Är verkligen slöa knivar farliga?

Nordesjö; sa:
mipert; sa:
...om att vara vuxen innebär ett avskärmande från barnsliga upptåg och ”onödiga” sysslor, ja då vill jag inte vara vuxen.

Precis. Att vara vuxen innebär ju att veta när det är läge att lattja, att ha tillräcklig erfarenhet (och stålar) att lattja rejält och sist men inte minst att känna sig trygg i lattjandet.

Att inte våga leka är ju ett tecken på att man inte har kommit ur puberteten.

Så det är klart att man får kasta kniv om man är beredd på att ta konsekvenserna. :D

En normal följd av att kunna göra något riktigt väl är att det bringar glädje. Svårförklarligt för byråkrater och medelmåttor...

johankse; sa:
En normal följd av att kunna göra något riktigt väl är att det bringar glädje. Svårförklarligt för byråkrater och medelmåttor...

Man ska nog inte underskatta byråkraters vilja att göra ett riktigt bra jobb. Det är bara det att det har en tendens att krocka med en mer pragmatiskt inställning till vad som är "bra". :)

Jag har en fd kollega som faktiskt är en stolt byråkrat och ser som sin uppgift att saker går rätt till. Såna behövs också ibland.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag märkte det först när jag tvättade händerna.

5934616.jpg

Jag väcker den här gamla tråden och sällar mig till dem som anser att vassa knivar ibland är farligare än slöa.

En slö och lätt kniv hade glidit av nageln istället för att fortsätta igenom och avlägsna hälften av den. Det var rena lasersvärdet. Som bilden ovan men med snittets början en cm närmare nagelbandet.

Det var såklart inte knivens fel utan mitt, men jäklar vad det svider.

Vissa saker är bara som dom är, trots konstiga fördomar/rykten.
Ett vasst verktyg, skär man sig på lättare när man hanterar det.

Om man skurit sig alla gånger eggen på en kniv haft kontakt med huden vete fanken hur händerna sett ut idag...

Scouternas devis bygger nog på att det gällde att se till att skojterna höll någorlunda ordning på knivskärpan, det var nog ingen risk att de lyckades för bra....;)

Jag väcker den här gamla tråden och sällar mig till dem som anser att vassa knivar ibland är farligare än slöa.

En slö och lätt kniv hade glidit av nageln istället för att fortsätta igenom och avlägsna hälften av den. Det var rena lasersvärdet. Som bilden ovan men med snittets början en cm närmare nagelbandet.

Det var såklart inte knivens fel utan mitt, men jäklar vad det svider.

Det där gjorde min mor förra julen, men en millimeter mer. Det är farligt att laga julmat med de vassaste knivarna som finns i huset. I synnerhet om man inte vet om att någon slipat dem.

Den ena pizaabagarens son lyckades hugga en annan pizzabagare tvärs över fingret med en LMF II vilket resulterade i sju stygn. Då var inte problemet att kniven var vass, det vara att den satt så in i h*e fast i fodralet. Livsfarlig kniv.

Det finns situationer när man ska tänka sig för, tex.
börja vifta bort en geting runt sig, med kniven i handen...

En tjej på jobbet var irriterad på sina hängselbyxor hon hade, ville ta bort hängslena,
hon började skära av resåren som sitter på baksidan på brallorna och skar mot sig,
resåren ville inte gå av så hon tog i ordentligt, pang så gick resåren av kniven fortsatte i samma bana rakt in i hennes ena öga...brrr
Tanterna på löpande bandet svimmade, chockade av vad de såg.
Jag vågade knappt möta hennes blick några veckor senare, hon hade ett jack i ögat, och jag vet inte om ögat blev helförstört.

Det man kan lära sig av det är att skära av fjädrande material ifrån sig...

Så det är ibland annat än skärpan som ställer till skador

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips