Är EGNOS i drift?

Min nya GPS, en 60CS har möjlighet att ta emot WAAS/EGNOS, men det står inget i manualen om hur man kan se om man tar emot denna signalen. Borde det inte finnas en liten WAAS-indikator som talar om det? Hur är det med EGNOS, är det i drift nu? Läste något om att det testats till och från men att det skulle vara i drift från april 2004. Jag brukar oftast ha en noggrannhet på +/- 6 m enligt satellitsidan. Enligt vad jag har läst så ska man med WAAS/EGNOS få en noggrannhet på bättre än 3 m, 95% av tiden.
[Ändrat av irrbloss 2004-07-11 kl 23:39]

Du ser att du fått korrigering genom EGNOS-satelliterna genom att ett litet D syns på de staplar som korrigerats.

Satellit 35 och 44 är EGNOS-satelliter. 44:an har fungerat till och från under hela våren medan jag inte sett att 35:an fungerat här i Sverige än. Tror att systemet skall vara helt klart att tas i bruk under 3:e kvartalet 2004.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Satelliterna med nummer 35 och 47 (Garmin, PRN 122 och PRN 134, kallas även AOR-W och POR) tillhör WAAS.
De med nummer 33, 37, 39 och 44 används för tester med Egnos. Det är riktigt att Egnos skulle varit i drift nu, men det verkar gå enligt samma tidplanering som så många andra projekt, dvs det är försenat.

Om du får in något från dessa satelliter visas en signalstyrkestapel i satellitstatusdisplayen, precis som vanligt. Någon information för avståndsmätning sänds dock inte för närvarande, så stapeln blir aldrig mörk, dvs satelltien används inte för positionering.
De differentiella data som sänds, ibland i alla fall, kan dock användas ändå. De gäler ju för de andra satelliterna (även om det förekommer att de gäller för tilläggssatelliten också, men då bara när den används för positionering). Det är detta som visas med ett D i stapeln för signalstyrkan.
Vissa mottagare, exempelvis Garmin iQue, visar tydligt om positioneringen är 2D, 3D och differentiell eller ej.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips