Ahkka i juni

Hej allihopa!
Har som man hör redan i rubriken en tämligen annorlunda ide. Att besöka Ahkkamassivet den 11e juni, det är väll kanske annorlunda i det avseendet att det är väldigt tidigt på säsongen. Jag har lite funderingar kring detta. Min plan är att ta båt över till Ahkkamassivet och kliva av så nära foten som möjligt väster om Njirramjhåkkå. Tanken bakom det är att få en så kort anmarsch som möjligt därav slippa den garanterade vätan i de lägre belägna markerna så långt som det går.
Så båtarna går ju inte som vanligt från Ritsem i dessa tider, någon som kan hjälpa mig med en kontaktperson som vill tjäna en enkel extra slant?
Övriga tips inför detta? Jag har ganska stor erfarenhet av att vandra senare delar av sommaren men det blir första gången jag ger mig så här tidigt så alla råd är goda råd.

Med vänliga hälsningar!
Peter

Blir nog svårt :-(

Hejsan,

Även i normalfallet brukar det svårt att ta sig över några sjöar den tiden på året uppe i lapplandsfjällen pga att isen fortfarande ligger. Och i år har "våren"....som inte kommit dit än....varit ovanligt kall där uppe.

Så jag hade siktat in mig på någon annan topp i området, det finns ju ganska gott om dom :)

/ Stefan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sjön och älven är reglerad, och just där brukar isen vara ganska svag. Så jag tror att kommer det bara några varma soldagar så tinar den ganska snabbt. Däremot är det en ganska lång sträcka mellan Ritsem och Änonjalme. ca 40 minuter med båt, så det kommer vara dyrt att hyra en privat resa.

Det finns Samer i Ritsem som brukar köra. Jag tror priset för mig skulle vara 500 kr/sträcka om jag var ensam.

Sen upplevde jag det aldrig som blött när jag var där. Och jag gick också väldigt tidigt på säsongen, innan stugan hade öppnat.

Lycka till, grabben!

Ett tag kvar men här i Årefjällen va isen 80 cm härmondagen när jag pimplade.

Vi köpte en privattur över Akkajaure med en fiskesame som heter Sander.. Han har hus nere vid Storlule. Jäkligt rolig person för övrigt. Tyvärr inte kvar numret men vandrarhemmet i Ritsem kanska kan hjälpa till.

Om du ska över Akkajaure 11 juni bör du ta isdubbarna med dig.
REKOMMENDERAS INTE.

Jag kollade på SMHI, isen på Akkajaure går i medeltal den 13 juni, så räkna med att det inte går att ta sig över då.

Ska man göra en fjälltur vid den tiden bör du kolla snöläget först, kan vara mycket snö kvar, läge att ta med skidorna om du ska upp på Akka
Det viktigaste trots allt är att planera turen så att du undviker allt vad bäckar heter, en liten rännil kan bli meterdjup på ett par dagar.

Den här tråden skulle passa bättre under rubriken "skidtur" ;)

Håkan Tyrén,
Gällivare

Det viktigaste trots allt är att planera turen så att du undviker allt vad bäckar heter, en liten rännil kan bli meterdjup på ett par dagar.

Om du planerar en topptur måste du förr eller senare över Njirramjhåkkå. Det kan nog vara lurigt i juni. Njirramjhåkkå är förmodligen snötäckt högre upp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips