Är detta spår av lo?

ett lospår...man ser ju ganska tydligt brottanvisningar i snön så nogon större utsmältning kan det inte vara frågan om.
Sen lons sätt att sätta fötterna nära varandra gör ofta att tassarna sätts nära varandra.

Uteslutningsmetoden....vad ska det annars vara????

Men som sagt löpan säger ofta mer än vad det enskillda avtrycken kan visa....

Jobbar själv heltid i skogen med att spåra djur i norra delen av vårt land....

För några veckor sedan när det kom en smula snö på oss här i Linköping hittade jag dessa spår på altanen. Tyckte det såg ut som katt, men aningen stor :) Är det faktiskt ett lodjur eller vad kan det vara?

spaarvu8.th.jpg

Vi bor i ett tättbebyggt område, vilket jag tycker gör det hela mer intressant. Hade inte väntat besök av (fridlysta) rovdjur. Om det är lo var det ju också tur att inte kaninen var i trädgården just den natten :)

/Hans-Erik

Ett "litet" bidrag från i vintras som jämförelse. Jag fick plats med hela knytnäven (med handske på) i spåret.

Bilagor

• lo.jpg
    lo.jpg
    80.5 KB · Visningar: 270

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips