Akto och dess markpinnar

Efter sommarens cykeltur genom Sverige med ett Akto så kan jag bara säga att tältet är superbt men dess markpinnar är under all kritik. Har lyckats kröka flertalet av dem och då har jag bara använt handen att trycka ner dem med. OK, de är lätta men det spelar ingen roll med tanke på kvaliten. Har ett Stalon från 1994 och de pinnarna är MYCKET bättre, har bara lyckats kröka en av dem.

Nä, bättre originalpinnar är ett måsste till detta tält.

Stiffmeistern

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hillegergs markpinnar som följer med UL-tälten. Akto, Nallo mm. Jag tycker de funkar bra. Men jag har kompleterat dem med ett par hårdare pinnar, då det visat sej att det behövs ibland.

6 tumsspik

Personligen tycker jag att man skulle kunna välja vilka markpinnar man vill ha till Hillebergtälten och betala mellanskillnaden.

Var precist i Kroatien med mitt 12 år gamla Stalon i 2 veckor och av erfarenhet från Grekland så tog jag med en näve 6 tumsspik. Dessa kan man knacka ner i de flesta underlag med en sten utan problem, billiga är de också.

Problemet här hemma är att det är för hårt för klena pinnar och för mjukt för spik.

Kan säga att ett 12 år gamalt Stalon som varit uppe ca 40 dagar per år inte är rött längre. Nu platsar det förmodligen på Pridefestivalen men än håller det och dregkedjorna löper felfritt.

Men det är nog dax för ett nytt.

Stiffe.

Jag använder som regel endast 6 st härdade 7-tums spikar till tält och tarp. Om det behövs kan jag "slita" på standardpinnarna till tältet. Men gennerelt är det ju så att ska man ha saker som håller så kostar det lite, nu har jag tältspik som jag inte kan kröta om jag så ville, skulle var om jag kan driva ner halva i tjälad mark och sparkade på det som stack upp, men det skulle behövas många sparkar isf.

Mina ordinarie är hillebergs standard modell, samma som omnämnts tidigare, och de är klena det kan jag hålla med om. Men att vanlig spik inte skulle duga för mjukt uderlag förstår jag inte, på de platser där det är så mjukt växer det altid saker som kan bli västpunkter eller extra förstärkning. om det inte är snö men då har man ju skidor och stavar.

Köpte ett begagnat Akto på Hillebergs webshop i somras och det hade fem "spikar" i aluminium, cirka 5*5 mm i profil, och fem klassiska pinnar i V-profil. Har bara använt tältet en vandring, fyra nätter, och hade inga problem med böjda pinnar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips