Akto vs. Unna

Går i tankar att köpa något av dessa tält. Har ett Nammatj 3 GT sedan förut som jag är mycket nöjd med så jag tror att jag håller mig till Hilleberg i fortsättningen också.
Tältet kommer att användas för sommmar/höstturer för en person med hund (setter) och normal packning.
Är det någon som har testat båda dessa tält under dessa förhållanden och kan ge lite synpunkter?
Vad jag har förstått har Akto lite sämre ventilation (är det ett problem, använder uteslutande dunsäckar och vill inte blöta ner dom) men har å andra sidan en liten absid och väger ett halvt kilo mindre.
Unna har å andra sidan bättre ventilation (?) och tål teoretiskt lite mer vind men saknar absid och väger mer. Är det risigt väder vill jag gärna ha möjlighet att laga mat under tak.
Dessa fakta är bara sådant jag har läst mig till och har ingen egentlig verklighetsanknytning.
Tacksam för svar(helst innan kl 15 :) )/Magnus
 
Jag kan inte jämföra, men jag har haft mitt Akto i 7 år
och använt det 137 nätter
i sju länder, lågland såväl som alpint,
i varmt väder såväl som genom frotsnätter.
Sen jag skaffade det
har andelen tältnätter på mina turer kraftigt ökat.

Jag tror ventilationen har förbättrats. Så kraftig kondens att det droppar
på soväscken har jag sällan haft (min är också dun),
och det problemet verkar på mig marginellt.
Man kan ju också om man vaknar nån gång under natten
torka av tälttaket lite.

Jag lagar *alltid* frukost, och nästan alltid dagens huvudmål, i absiden, och finner det i största allmänhet
bevkämt att ha den utmed istället för framtill.
 
Har verkligen Unna bättre vindegenskaper än Akto? Jag hade gissat att det skulle vara precis tvärtom. Akto lutar ju så fint åt sidorna och är tunnelformad.
 
Jag har vissa men ganska begränsade erfarenheter av Unna och Akto men har alldeles nyligen gått igenom samma val själv. Det avgörande är givetvis dina egna förutsättningar beroende på i vilka situationer du kommer att använda ditt tält samt vad du prioriterar såsom viktigt. Men det här var mina överväganden:
Jag ville ha ett lätt mindre tält som komplement till mitt Staika ... att både kunna användas vid paddlingsturer och vid vandring.

Unna fick + för att det var självstagande och vindtåligt. En inte helt oviktig sak för vissa är att Unna är 10 cm högre i innertältet ... vilket dock var mindre viktigt för mig som är ganska kort (173 cm). På minussidan var vikten (0,5 kg mer brutto) som är mindre viktigt vid paddling men viktigare vid vandring, och det saknade absid ... samt att bekanta Unna-ägare klagat på att det droppar in i tältet när man öppnar ingången vid regn eller om yttertältet är blött. Dessutom är det något dyrare. Absidfrågan löste en av dessa Unna-ägarna med att knäppa loss en del av innertältet.

Akto fick + för vikten och för en användbar absid. Att ta in en blöt ryggsäck i tältet eller våta paddlingskläder känns inte så lockande. Att kunna lagga mat under tak utan att behöva göra det i innertältet kändes viktigt.
Jag hade hört synpunkter på ventilationen i Akto men såg att den hade förbättrats för ett par år sedan men en extra ventialtionshuv över ingången ... och att ventilationen numera var bra. Ett litet plus var även priset, men med tanke på att det ska användas ganska mycket och under lång tid så var prisskillnaden inte avgörande.
På minussidan hamnade att det inte var självstagande och möjligen inte riktigt lika vindtåligt (lite osäker på om det stämmer).

Det är två bra tält och valet beror givetvis på vilka faktorer som väger tyngst just för den som ska använda det. För mig föll valet på Akto.

Lennart
 
Tack för svaren!
Det är mer och mer som talar för Akto. Det var väl Akto jag var inne på från början och eftersom många upplever ventilationen som tillräcklig för de flesta situationer så räcker den nog för mig också. Jag brukar ha med mig en wettex-trasa att torka av tältet med innan nedpackning så det borde inte vara några problem att ta några svep med den på insidan av tältet.
Den stora fördelen är nog absiden som är guld värd när man måste laga mat inne. Har man med sig en blöt hund så kan det vara praktiskt att förpassa henne dit.
Ska fundera lite till...
 
Akto och hund

Jag och min spaniel har delat en del turer i ett Akto. Jag föredrar att förpassa hunden till det trubbiga hörnet i innertältet (i mitten) vid matlagning och över natten. För att skydda bla sovsäcken stoppar jag unden i en björkissäck eller kör med ett vanligt täcke. Storleksmässigt funkar det även för en setter. Jag har ingen erfarenhet av Unna.

Tommy
 
Akto för mig

Jag har också införskaffat ett akto inför sommaren. Även jag stod och tummade på Unna, men vikten avgjorde till Aktos fördel. Jag har ännu inte bott i det, men har naturligtvis slagit upp det. Det är långt större än vad jag trodde när jag tittat på bilder på webben. Mitt råd är att krypa in i tältet och känn efter hur det känns. Det var otroligt lättrest också. Fort gick det. Skönt när det regnar och man vill få tak över huvudet.
Lycka till!
Henrik
 

avslutad210712

Gäst
Hade jag haft svaret hade jag troligen också varit med i "köpa-tält-grupp" men min beslutsvånda gjorde att jag var tvungen att avstå :-(
 
Re: Akto för mig

bensson; sa:
Mitt råd är att krypa in i tältet och känn efter hur det känns.

Det är mitt råd också. Har man minsta anlag för klaustrofobi så kan tält av typen Akto vara lite fel. Själv klarade jag inte av mer än cirka tio nätter i mitt mittbågestält innan jag sålde det. Sitter du så har du huvudet någon decimeter ifrån duken, ligger du så har du huvudet någon decimeter från duken. Aldrig någon luft därimellan hur du än bär dig åt. Såvida du du inte i ren desperation ligger i fosterställning med huvudet mitt i tältet.
 
Re: Re: Akto för mig

lapetter; sa:
Det är mitt råd också. Har man minsta anlag för klaustrofobi så kan tält av typen Akto vara lite fel. Själv klarade jag inte av mer än cirka tio nätter i mitt mittbågestält innan jag sålde det. Sitter du så har du huvudet någon decimeter ifrån duken, ligger du så har du huvudet någon decimeter från duken. Aldrig någon luft därimellan hur du än bär dig åt. Såvida du du inte i ren desperation ligger i fosterställning med huvudet mitt i tältet.

Jag har beställt ett akto och är lite oroad av det där. Man borde ju kunna öppna upp på sidan så att det blir lite luftigare?

Jag har tänk att jag är tvungen att prova. Kan man inte få den där känslan av mysighet ungefär som när man byggde små kojor som liten?

Jag har kört solo med ett nallo 3 men det är för stort.

Helt omöjligt att hitta ett optimalt tält.
 
Jag tror nog Akto inte är något problem om man inte är runt 2 m lång. Tältet är 2,20 långt med sluttande tältduk iof.

// Jocke, som själv ska ha Akto!
 
Snubben; sa:
[
Jag har beställt ett akto och är lite oroad av det där. Man borde ju kunna öppna upp på sidan så att det blir lite luftigare?

Jag har tänk att jag är tvungen att prova. Kan man inte få den där känslan av mysighet ungefär som när man byggde små kojor som liten?

Jag har kört solo med ett nallo 3 men det är för stort.

Helt omöjligt att hitta ett optimalt tält.


Joakim Ambrosson; sa:
Jag tror nog Akto inte är något problem om man inte är runt 2 m lång. Tältet är 2,20 långt med sluttande tältduk iof.

// Jocke, som själv ska ha Akto!



Det var inte luftigheten åt sidorna som jag hade problem med utan uppåt.

Och några problem rent praktiskt var det ju inte för min del, att jag slog i duken eller så. Det var själva klaustrofobikänslan som var för starkt. Man kan säga att jag hade psykiska problem med tältet. "Nån decimeter" var väl lite överdrivet, men duken var tillräckligt nära ansiktet för att fylla mig med obehag när jag låg ner. Det var dock helt OK att sitta upp och dona i tältet.

Men det är jag det. Alla är ju inte fobiska i huvudet. Och mitt tält hade kanske aningen mindre innertält än Akto också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
såg Vi som använder HB Unna för och nackdelar Bo och sova 55

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...