Är kamoflauge någonsin okej?

Kamo i skogen är ok. Kamo som arbetsbyxa är ruskigt fel (sänder fel signaler). kamo i skidbacken kan vara coolt. Kamo i stan är lite 90 tal. Dock rysligt poppis i polen när jag var i vintras.

Gro du kommer att se cool ut ;) KÖP!

Ja, nu när du säger det så har jag sett en del hantverkare med kamo, vad är grejen med det? sticka ut i nån dunge och ta en lur under lunchen?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
gro, det är okej, köp jackan, du kommer se tuff ut...

Jag gillar verkligen mitt egna ordval, "tuff", hahahaha, kanske skulle ha kört med 'frän' istället.

Jajäklars. Stackars säljaren i HK har sagt att det eventuellt dyker upp samma modell i OD om 3-4 veckor. Tror jag väntar.

Camo är alltid fel. Jag ryser vid tanken. Om du är lite kraftigt byggd och korthårig kommer du se ut som de där otäcka kroppsbyggarna som kör med vit/grå/svart byxor och kängor och som gett mig ett ansikte på steroid-rage. Usch!

Träskdräkte som visades högre upp är däremot helt ok. För några år sedan låg det en sån snubbe och plåtade grönbenor i Ågestasjön. Väldigt roligt att iakkta hur hundägarna reagerade när han gick tillbaks till bilen!

De där arbetsbyxorna i kamo fast svart/vit/grå är väl snarast ett tecken på att snowboardmodet har följt med från backen till jobbet.
Det som möjligen utmärker en MÖP är att han/hon använder kamoflagemönster och färger som faktiskt fungerar i sin tänkta miljö till skillnad från modedesignerns idé om vad som är "militarychic" eller vad det nu kallas. Ett undantag är det orange/gröna mönstret som används av omdömesfulla jägare av hjortdjur samt elever på konstfack...

Ett område där kamo är förbjudet är inom många civila skyttegrenar där själva skyttet kan ge militära associationer.

Skulle välja bort

en sådan jacka. I de kretsar jag rör mig i friluftsliv skulle man undra om jag fått typ en hjärntumör, skulle vara helt olikt mig med ett sådant och så stort klädesplagg.

Jag skulle avråda även tonåringar att sätta på sig såna här kläder.

Men det är jag det. Det sammanhang du rör dig i kanske är helt annorlunda.

En gång köpte jag faktiskt ett par handskar där det fanns en antydan till sånt här mönster på en del av tyget. De var billiga och jag använde dem några gånger under en vecka då jag var på skidsemester och inte hade med mig motsvarande handskar i packningen. . Nu vet jag inte vart de tog vägen.

Thure

Jag är rädd att du kommer att vantrivas i den. Avvakta tills du hittar en jacka du trivs med. Camo hör militären till och är oftast bara smaklöst på andra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips