Självklart är ett v-bottnat skrov bäst för havspaddling, förutsatt att kajaken är lastad. En smal kajak med skarp övergång mellan botten och skrovsida kommer ha bättre initialstabilitet än en v-bottnad dito. Men som sagt, vid långpaddling har man mycket last och då kommer den v-bottnade få en större bredd i vattenlinjen. Och sedan undrar jag vad man ska titta på om inte tvärsnittspofil när man diskuterar stabilitet. Det spelar ingen roll hur lång en kajak, förutsatt att skrovformen under sittbrunnen är densamma. För man kan ju inte gärna titta på däcksform när man diskuterar stabilitet.
Mycket beror också på personlig smak, erfarenhet, balans, personlängd och kroppsform samt paddelteknik och hur kajaken lastas. Men faktum kvarstår: en olastad v-bottnad kajak kommer upplevas rankare än en flatbottnad, medans då de är lastade så kommer en v-bottnad uppföra sig bättre och säkrare i tex sidsjö.
Nu kommer väl denna insändare väcka liv i den aldrig döende debatten om vilken kajak som är ultimatast. Detta är mina egna erfarenheter och åsikter välkomnas. Ses bland skären. Nu ska jag dra på mig varma kläder och försöka undvika ett plurr....