Är Marzocchi Z2 Bomber bra??

Har precis lyckats knäcka min gamla RSTgaffel och vill då köpa en ny. En handlare i stan har en Marzocchigaffel som är ett eller två årsmodeller gammal.
Nämligen Marzocchi Z2 Bomber.
Den har kostat 5500 men säljs nu för 2495 pga ful färg och gammal modell.

Är det en bra gaffel? Är de nya gafflarna med luft istället för fjäder bättre, eller?

Min prisnivå är väl med smärtgräns nånstans vid 3000 kr.

Tack på förhand./ niclas

Gafflar

Niclas; sa:
Är de nya gafflarna med luft istället för fjäder bättre, eller?
Bättre och bättre, det finns väl nästan lika många åsikter som cyklister antar jag. Kvaliteten och skötsel blir mer kritisk om man har en luftgaffel än om man har en fjädergaffel och jag har hört minst en kille hävda att han fördrog fjäderkänslan framför luftkänslan. Jag bytte från en (sunkig) fjädergaffel till en luftgaffel och har efter bytet svårt att tänka mig att en fjädergaffel någonsin kan bli lika bra som en luftgaffel.
Min prisnivå är väl med smärtgräns nånstans vid 3000 kr.
Marzocchi MX comp air och MX comp ETA faller väl inom den prisgruppen, särskilt om du skaffar dem från http://www.hagacykel.nu De har fått bra kritik. Du kanske t.o.m. kan sträcka dig till en MX PRO...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Z2 är en dunder gaffel, kanske inte den lättaste gaffel som finns men den funkar utmärkt och är tålig och lättservad tack vare olja/fjäder konstruktionen.

Ett bra köp enligt mig.

Olja

Med olja och fjäder blir det en helt annan känsla än med luft! Ska man enligt min åsikt hae en fin gaffel som är baserad på luft får man ligga på en sid gaffel, för ungefär 9000:- Med olja blir returen mer följsam och dämpningen mjukare.

Tack för svaren!!

Nu har jag köpt min Marzocchi och njuter i fulla drag över att min MTB är bättre än den nånsin har varit.

Jag har dock inte kört i skogen med den ännu, men till och från jobbet är den som en dröm att cykla på, man bara flyter fram.

Underbart!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips