Är rosslig i halsen. Bör jag springa?

Jag försöker hålla mig till att springa 3 dagar i veckan minst. Helst 7 dagar i veckan om det finns tid. Nu är jag rosslig i halsen fast jag vill ändå ut och springa för jag är pigg.

Hur brukar ni göra?
 
Försiktighetsprincipen.

Kolla på hur t ex landslagsåkarna i skidor gör. Brukar rapporteras i media.

Uppehåll med träning med en gång, koll på att det blir bättre, och sedan successivt återgång till normal belastning.

Blir man sämre till kommande dagar så har man ju minskat sjukdom/risk med tidigt uppehåll, och i övrigt så kan man korta sjukdomstiden/snabba på säker återgång.
 
Antar att du med rosslig menar slemmig/hostig? Jag brukar vila från träning om eventuell förkylning är ny och/eller jag har halsont. Men när eventuellt halsont har gått över och jag känner mig pigg i övrigt så brukar jag träna även om jag är lite "rosslig". Naturligtvis då smartast att köra lågintensivt först. Känns det bra och ditt allmäntillstånd blir bättre så kan du säkert dra på med intervallträning under kommande pass.
 
Jfr ej Idrottare som tävlar som står under läkaröversikt med motionärer som Själklart ska undvika att träna vid halsont som är tydligare tecken på infektion än att vara lätt snuvig då kan man träna lätt.
Blir du sjuk så tar det normalt 3 x så lång tid före du har samma styrka/ kondition som före avbrottet.
Jag tränade elit träning många år och vi var 2 st som tränade mest den anda tänkte som du och blev på sikt sämre pga sjukdomar och skador vi fick dock sluta pga studier före pengar kommit in i Idrotten som nu.
 
Som gammal Orientarare tyckte man det var en bra ide att blåsa rent i systemet om man kände sig pigg... Sedan strök ju ett antal Orientare med så nu är rådet rast vila.
Kan ju förstå idén. Jag tar det lugnt men är lite bättre nu. Har inte tränat ännu, ska vänta tills det är bättre. Det verkar vara många som är förkylda just nu.
 
Jag avstår nu mera, känt mig frisk, men lite "rosslig" tack för två lunginflamationer på det (under ca 30 år, å andra sidan)!
Så jag hoppar det! Så även annan träning innan man känner att man är på banan.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.