Är detta framtiden?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Så det är dags igen? Det känns som att man testar att lansera luftvadderad kläder ungefär vart femte år. Eftersom alla verkar ha glömt bort det fem år senare kan man gissa att det kanske brukar gå "sådär".
 
Såg en youtubevideo där plagget demostrerades. När man börjar frysa så ska man fylla med gas och när man börjar bli varm så skruvar man på en ventil för att släppa ut lite av den isolerande gasen så det blir svalare. Undrar om det inte också funkar att öppna plagget eller tom ta av det.

Om gasen hade varit metan i alla fall så man hade sluppit släpa med sig dyra ampuller. Fail.
 
ja, precis, metanfyllda kläder kostar ju bara en burk ärtsoppa.! =)

jo, argon står det i wepshoppen... verkar kosta typ 200kr för tre patroner, som räcker till typ 5 fyllningar per patron i stl medium...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
FMs gasskyddsdräkt med kolpulver i, i sanning inte den lättaste, men varm och i sin arbetsmiljö inte öppningsbar. Var synnerligen okomfortabel i varmt klimat med ständiga falska gaslarm. Den normalt kylande andningen bidrog med mask och filtermotstånd till värmen och obehaget......
Men hjulet snurrar sina varv och minnet av tidigare erfarenheter är kort samt hos de yngre helt obefintligt.
 
Utan att vara inläst på ämnet så har jag lite svårt att tro att argon eller annan liknande gas skulle vara så mycket mindre värmeledande än luft att det motiverar tekniken och den extra vikten. Dvs jag misstänker att mycket av värmeförlusterna tar annan väg än genom gasen. Ungefär som huvuddelen av fukttransporten från en Mextex-jacka inte går genom väven utan ventileras i hals, underkant, ärmslut och ev ventilationsöppningar.

Jörgen
 
Det vore väl lätt att mäta hur stor skillnaden blir i isolering om man blåser med munnen istället för med argonpatroner. Det kanske finns ett skäl till att de inte redovisar hur mycket bättre argonet är...
Men fördelen här är ju att du har kombinerat värmeplagget med regnjackan!
 
Det vore väl lätt att mäta hur stor skillnaden blir i isolering om man blåser med munnen istället för med argonpatroner.

Argon används i energisparande fönster för att det leder värmen sämre än luft. Värmeledningsförmåga (watt per meter och kelvin):

Luft 0,026
Argon 0,016

Å andra sidan ska ull ha 0,05. Så det är tydligt att konvektion är en viktigare faktor än själva materialets ledningsförmåga. Materialstrukturens förmåga att hålla luften stilla är alltså viktigare än materialet i sig.

(Och i ett fönster blir konvektionen antagligen liten eftersom temperaturgradienten är vågrät, inte lodrät, och gasen alltså inte rör sig längs med gradienten? Nu börjar det bli sann Utsidan-nivå på den här tråden :) )
 
Utan att vara inläst på ämnet så har jag lite svårt att tro att argon eller annan liknande gas skulle vara så mycket mindre värmeledande än luft att det motiverar tekniken och den extra vikten. Dvs jag misstänker att mycket av värmeförlusterna tar annan väg än genom gasen. Ungefär som huvuddelen av fukttransporten från en Mextex-jacka inte går genom väven utan ventileras i hals, underkant, ärmslut och ev ventilationsöppningar.

Jörgen

Argon används som isolering i moderna fönster (som således inte går att öppna för att tvätta mellan glasen), så nog isolerar det bättre, men har det verkligen någon betydelse?
Lite argument i siffror kanske är på sin plats.

Argon:
Värmekapacitet 520 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,01772 W/(m·K)

Kväve (78% av luften)
Värmekapacitet 1 040 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,02598 W/(m·K)

Syre (21% av luften)
Värmekapacitet 920 J/(kg·K)
Värmeledningsförmåga 0,02674 W/(m·K)

Sen så kommer ju luft alltid att innehålla fukt som ju fryser och smälter vid 0 grader och avdunstar vid tämligen normala temperaturer och således avger och upptar energi..
Men å andra sidan är ju det precis lika fantastiskt som Outlast, om ni kommer ihåg den hypen. :)

Och sen som sagt, för att kunna fylla nånting med gas så måste det vara gastätt, dvs hermetiskt tillslutet och nått sånt vill jag inte ha på mig om det inte är absolut nödvändigt.. :)

Edit: Awh too late!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.