Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden)

De flesta har redan sagt alla vettiga saker....
Gjorde dock precis samma sak som du planerar i somras.
Gjorde samma fel då vi planerade avstånden på etapperna. Blev väldigt många timmar att gå för att klara sträckan. Mitt tips är att halvera eran planerade sträcka om ni vill kunna stanna till och göra annat än att bara gå och sova.
Det gick, Men i efterhand skulle jag planerat lite annorlunda.

Lycka till!
 
Vandringen ska väl vara en njutning

Undrar så hur det gick för er på er vandring ;)

Men, vis av erfarenhet så kan du (inklusive raster) räkna med att det tar ca. 2 timmar att gå 5 km.
Så, om man vill njuta av sin vandring och inte bara rusa på kan man använda sig av denna regel (lite + och - på tiden). Det är ju inte så att det är platt väg hela vägen. Sörmlandsleden har många etapper som är krävande med mycket upp och ned.

Räkna att ni går 2 mil/dag (2 timmar=5 km inkl. raster som lunch och fika)

Vi har vandrat många av sörmlandsledens etapper och lagt upp bilder från dem på vår hemsida.
www.traneving.se

/Helena och Thomas
 
Skadefria planerar vi att vara (peppar peppar...)
Vi får försöka packa så lätt vi kan, vet inte riktigt precis vilken utrustning vi kommer använda i dagsläget, men så lätt som möjligt är såklart eftersträvansvärt. Och vältränade... tja, det vi inte har i muskler får vi ha i jävlaranamma helt enkelt. :)

Och kommer vi inte hela vägen så är ju inte det hela världen heller. Det är möjligt att vi viker av från huvudleden och går några rundslingor utefter vägen också. Huvudsaken är att vi är tillbaka till veckans slut. Men det känns bra att ha ett mål uppsatt.

Eftersom vi har tält och inte är beroende av några vindskydd kan vi ju slå läger mitt i en etapp om det skulle vara så att vi inte hunnit gå hela etappen vid dagens slut? Brukar förresten vindskydden ligga vid slutet av etappen, eller kan det ligga varsomhelst mitt i?


Nu är väl detta i senaste laget, men det kan ju finnas andra som är intresserade. Min kontakt med Sörmlandsleden säger att "etapperna" är adminstrativa enheter. Varje etapp förvaltas/sköts av någon ansvarig. Slutet av en etapp är alltså inte ett etappmål, nödvändigtvis. Vindskydd ligger där de ligger, ofta vid sjöar, och fanns markerade på Terrängkartan på det stycke jag gick förra året.
Det var också bara vid dessa platser som jag fann lämplig tältmark. Och vatten vill man ju ha nära sig så man slipper bära.


Nu emotser vi en rapport från äventyret!
 
Hej vandrare!
Nu är detta något offtopic men rent generellt när jag läser igenom trådar som berör stockholms-södertörnsdelen av Sörmlandsleden berörs etapperna över Näslandet, Grödinge, Mörkö, Tullgarn, Trosa tyvärr oftast i andra hand. Möjligheter till mysiga tältplaser är flera utefter denna sträcka, exempelvis på pålsundsbergets krön vid slutet av etapp 58 på Mörkö och vindskyddet utefter etapp 56 någon kilometer från Stensunds folkhögskola. Du tar dig enkelt till Grödinge med SL-buss och från Trosa med buss till Södertälje, därefter vidare kommunikationer till Sthlm med pendeltåg.

Må väl ute i höstskogarna!
 
Håller med GuteS

Hejsan, ville bara meddela att jag och två goda vänner vandrade mellan Trosa och Tullgarn för tre eller fyra helger sedan. Vi gick ut på lördag eftermiddagen och han till Stensunds skyddet innan det skymde på allt för mycket. Vi eldade friskt och hade det mysigt med bla grillad korv.
Dagen därpå duggade det, men vi traskade på ändå, det finns en fantastisk natur bara runt hörnet från där man bor visade det sig. Vi åt en god lunch på vägen och duggregnet härdade sig kvar hela dagen. Trötta men belåtna kom mina vänners mormor och hämtade oss på kvällen.

Jag skulle med detta vilja utmana folk att inte resa bort för en vandring. Vandra i en underbar natur går att göra precis lika bra bakom din egen stugknut som 50mil bort. Speciellt för oss unga utan egen inkomst ännu.


Linus
 
Hur gick det?

Jag kom in på den här sidan (utsidan) när jag sökte rallarleden. Läste om era planer för sörmlandsleden hösten 2009. Nu undrar jag lite hur det gick. Vandrade ni? Vilka erfarenheter gjorde ni?

Själv gjorde jag min första längre vandring tillsammans med en kompis i somras just på sörmlandsleden. Vi gick från Stavsjö (vandrarhemmet) till Malmköping. Vi gick 14 mil på 7 dagar mitt i värsta hettan efter midsommar. Vi har planer att fortsätta vandra och funderar på Rallarleden i sommar.

Ha det gott
Christer
 
Jag snubblade också in på denna tråd efter googlande om tältning i bl aTyresta. Undrar hur det gick för trådskaparen?

Jag och en kompis gick från Björkhagen till Paradiset på två övernattningar.

Dag1 Björkhagen - Årsjön (Tyresta)
Dag2 Årsjön - Öran
Dag3 Öran - Paradiset

Tanken var Dag3: Öran - Hemfosa , dag3 hade vi så sjuukt ont i fötterna och var allmänt demoraliserade. Missen var att ha planerat tältplatser i förväg, det blev FÖR många km per dag innan nattvilan.

Facit: 15-18 km per dag, inte mer. Sträckorna var fantastiskt fina att gå, även om skyltningen var sådär på skogen mellan Rudans gård och Riddartorp. Vi tappade leden ett par gånger där.

Överlag känns sörmlandsleden som en höjdare!
 
Tänk gärna på att ha lite extratid för mogon och kvällsbestyr. Dels för att det tar längre tid när man inte är van, och dels för att det är skönt att ha en bra rutin när ni väl är i fjällen.

För mig så sätter jag alltid upp tältet först, oavsett, sen mat osv.
 
Före cykel, bil och tåg gick folk, en dagsmarsch på 5 mil var inget särskilt, det fanns inget annat sätt.
Mera sällan bar man med sig mer än vad som var nödvändigt, dels var det inget prylsamhälle samt betänk att ryggsäckar var en nyhet så sent som 1811.
Vi med soffmjuka leder och ömma fötter tycker att 15-25 m är mera lagom långa dagsetapper.

Fler nybörjare än TS har gjort häftiga kartlösningar, ego gjorde dylika som 12-13 åring ett par gånger innan det gick in.

Att TS inte hört av sig efter sin vandringsstart kan ju bero på att planeringen sprack direkt.

Lagom må låta trist, fegt och svagt men ibland är det vida bättre med lagom samt genomfört med glädje och allra helst med så liten packning att marschen blir en njutning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Hur är brosjöns vindskydd i Vinterskogens naturreservat? Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
wirolainen Var är denna plats? Vandringsleder 5
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
JohnnyAces Är det Nån här inne som öht har gått utvandrarleden Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
liquidmonkey bergslagleden på vintern är INTE LÄTT!! Vandringsleder 4
ingeback Är Sarek ett machoområde? Vandringsleder 64
bullen_freden_hotmail.com Är det någon som vet..? Vandringsleder 2
malundin Hur är läget efter Gudrun i Norra Kvill? Vandringsleder 1
IsDa Tips på vandringsleder som är löpvänliga! Vandringsleder 0
Sportbil Vad är en kall-källa? Vandringsleder 5
Avslmedl Tycker att utsidans medlemmar är snåla Vandringsleder 12
slagnäs varför är det ingen is till punchen Vandringsleder 0
zzeezz Stockholmare!!! Var är ni ??? Vandringsleder 3
pjurka Jag är här Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.