Är Turingeån paddelbar?

Jag planerar att paddla från Karlstad till Uppsala men med en avstickare ner till en kompis i Nykvarn. 🛶 Därav frågan om det går att paddla från Mälaren/Turingen ända ner till Nykvarn. Går det inte så har jag min vagn med så då får det bli en promenad :).
Min plan är att paddla i Svea kanals "spår" (alternativ 2, se länk) från Otterbäcken via Skagern till Svartån och Örebro. Sedan Hjälmaren och Hjälmare kanal/Arbogaån till Mälaren.
Är det någon som har tips på lämpliga ställen i Hjälmaren och Mälaren att tälta på? ⛺
Om Svea kanal. som aldrig blev av men planer fanns ännu långt in på på 1900-talet!
 
Jag planerar att paddla från Karlstad till Uppsala men med en avstickare ner till en kompis i Nykvarn. 🛶 Därav frågan om det går att paddla från Mälaren/Turingen ända ner till Nykvarn. Går det inte så har jag min vagn med så då får det bli en promenad :).
Min plan är att paddla i Svea kanals "spår" (alternativ 2, se länk) från Otterbäcken via Skagern till Svartån och Örebro. Sedan Hjälmaren och Hjälmare kanal/Arbogaån till Mälaren.
Är det någon som har tips på lämpliga ställen i Hjälmaren och Mälaren att tälta på? ⛺
Om Svea kanal. som aldrig blev av men planer fanns ännu långt in på på 1900-talet!
Du kan inte paddla under motorvägen iaf
 
Kul ide.
Men det är nog smalt och massor med träd & hinder.... Ser ut som vägtrummor under motorvägen.

t5.JPG
 
Att paddla genom vägtrummor brukar inte vara något problem om de bara är nog stora och vattnet inte står för högt. Tror nog att de är ganska stora eftersom det är en stor väg och en ån i detta fall. Vi får se om jag får något svar från någon som har mera IRL kunskaper.
Plan B är ju att gå med kajaken på vagn och det finns ju en väg med underfart alldeles intill ån.
Att inte paddla då har man dåligt flyt! 🙃
 
Kul plan. Kan vara nervöst att lämna kajak och utrustning när man går och handlar, eller ? Turingeån är nog för liten för att paddla, med många hinder.
 
Hej Per Omar roligt projekt. Hittade en gammal tråd https://www.utsidan.se/forum/threads/kan-man-paddla-fran-maelaren-till-yngern.43956/ men adressen till pdfen som länkas till i tråden är inaktuell.

Borde gå hyfsat att hitta tältplatser på mindre öar i Hjälmaren och Mälaren. På en del fastlandsstränder är det rätt utbredda vassbälten. Men det är inte så tättbefolkat utmed sjöstränderna.

Troligen spar du tid på att paddla kanalen och Arbogaån jämfört med att ta vägen över Eskilstuna och Torshälla.

Har för mig att Jim Danielsson gjort den här turen från Karlstad till Solna/Stockholm för många år sedan.

Thure
 
Tack för all input. Jag tar nog bara och paddlar till Turinge efter lyft från Mälaren. Sedan tar jag kajaken på vagnen och går till Nykvarn. Det är bara några km.
Uppmärksammade inte höjdskillnaden mellan Yngern och Turingen tidigare.
Angående att säkra kajaken vid uppehåll så låser jag den med en vajer och tar in värdefulla saker i tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...