ozi här nu så jag kan ju komma ihåg fel.
Jag har för mig att OziExplorer trail (demo) medvetet saknar kommunikation med GPSen, menyn Garmin är då inte aktiverad. Då jag är en registerrad användare kan jag inte kolla hur det är med trailversionen, och jag kan också komma ihåg fel.

Per Brune

Såg just det på hemsidan,
"The trial version is not a full version, it has been disabled in many ways.

* No communication with the GPS for upload/download * No saving or loading of Waypoints, Events, Tracks etc * No saving of map as bitmap file * will close down after 1 hour of continuous running * "

Förlåt att jag lurade dig, det var så länge sedan jag skaffade min licens.

Nya förslag

Kollade lite bland alla länkar jag har ibland mina favoriter.

Prova någon av följande
compeGPS http://www.compegps.com funkar nog i 30 dagar
gartrip http://www.gartrip.de har säkert någon begränsning i ”gratisversionen”

är osäker på funktionen och ev begränsningar, då jag numera uteslutande håller mig till OziExplorer

Per Brune

Jag fortsätter att tjata om det utmärkta programmet G7ToWin, http://www.gpsinformation.org/ronh/

Det är kostnadsfritt, lättbegripligt, utan tidsbomber eller andra begränsningar och konverterar mellan mängder av filformat. Dessutom har det den ibland användbara funktionen att kunna ladda ner GPS:ens skärmbild till PC:n.

Ett spår kan sparas kommaseparerat (.csv) och sedan öppnas i valfritt kalkylprogram (i Excel markerar man informationen och väljer Data, Text till kolumner... och kan sedan göra sitt diagram).
Det kanske finns lättare sätt men så gör jag.

Gartrip och OZI

Hej,

När vi laddade ner OZI Explorer förra året, demoversionen, så hade den full kommunikation med GPS. Har annars vissa begränsningar, kan inte spara filer i RT90, har bara 2 kalibreringspunkter för kartor (räcker bra ändå). Men man kanske har reducerat demofunktionaliteten ytterligare. Jag har dock för mig att det inte var givet vilken version man skulle ladda ner från hemsidan, vad som var demo eller inte.

Annars har gartrip blivit vår favorit, laddat ner från gartrip.de. Tyvärr har den begränsningen att den bara sparar 500 punkter i ett track. Går dock att dela upp den i flera filer, och trixa lite. gartrip hanterar också ett antal filformat och ger mycket trevliga utskrifter, och är ganska lättanvänt. Ger också tidpunkter, hastigheter etc. om man är intresserad av det.

Om vi har mer än 500 punkter brukar vi använda OZI till att läsa in, och spara tracken, för att sedan fortsätta i Gartrip.

\C

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips