Är pumpen tät?

Jag har ett nyköpt Etapower MF. Är pumpen tät nog för att ha i flaskan under en tur, eller borde jag byta till flaskans kork (och därmed kladda med pumpen)?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har ett Primus Omnifuel, pumpen sitter i hela tiden. Släpper på trycket när jag ska hem.

Menar du att du låter du flaskan vara trycksatt under hela turen?
Jag ser inte meningen med det.. särskilt eftersom allt blir så mycket mer peroende av att vara tätt..

Iaf med mitt optimus nova så släpper man ju på trycket iom att man vänder flaskan när man ska stänga av det, och får på så sätt noll övertryck i flaskan och en bränsleslang tom från bränsle..
Men det kanske är heeelt olikt på Omnifuel?

OmniFuel

Man vänder på flaskan på OmniFuel också, när man ska stänga av köket och låter bränslet brinna ut, sen är inte flaskan trycksatt längre...

Mvh troswe

Senast ändrad:
Vill man behålla övertryck så är det väl bara att stänga ventilen när allt bränsle brunnit ut och det bara pyser ut luft?

Men jag tycker också att det känns onödigt att gå med tryck i flaskan m t p eventuella läckage.

Det mesta av övertrycket pyser ju självklart ut ganska så fort när man vänder flaskan, men ibland om jag har bråttom så brukar lite bli kvar eller om pumphandtaget åker ut när köket ska packas etc etc. Inget jag lider av. När jag kommer hem brukar jag skruva loss pumpen för att verkligen se till så att allt åker ut.

Mitt optimus Nova var så otätt att det gick att hälla ur bränsle ut kopplingen. Antar att något inte fungerar som det ska där inne. Förstörde all mat och är glad att det var på biltur och inte skarpt läge.

Det finns många goda anledningar att förvara kök och bränsle skilt från mat och sovsäck. Därav ytterfickan baktill på LK70 mfl. Få tätningar och individer är 100% tillförlitliga.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips