Är fyra kg för tungt för ett tält?

tomb; sa:
Har själv funderingar på att beställa Hilleberg från USA. Vad blev påslaget på det angivna priset ungefär? (Skatt tull och andra tråkigheter...)

Ingen aning, jag beställde "på annat sätt". Mitt inlägg var främst riktat till trådskaparen som jag uppfattade redan var i USA.

Om jag skulle uppskatta kostnaderna så +25% moms och + 10 % tull kanske. Med frakt på detta så är det inte säkert att det är så billigt ändå.

Har själv funderingar på att beställa Hilleberg från USA. Vad blev påslaget på det angivna priset ungefär? (Skatt tull och andra tråkigheter...)

Du ska räkna ihop pris och fraktpris. Ett billigt tält för 87$ och 13$ frakt blir enligt följande sätt.

På den gemensamma summan lägger du på 12% tull. På den summa du får fram då lägger du på 25% moms.

87$ + frakt kanske 100$ (totalt) då för tältet (så blir det lättare att räkna)

678 sek * 1,12 = ca 760kr

och så momsen.......

760 * 1,25 = 950kr i slutsumma.

Momsen och tullen betalar man när man hämtar ut paketet från det företag som leverer det.

Sen kanske du slipper betala moms och tulls och då blir priset 678:-.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
-Patric-; sa:
.....
jag slits mellan två världar.. den ena är UL med hightech material av lättaste modell och den andra är kåtor, vadmalsskjortor, lappknivar och kåsor i vril.. aarrgghhh... hur FAN ska man kunna välja..
Men, du behöver inte välja, annat än inför varje vandring. Vid det här laget har du säkert så mycket prylar att du inte behöver så mycket för att komplettera neråt mot UL, och uppåt krävs nog "bara" en kåta med tillbehör.

När jag går solo använder jag oftast tält, 11-13 kg sommarvikt inklusive allt utom mat. Drygt ett kg skulle gå att minska på tältet, ytterligare lite på ryggan, om jag skaffade nytt. När vi går två eller fler används kåtan, vilket ger 3-4 kg mer per skalle om vi går två, jämfört med att dela på ett tält på 3-4 kg, bortsett från vintern när kamin, isolerrör och annat "jävulskap" tas med.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-03-03 kl 14:46]

Raskesven; sa:
Men, du behöver inte välja, annat än inför varje vandring. Vid det här laget har du säkert så mycket prylar att du inte behöver så mycket för att komplettera neråt mot UL, och uppåt krävs nog "bara" en kåta med tillbehör.

Raskesven

du har naturligtvis helt rätt.. tältkåtan står på inköpslistan för framtida inköp ;) jag ser kåtan som världens grymmaste stuga vid fiske och jakt... eventuellt ytterligare användningsområden den dagen vi väljer att bli fler.. (om jag inte gifter mig med Patrik, han har ju redan en kåta..hehe)

-Patric-; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

du har naturligtvis helt rätt.. tältkåtan står på inköpslistan för framtida inköp ;) jag ser kåtan som världens grymmaste stuga vid fiske och jakt... eventuellt ytterligare användningsområden den dagen vi väljer att bli fler.. (om jag inte gifter mig med Patrik, han har ju redan en kåta..hehe)

Du verkar ju gilla hans matlagning redan så ;)

Sierra Design

Tack för svaret.

Jag har kollat på Sierra Design Meteor Light (2P) och deras Comet (3P), 3,4 resp 3,8 kg (ungefär).

Har nu fått svar i en annan tråd om lite för "bra" markfrigång på dessa tält så jag får väl fundera lite till.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips