Är Point65 K1 R rundbottnad elr flatbottnad?

Jo jag undrar om Point65 K1 R är rundbottnad?
Funderar på en sådan, och detta är rätt avgörande.

vore tacksam för svar
/Hugo Åkerstedt
 
Måste ju vara rundbottnad!

Jag lutar åt att den är rundbottnad.

Jag har en K1 S och den är jag 100% att den är rundbottnad. Den har samma last kapacitet (135 kg) som K1 R. Point K1 VR som är flatbottnad har 155 kg som last kapacitet. Vad är det annars för skillnad på k1 R och K1 VR?
 
Luta inte i Kajaken!

Klart att K1 R är rundbottnad! Se nedan

Point K1 S (skädda) 9.900 kr
Med samma skrovform som Point K1 R har även denna kajak blivit mycket
populär hos krävande paddlare. Det snabba rundbottnade skrovet i
kombination med den justerbara skäddan ger en smidig och lätthanterad
kajak.
 
K1VR/K1R

Skillnaden mellan Point K1VR och K1R ligger i skrovformen. VR är flatbottnad och har därmed större volym samt bättre initialstabilitet men sämre slutstyvhet. K1R (bättre slutstyvhet) rekommonderas framför K1VR, enligt mig som dock ej paddlar Point, har en artisan sc.
Tack för ordet.
 
Skrovform

Kajakens tvärsnitt är en av många faktorer som avgör hur kajaken kommer att uppföra sig.

Men att bara stirra på bottenformen är inte vettigt. Det finns Olympiska K1.or som är relativt platta i botten men ingen vettig människa skulle kalla en sådan kajak för initialstabil eller stabil heller för den delen.

Kajakens längd, bredd, kölinjens utformning deplacementets fördelning har minst om inte större inverkan på hur kajaken kommer att uppföra sig.

Personligen tycker jag att ett v-bottnat skrov är det bästa om man vill ha en bra havsgående kajak. Givetvis måste resten av kajaken harmoniera med botten.

Hasse
 
Självklart är ett v-bottnat skrov bäst för havspaddling, förutsatt att kajaken är lastad. En smal kajak med skarp övergång mellan botten och skrovsida kommer ha bättre initialstabilitet än en v-bottnad dito. Men som sagt, vid långpaddling har man mycket last och då kommer den v-bottnade få en större bredd i vattenlinjen. Och sedan undrar jag vad man ska titta på om inte tvärsnittspofil när man diskuterar stabilitet. Det spelar ingen roll hur lång en kajak, förutsatt att skrovformen under sittbrunnen är densamma. För man kan ju inte gärna titta på däcksform när man diskuterar stabilitet.
Mycket beror också på personlig smak, erfarenhet, balans, personlängd och kroppsform samt paddelteknik och hur kajaken lastas. Men faktum kvarstår: en olastad v-bottnad kajak kommer upplevas rankare än en flatbottnad, medans då de är lastade så kommer en v-bottnad uppföra sig bättre och säkrare i tex sidsjö.
Nu kommer väl denna insändare väcka liv i den aldrig döende debatten om vilken kajak som är ultimatast. Detta är mina egna erfarenheter och åsikter välkomnas. Ses bland skären. Nu ska jag dra på mig varma kläder och försöka undvika ett plurr....
 
Skrovform

Tyvär har faktiskt längden betydelse. En längre kajak har mer volym som måste pressas ner i vattnet. En kortare kajak måste vara bredare för att kompensera förlusten av volymen. Givetvis gör också bredden att man får ett större rätande moment men det är inte hela saningen. Vivianne är lång och ganska smal men inte anmärkningsvärt rank hade den vara kortare skulle den nog varit rankare

Visst har också tvärsnittet stor betydelse men många stirrar sig blinda på tvärsnittet och glömmer andra egenskaper.

Om kajaken skall fungera bra med eller utan last är upp till konstruktören, var han sätter djupgåendet och konstruktions deplacementet. Det är givetvis fullt möjligt att konstruera en kajak med skarpa slag som fungerar bra utan last

Här är min sida jag skriver lite mer där och det är gratis att läsa

http://w1.220.telia.com/~u22006005/

Visst är det en trist debatt om vilken skrovtyp som är "bäst" Bara folk är glada och nöjda så tycker jag att dom kan få paddla i vad dom vill. Men man kan inte undvika att tycka att endel gör det svårt för sig men som sagt bara folk är glada så

Hasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4
torger Nelos glasfiberlaminat, är det nåt att ha? Paddling allmänt 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.