Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är fyra kg för tungt för ett tält?
- Trådstartare abelmann
- Start datum
Om det är separat innertält och yttertält så kan vikten fördelas på två bärare. Då kan den tredje (3mans tält) bära kök och bränsle.
Patrik
Patrik
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
abelmann; sa:Har funderingar på att köpa ett tält nu när jag är här i USA, priserna verkar ligga en bit under motsvarande svenska. Jag har lite erfarenhet, tyvärr, av fjällvandring och undrar nu om fyra kg är ok för ett tremannatält?
Det beror på hur många som delar på vikten
Men 4kg är ingen skamligt hög vikt för ett tremannatält. Man kan ju vända på mitt resonemang och säga att kan man bara 5kg tält ensam så visst fan kan man bära 4kg på tre pers.
Vilket tält funderar du på? Jag ska själv köpa tält, men de amerikanska tält jag tittat på är visserligen rätt billiga, men tyngre än exempelvis Fjällräven, Hilleberg, Bergans etc. Sen tillkommer ju frakt i mitt fall, men det slipper ju du.
MvH
millimeter; sa:Det beror på hur många som delar på vikten
Det beror också på användningsområdet, tältcamping i anslutning till stugor, polarfärder eller något däremellan. Det ställer olika höga krav, och därmed olika utrustningsbehov. Vid fjällvandring så ska du bära med dig tältet (inte för tungt) och det ska ha en någorlunda rymlig insida, samt vara vattentätt och vindstabilt. Dessutom ska gärna ventilationen vara genomtänkt.
4 kg är ganska mycket för ett tält för fjällvandring, men om det passar dina behov kan du på 4 kg (drygt) få rejält med tält istället, t.ex. HB Keron 4 GT, dvs gigantiskt med plats (se nedan).
Här har du en bra leverantör i USA som dessutom säljer Svensk (Lettisk) kvalitet i Hilleberg och lite annat smått och gott. Passa på när $ är så låg
http://www.backcountryequipment.com/tents/mountaineering.html
Jag köpte ett Nallo 2, sparade massa pengar mot svenska priser och som tack för mitt köp "bjöd" de på en Leatherman motsvarande 1100 SEK. Just keep smiling, just keep smiling som Dory skulle ha uttryckt det.
Nallo
Apropå ingenting, är golvväven i Nallo tillräckligt kraftig? Den släpper inte igenom fukt eller är skör och så?
Tacksam för svar, Frej.
Apropå ingenting, är golvväven i Nallo tillräckligt kraftig? Den släpper inte igenom fukt eller är skör och så?
Tacksam för svar, Frej.
Re: Nallo
Tillräckligt för vadå? Den är tunnare än motsvarande väv i t.ex. ett Nammatj, men till "normal fjällvandring" tycker jag att den fungerar bra. Vintertid använder jag mitt Nammatj istället. Men Nallo har en tunnare väv och jag skulle t.ex. inte vilja tälta på vasst stenskravel med denna väv. Vad jag har upplevt släpper dock inte Nallos väv genom fukt, däremot kondeserar naturligtvis fukt mot väven, men det är väl oundvikligt.
Tom Bombadill; sa:Apropå ingenting, är golvväven i Nallo tillräckligt kraftig? Den släpper inte igenom fukt eller är skör och så?
Tacksam för svar, Frej.
Tillräckligt för vadå? Den är tunnare än motsvarande väv i t.ex. ett Nammatj, men till "normal fjällvandring" tycker jag att den fungerar bra. Vintertid använder jag mitt Nammatj istället. Men Nallo har en tunnare väv och jag skulle t.ex. inte vilja tälta på vasst stenskravel med denna väv. Vad jag har upplevt släpper dock inte Nallos väv genom fukt, däremot kondeserar naturligtvis fukt mot väven, men det är väl oundvikligt.
Får du valuta för vikten?
Det beror på tälttypen - vad får du för de kilona?
Det är ett kilo mer än många "vanliga" tremanstält, så du bör se till att du får valuta för extrakilot.
Om du behöver ett självstagande kupoltält/geodesiskt tält med många korsade bågar och väl tilltagna stormegenskaper, eller ett tält med förlängd absid, så är det kanske ok. Förutsatt att detta är egenskaper som du vet att du behöver.
Om du istället köper ett trekilostält så vinner du ett kilo. Ett kilo käk är ganska mycket
abelmann; sa:Jag har lite erfarenhet, tyvärr, av fjällvandring och undrar nu om fyra kg är ok för ett tremannatält?
Det beror på tälttypen - vad får du för de kilona?
Det är ett kilo mer än många "vanliga" tremanstält, så du bör se till att du får valuta för extrakilot.
Om du behöver ett självstagande kupoltält/geodesiskt tält med många korsade bågar och väl tilltagna stormegenskaper, eller ett tält med förlängd absid, så är det kanske ok. Förutsatt att detta är egenskaper som du vet att du behöver.
Om du istället köper ett trekilostält så vinner du ett kilo. Ett kilo käk är ganska mycket
Re: Får du valuta för vikten?
när du skriver så ser jag Rasken tjura fram med sin jättelika kåta, kamin och allschöns jävelskap på ryggen och 15 barn hängande i klasar.. då ere nog schöönt att dricka sitt kaffe vid kaminen i kåtan när dom andra somnat..
Nordesjö; sa:Det är ett kilo mer än många "vanliga" tremanstält, så du bör se till att du får valuta för extrakilot.
när du skriver så ser jag Rasken tjura fram med sin jättelika kåta, kamin och allschöns jävelskap på ryggen och 15 barn hängande i klasar.. då ere nog schöönt att dricka sitt kaffe vid kaminen i kåtan när dom andra somnat..
brandmansmicke; sa:millimeter; sa:Det beror på hur många som delar på vikten
Det beror också på användningsområdet, tältcamping i anslutning till stugor, polarfärder eller något däremellan. Det ställer olika höga krav, och därmed olika utrustningsbehov. Vid fjällvandring så ska du bära med dig tältet (inte för tungt) och det ska ha en någorlunda rymlig insida, samt vara vattentätt och vindstabilt. Dessutom ska gärna ventilationen vara genomtänkt.
4 kg är ganska mycket för ett tält för fjällvandring, men om det passar dina behov kan du på 4 kg (drygt) få rejält med tält istället, t.ex. HB Keron 4 GT, dvs gigantiskt med plats (se nedan).
Här har du en bra leverantör i USA som dessutom säljer Svensk (Lettisk) kvalitet i Hilleberg och lite annat smått och gott. Passa på när $ är så låg
http://www.backcountryequipment.com/tents/mountaineering.html
Jag köpte ett Nallo 2, sparade massa pengar mot svenska priser och som tack för mitt köp "bjöd" de på en Leatherman motsvarande 1100 SEK. Just keep smiling, just keep smiling som Dory skulle ha uttryckt det.
Har själv funderingar på att beställa Hilleberg från USA. Vad blev påslaget på det angivna priset ungefär? (Skatt tull och andra tråkigheter...)
chinerunner; sa:
jag slits mellan två världar.. den ena är UL med hightech material av lättaste modell och den andra är kåtor, vadmalsskjortor, lappknivar och kåsor i vril.. aarrgghhh... hur FAN ska man kunna välja..
Re: Re: Får du valuta för vikten?
Shit, det glömde jag.
Det är naturligtvis vad jag menar med valuta för extrakilon: förlängd absid, stormtålighet eller stor fet kåta.
Å andra sidan kanske Rasken borde ha med sig ett ultralätt enmanstält också, så han kunde få lite lugn och ro medan de 15 barnen pruttar frustorkat, eldar upp strumpor och bränner fingrarna på skorstenen.
Av nån anledning fick jag en lumpen-flashback nu...
-Patric-; sa:Nordesjö; sa:Det är ett kilo mer än många "vanliga" tremanstält, så du bör se till att du får valuta för extrakilot.
Shit, det glömde jag.
Det är naturligtvis vad jag menar med valuta för extrakilon: förlängd absid, stormtålighet eller stor fet kåta.
Å andra sidan kanske Rasken borde ha med sig ett ultralätt enmanstält också, så han kunde få lite lugn och ro medan de 15 barnen pruttar frustorkat, eldar upp strumpor och bränner fingrarna på skorstenen.
Av nån anledning fick jag en lumpen-flashback nu...
Liknande trådar
- Svar
- 44
- Visningar
- 10 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg