Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd?

Hej
Jag undrar om någon kan svara på detta. Jag har köpt mig en Haglöfs Lim 5 och denna har legat i packpåsen i ca ett år (på affären) Kommer detta dun att få tillbaka sin fillpower om det får ligga ett tag. Säcken har nu legat ca 7 dagar och jag tycker inte att den är luftig. Tacksam för alla svar

Troligen skadad

Sovsäckar skall ligga i en särskild förvaringspåse. Det gäller även vid leverans från fabrik/affär. Annars påverkas fyllningen negativt. Tyvärr är det sällsynt att tillverkare och leverantörer bryr sig om detta.

Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Nej

Jag tror inte att en sovsäck med kvalitetsdun blir förstörd av detta. Förmodligen tar det dock ett bra tag för den att "fluffa upp" sig igen. Kanske flera veckor eller månader.

MVH

Peter Ask

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips