Ahkka - runt Gisuris - Ahkka

Hej, jag och min fru ska vandra från Ahkka nu på söndag och jag skulle vilja få lite input på mitt val av rutt. Vi ska endast vara ute 6 nätter innan vi tar bussen hem nästa lördag från Ritsem igen. Vi har båda god fjällvana och har vandrat södra Sarek tidigare (Kvikkjokk, Pårte,
Lullihavagge och runt). Men vi har aldrig vandrat från Ahkka tidigare.

Kan vi förvänta oss några svåra vad (över knähöjd) om vi rundar Gisuris och sedan går åter mot treparksmötet?

Om det skulle vara bra väder (och benen känns extra pigga) dag 3, är det värt att gå upp på den lilla toppen Jålle 1190 eller kanske Låvdaktjåhkkå som en eftermiddagstur?

Tips och kommentarer på vår rutt mottages tacksamt.

Allt gott

Mvh, Magnus

Bilagor

• Skärmavbild 2016-08-12 kl. 10.18.00.jpg
    Skärmavbild 2016-08-12 kl. 10.18.00.jpg
    91.1 KB · Visningar: 1,613
Många som ber om tips här på Utsidan vill hinna väldigt mycket på alltför kort tid. Ni har det goda omdömet att välja en kortare tur som ni bör hinna bra utan att stressa. Några svåra vad finns inte och inga andra svårigheter heller. De toppar du nämner har jag inte besökt, men kartan visar att de kan bestigas utan problem.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tack för komplimangen Per. Efter ett tiotal vandringar så har man lärt sig att det är dumt att ta i i överkant. Man vill ju inte gå upp i ottan och stressa till nästa plats varje morgon.

Trevligt att höra att det inte ska finnas några större svårigheter på turen runt Gisuris.

Vi håller tummarna för fint väder och gott kaffe!

Vädret ser lovande ut under de dagar ni planerat att vandra, men man vet aldrig i fjällen.
Borde gå att göra toppturer.
Tror ni slapp den värsta kylan med att inte vandra denna vecka.

Vi vandrade genom det aktuella området för några dagar sedan som sista sträckan av årets Sarekvandring. (Salto - Ritsem)
Tältade nedanför Niják och vadade nästa dag Suottasjåhkå.
Vi vandrade därefter ned till Akkastugorna mellan Sinjuvtudis och Áhkka.

Inte mycket mygg i området jämfört mot vad det kan vara och de som fanns var nog trötta på grund av regnet och de lite kyligare temperaturerna.

De planerade tältplatserna vid Vuojatädno borde bjuda på fantastisk utsikt mot den dånande forsen.
Har själv tältat ovanför bron strax öster om 5.
Vi har även tältat nära tältplats 4 för några år sedan och där var det mycket mygg men som sagt var det förhållandevis bra i år.

Padjelandtaleden är i sämst skick mellan Akkastugorna och bron över forsen vilket kan kännas jobbigt i början men den blir bättre efter bron.
Däremot är den flitigt använd och underlaget kändes hård som betong efter att ha vandrat i Sarek en vecka.

Önskar er en god tur.

/Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips