Akto vs. Unna

akto är en visst bra tält! hade min för bara 1 år. på sommaren var det ingen problem men liten för varmt.
på vinter tur det är också ok, men var ute runt abisko för 7 dagar ensam på skid tur o det var för liten kan jag säger. det var många gånger att jag vilda har en stora tält för mina grejer. anars en super bra tält o bara 1.2 kilo!

Unna står som en smäck på Bohusläns granithällar utan att behöva spännas fast med linor odyl, självstagande. Perfekt vid paddling. Det var väl mest det som gjorde att jag köpte mitt Unna.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bjerke; sa:
Unna står som en smäck på Bohusläns granithällar utan att behöva spännas fast med linor odyl, självstagande. Perfekt vid paddling. Det var väl mest det som gjorde att jag köpte mitt Unna.

Jag har ett Fjällräven F.E.M som jag juh ser har samma design som Unnat. Håller helt med dig ang. paddling, klipphällar, självstagande :) Attans, ska man ha ett Nallo 2 GT också som tredjetält...?

// Jocke

om paddling, eller låglandsvandring, vore
intressant för mig skulle jag nog välja ett
självbärande enväggstält. Sådana (även såna som kan resas
utan stavara) finns i vikter nedåt 1 kg.
Speciellt i det senare fallet är viktsfördelen
en realitet.

Verkar helt OK

Jag har precis fått hem mitt Akto och slagit upp det för att kolla,vilken överaskning..!
Jag tror inte att det blir trångt och bökigt att pyssla med alla nattbestyr, som att få av sig kläder och kravla ner i sovsäcken m.m. Det var betydligt större än jag hade förväntat mej. Det som gjorde mej förvånad var att det går att öppna upp så stort att det nästan är som att sova i vindskydd... Ingången tycker jag känns som en garagedörr på det här "lilla" tältet och man bara sätter sig upp och kliver ut..!
Det ska bli kanon att få testa det i praktiken och se vad jag tycker då, om kondens, utrymme m.m.
(Kanske ska tillägga att jag är 180 cm och vig som ett kylskåp...)

akto med hund

Jag är mycket nöjd med mitt Akto-tält och skulle ev.kunna tänka mej att ha vår lilla Cavalier-spaniel som sovkompis i triangelutrymmet inne i tältet.Detta förutsatt att hon inte var blöt,för förmodligen skulle hon nog försöka ligga på min sovsäck trots att hon har en egen filt.
Men inte nån större hund,inte ens en mindre vorsteh,de är ju ung.lika i storlek som settern.
Killen som köpte mitt Nallo2-tält hade en vorsteh,och det tältet passar fint en normalstor människa och en medelstor hund.
Nallot är väl aningen lättare än Unna också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips