Är Turingeån paddelbar?

Jag planerar att paddla från Karlstad till Uppsala men med en avstickare ner till en kompis i Nykvarn. 🛶 Därav frågan om det går att paddla från Mälaren/Turingen ända ner till Nykvarn. Går det inte så har jag min vagn med så då får det bli en promenad :).
Min plan är att paddla i Svea kanals "spår" (alternativ 2, se länk) från Otterbäcken via Skagern till Svartån och Örebro. Sedan Hjälmaren och Hjälmare kanal/Arbogaån till Mälaren.
Är det någon som har tips på lämpliga ställen i Hjälmaren och Mälaren att tälta på? ⛺
Om Svea kanal. som aldrig blev av men planer fanns ännu långt in på på 1900-talet!

Jag planerar att paddla från Karlstad till Uppsala men med en avstickare ner till en kompis i Nykvarn. 🛶 Därav frågan om det går att paddla från Mälaren/Turingen ända ner till Nykvarn. Går det inte så har jag min vagn med så då får det bli en promenad :).
Min plan är att paddla i Svea kanals "spår" (alternativ 2, se länk) från Otterbäcken via Skagern till Svartån och Örebro. Sedan Hjälmaren och Hjälmare kanal/Arbogaån till Mälaren.
Är det någon som har tips på lämpliga ställen i Hjälmaren och Mälaren att tälta på? ⛺
Om Svea kanal. som aldrig blev av men planer fanns ännu långt in på på 1900-talet!
Du kan inte paddla under motorvägen iaf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Kul ide.
Men det är nog smalt och massor med träd & hinder.... Ser ut som vägtrummor under motorvägen.

t5.JPG

Att paddla genom vägtrummor brukar inte vara något problem om de bara är nog stora och vattnet inte står för högt. Tror nog att de är ganska stora eftersom det är en stor väg och en ån i detta fall. Vi får se om jag får något svar från någon som har mera IRL kunskaper.
Plan B är ju att gå med kajaken på vagn och det finns ju en väg med underfart alldeles intill ån.
Att inte paddla då har man dåligt flyt! 🙃

HasseQ

Temp. avstängd
Kul plan. Kan vara nervöst att lämna kajak och utrustning när man går och handlar, eller ? Turingeån är nog för liten för att paddla, med många hinder.

Hej Per Omar roligt projekt. Hittade en gammal tråd https://www.utsidan.se/forum/threads/kan-man-paddla-fran-maelaren-till-yngern.43956/ men adressen till pdfen som länkas till i tråden är inaktuell.

Borde gå hyfsat att hitta tältplatser på mindre öar i Hjälmaren och Mälaren. På en del fastlandsstränder är det rätt utbredda vassbälten. Men det är inte så tättbefolkat utmed sjöstränderna.

Troligen spar du tid på att paddla kanalen och Arbogaån jämfört med att ta vägen över Eskilstuna och Torshälla.

Har för mig att Jim Danielsson gjort den här turen från Karlstad till Solna/Stockholm för många år sedan.

Thure

Tack för all input. Jag tar nog bara och paddlar till Turinge efter lyft från Mälaren. Sedan tar jag kajaken på vagnen och går till Nykvarn. Det är bara några km.
Uppmärksammade inte höjdskillnaden mellan Yngern och Turingen tidigare.
Angående att säkra kajaken vid uppehåll så låser jag den med en vajer och tar in värdefulla saker i tältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips