Åka klassiskt i spårat med Thule Chariot? Vilka skidor?

Hej,

Jag och sambon hade tänkt att återbesöka ett fantastiskt område i Norge med fina preparerade spår uppe på fjället med ett böljande landskap som går och upp och ner. För det mesta är det inga extrema lutningar och i det stora hela går de att välja bort. Men man kommer inte ifrån att det antingen går lätt uppåt eller lätt nedåt.

Vi har båda varsitt par Madshus Endurace (43-44-44mm) med skins. Vi är diagonalare primärt och min fråga är om det är helt kört att ge sig ut med en Thule Chariot och dessa skidorna? Bör man satsa på något lite bredare som kanske har bättre fäste?

Återkoppla gärna med lite erfarenheter!

Mvh Henke
 
Hej,

Jag och sambon hade tänkt att återbesöka ett fantastiskt område i Norge med fina preparerade spår uppe på fjället med ett böljande landskap som går och upp och ner. För det mesta är det inga extrema lutningar och i det stora hela går de att välja bort. Men man kommer inte ifrån att det antingen går lätt uppåt eller lätt nedåt.

Vi har båda varsitt par Madshus Endurace (43-44-44mm) med skins. Vi är diagonalare primärt och min fråga är om det är helt kört att ge sig ut med en Thule Chariot och dessa skidorna? Bör man satsa på något lite bredare som kanske har bättre fäste?

Återkoppla gärna med lite erfarenheter!

Mvh Henke

En annan vinkel på att åka med pulka/släp är att man kan bli hänvisad till skateytan för att inte pulkna ska förstöra längdsåren - öven om pulkan är bredare så kan den i kurvor gena över spåren och då blir inte riktigt renläriga diagonalare glada.

Jag tror det är svårt att svara på grundfrgåan då det beror på så mycket - hur hala är spåren just den dagen ni åker, hur bra glid har pulkan i dagens före. Hur mycket marginal i fästet har du utan pulka?
Har du bindningar där du kan längdförskjuta foten så kan du ju växa om till mer fäste med skinnskidor - en finess jag uppskattar mycket och till och med använder i farten beroende på om det går uppför eller nerför i spåret.
Hurm ycket last har du i pulkan olika dagar?
Parametrarna är många.

Lycka till!

/Patrik, som fått diagonala på skate-ytan då ajg åkt med pulka där jag åkt, enligt lokala regler
 
En annan vinkel på att åka med pulka/släp är att man kan bli hänvisad till skateytan för att inte pulkna ska förstöra längdsåren - öven om pulkan är bredare så kan den i kurvor gena över spåren och då blir inte riktigt renläriga diagonalare glada.

Jag tror det är svårt att svara på grundfrgåan då det beror på så mycket - hur hala är spåren just den dagen ni åker, hur bra glid har pulkan i dagens före. Hur mycket marginal i fästet har du utan pulka?
Har du bindningar där du kan längdförskjuta foten så kan du ju växa om till mer fäste med skinnskidor - en finess jag uppskattar mycket och till och med använder i farten beroende på om det går uppför eller nerför i spåret.
Hurm ycket last har du i pulkan olika dagar?
Parametrarna är många.

Lycka till!

/Patrik, som fått diagonala på skate-ytan då ajg åkt med pulka där jag åkt, enligt lokala regler

Jo, du har absolut rätt med ovan. Men vi var där förra året och det var inget förbud på att dra pulka. Det är pistade spår i Rondane nationalpark dit vi ska, men det känns mer som att området riktar sig mot fjälltursskidor. Vi var ett undantag med skidor som var mer åt racinghållet när vi var där.

Jag har ställbara bindningar så det har jag absolut tänkt att använda mig av i sådant fall.

Lillen lär väl väga en 10kg + några kilo med packning sedan säg en 15kg till med vagnen. Har aldrig dragit pulka så jag vet inte riktigt hur det påverkar en själv i förhållande till skidor. Jag har nog utgått från att jag inte får så mycket extra vikt med mig till godo från dragselen som man får när man packar en ryggsäck med 5-10kg och tar med sig på turen. Men man kanske får lite extra tryck neråt från selen också?
 
Hej!

Nu är det rätt många år sedan men många mil har det blivit med både Chariot (dubbel) och vanlig Fjellpulken...
Jag har både promenerat och försökt skynda mig i spåret så nedan kommer några erfarenheter

Chariot: fungerar i det stora hela bra i preparerade spår då skidorna är bredvid det preparerade spåret, krävs förstås att preparerade ytan är mer än en skoterbredd annars fastnar skidorna i kanterna. Om man tänker skynda sig i spåret så glider höftremmen upp hela tiden så man får den i magen vilket inte alls är bra (går att lösa med lite diy och en klättersele). Jag har både åkt klassiskt (behövs mycket fäste) samt skate som faktiskt fungerar bra om man fixar höftremmen.
(Fjäll)turer med Åsnes turskidor med kortfell tyckte jag fungerade bäst alla kategorier, allt går i sakta mak och fäste har man så det räcker och blir det en lång utförslöpa så tar man av stighuden och glider fint plus att man har stålkanter när det behövs! Chariot är hög (vickig) och inge vidare att ta sig ner för fjäll med om man behöver göra stora slalomsvängar, det som fungerade bäst var "störtlopp" med stoppsladdd emellanåt.
Bra idé att kontrollera vindbelastningen på turen för Chariot tar helt enkelt mycket vind och det sliter extra på dina muskler.
Sist men inte minst ska man passa sig för vårsolen i en chariot då den blir som ett växthus lätt hänt att det blir 30-40 grader varmt i den och dessutom har ungen vinteroverall... (montera termometer!)

När jag bara behövde dra en unge på fjället så blev det en Fjellpulk och den är bättre på alla sätt i den miljön men Chariots styrka är att den fixar vardagen bara genom att byta tillbehör, så är det "bara" en tur som står på programmet, kör med Chariot om du har skidtillbehöret, annars är det bättre att hyra en Fjellpulk.

Ha det fint på fjället!
 
Hej!

Nu är det rätt många år sedan men många mil har det blivit med både Chariot (dubbel) och vanlig Fjellpulken...
Jag har både promenerat och försökt skynda mig i spåret så nedan kommer några erfarenheter

Chariot: fungerar i det stora hela bra i preparerade spår då skidorna är bredvid det preparerade spåret, krävs förstås att preparerade ytan är mer än en skoterbredd annars fastnar skidorna i kanterna. Om man tänker skynda sig i spåret så glider höftremmen upp hela tiden så man får den i magen vilket inte alls är bra (går att lösa med lite diy och en klättersele). Jag har både åkt klassiskt (behövs mycket fäste) samt skate som faktiskt fungerar bra om man fixar höftremmen.
(Fjäll)turer med Åsnes turskidor med kortfell tyckte jag fungerade bäst alla kategorier, allt går i sakta mak och fäste har man så det räcker och blir det en lång utförslöpa så tar man av stighuden och glider fint plus att man har stålkanter när det behövs! Chariot är hög (vickig) och inge vidare att ta sig ner för fjäll med om man behöver göra stora slalomsvängar, det som fungerade bäst var "störtlopp" med stoppsladdd emellanåt.
Bra idé att kontrollera vindbelastningen på turen för Chariot tar helt enkelt mycket vind och det sliter extra på dina muskler.
Sist men inte minst ska man passa sig för vårsolen i en chariot då den blir som ett växthus lätt hänt att det blir 30-40 grader varmt i den och dessutom har ungen vinteroverall... (montera termometer!)

När jag bara behövde dra en unge på fjället så blev det en Fjellpulk och den är bättre på alla sätt i den miljön men Chariots styrka är att den fixar vardagen bara genom att byta tillbehör, så är det "bara" en tur som står på programmet, kör med Chariot om du har skidtillbehöret, annars är det bättre att hyra en Fjellpulk.

Ha det fint på fjället!

Tack för det utförliga svaret! Jag skall definitivt ha detta i åtanke!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...