Är jag en udda fågel för att jag gillar spritkök med gele som bränsle?

Det finns en liten ynka tråd som nämner gele som bränsle för spritkök (om man ska tro sökfunktionen här). Jag kan väl inte vara en av två i vårt avlånga land som gillar gele?

Känslan förstärkts dock nu när jag tänkte köpa mer bränsle. Den nätbutik som jag köpt från innan har slut på BCB Firedragon Gel (1l). Det finns en annan nätbutik som har det i lager, dock är priset hela 50% högre där.

Det går såklart att beställa direkt från England, men då blir det ju väldigt dyrt om man inte köper på sig ett stort lager.. Vilket hade varit okej om det inte vore för att spriten har en begränsad livslängd.

Jag har försökt att hitta alternativ, men inte kunnat hittat något. Vilket känns konstigt. Trangia hade väl inte fortsatt sälja sin gelbrännare om det inte finns en marknad för det?

T-Gul bränslegel finns, men det är ju dock inte en gele, utan en flytande vätska.

Varför är den här typen av bränsle omöjlig att få tag på här i Sverige och i EU?

Kan inget om gel, men blev nyfiken.

Firedragon Gel verkar finnas på lager hos Kriskollen till rimligt pris, men frakten är ganska hög.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Röda Stjärnan, Kriskollen m fl har både 200 ml och literflaskor. Det är ju inga höga priser (99 kr på Kriskollen), så lika bra med enliters för att spara frakt- och förpackningskostnaden. Jag köpte min för rätt länge sen, använder gelen väldigt sporadiskt, men märker inte att den åldras/försämras på något sätt.

Kan man inte bara blanda till en burk med napalm?
Eller använda alco-gel handsprit, om det MÅSTE vara alkoholbaserat?
Genuint undrande
/Odd

Napalm låter sotigt, även om det luktar gott om morgonen, haha.
Skämt åsido. Alcogel av olika märken har jag kört i min gelbrännare. Funkar fint men upplevs odrygt.
Kan gå att få till vrakpris ibland på ÖB och såna ställen.
Oftast har det varit på resa efter säkerhetskontroll av handbagage, och då får man ta den alcogel som finns att få. Och plånboken är ju redan öppen så att säga när man är på resande fot.

Visserligen ingen gel, men dock alkohol - byggvaruhusen säljer Nitor Röd Etanol (Bauhause 99 kr/ l).
Jag använder det till mitt Optimus Nova att förvärma med för att slippa all sot och det fungerar perfekt.
Skulle tro att det fungerar fint i ett Triangia också.
Det är ingen gel men det är alkohol.
Då det bara är några milliliter som behövs för att förväma Novan så har jag ingen koll på hur mycket som krävs för att använda det som bränsle i ett triangia.
Etanol är en kolatom ifrån Metanol (T-röd) så gissningsvis ligger förbrukningen nära T-röd i ett triangia kök.
Jag vet att hemmagjord napalm är frigolit som man smular ned i bensin tills det blir en gelé blandning.
Vet inte om det går att göra likadant med etanol.
Om det går gissar jag att det skulle sota.
Att köra på etanol gör att man slipper sotet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips