Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden)

Hej!

Efter att i några veckor läst omkring här på Utsidan blir det här mitt första inlägg!
Jag och en kamrat har länge pratat om att att ge oss ut på en rejäl fjälltur. Vi är rookies när det gäller vandring och friluftsliv, men vi föreställer oss att vi kan gå på rätt bra. Men någon slags uppvärmning är kanske på sin plats tänkte vi, och så insåg vi att vi ju faktiskt har en vandringsled alldeles runt knuten! Sörmlandsleden börjar bara ett stenkast hemifrån, så vi tänkte ge oss ut en vecka i början av september. Inställningen är att vi ska gå på så bra vi kan i åtta dagar och tälta längs vägen, så får vi se hur långt vi kommer.

Är nedanstående upplägg en någorlunda rimlig planering?

Sörmlandsleden hösten 2009
Ca 20* mil på åtta dagar

Dag 1 Lördag
Etapp 1-3 (26 km)
1.Björkhagen – Skogshyddan (8 km)
2.Skogshyddan – Alby friluftsgård (6 km)
3.Alby friluftsgård – Tyresta by (12 km)

Dag 2 Söndag
Etapp 4-5 (21,5 km)
4.Tyresta by - Handen (Rudans gård) (8,5 km)
5.Handen (Rudans gård) – Paradiset (13 km)

Dag 3 Måndag
Etapp 6-8 (31 km)
6.Paradiset – Lida friluftsgård (12 km)
7.Lida friluftsgård – Brotorp (7 km)
8.Brotorp – Östertälje station (12 km)

Dag 4 Tisdag
Etapp 9-10 (20 km)
9.Östertälje station – Tvetaberg (via Södertälje) (9km)
10.Tvetaberg – Järna (11km)

Dag 5 Onsdag
Etapp 11-13 (32 km)
11.Järna - Vattgruvan (9 km)
12.Vattgruvan – Yngsviken (9,5 km)
13.Yngsviken – Djupviksängen (13,5 km)

Dag 6 Torsdag
Etapp 14-16 (30 km)
14.Djupviksängen – Fredriksberg, väg 223 (8 km)
15.Fredriksberg, väg 223 – Skottvångs gruva (11 km)
16.Skottvångs gruva – Harsjöhult (11 km)

Dag 7 Fredag
Etapp 17-18 (18 km)
17.Harsjöhult – Finnsjön (6 km)
18.Finnsjön – Ånhammar (12 km)

Dag 8 Lördag
Etapp 19-20 (19 km)
19.Ånhammar – Henardalen (13 km)
20. Henardalen – Malmköping (6 km)

*19,75 mil för att vara exakt

(Kanske är det rimligt att gå längre sträckor per dag? Svårt att bedöma utan någon direkt erfarenhet...)

Tacksam för all feedback. Hojta om jag tänkt galet nånstans!
 
Skadefria planerar vi att vara (peppar peppar...)
Vi får försöka packa så lätt vi kan, vet inte riktigt precis vilken utrustning vi kommer använda i dagsläget, men så lätt som möjligt är såklart eftersträvansvärt. Och vältränade... tja, det vi inte har i muskler får vi ha i jävlaranamma helt enkelt. :)

Och kommer vi inte hela vägen så är ju inte det hela världen heller. Det är möjligt att vi viker av från huvudleden och går några rundslingor utefter vägen också. Huvudsaken är att vi är tillbaka till veckans slut. Men det känns bra att ha ett mål uppsatt.

Eftersom vi har tält och inte är beroende av några vindskydd kan vi ju slå läger mitt i en etapp om det skulle vara så att vi inte hunnit gå hela etappen vid dagens slut? Brukar förresten vindskydden ligga vid slutet av etappen, eller kan det ligga varsomhelst mitt i?
 
Tufft

Tycker det låter lite tufft schema. men visst går det.

Jag har bara kännedom om de första 5 etapperna
Var ansvarig för etapp 5 tidigare.

Första dagens etapper har jag själv gått under en dag men då gick jag ända till Rudan. Det var lite väl tufft.
Kolla om det är tillåtet att tälta i Tyresta det är ju Nationalpark där och då kan de ha tältförbud.

Strax innan ni kommer fram till paradiset, jag tror det är vid första (väg) skylten mot vindskydd så finns det en koja som kallas Ugglekojan den är perfekt för övernattning, där finns värmekamin innomhus, dörren går att stänga och det finns ved. Vatten finns i sjön 25 meter ifrån. Lite längre bort finns även ett vindskydd.

Kolla in denna sida.

På de första etapperna finns det kranvatten i Alby friluftsgård, Tyresta & Rudan, i Paradiset har de bara en egen borrad brunn men det är ok att dricka (gör jag alltid).

MVH
zzeezz


Hej!

Efter att i några veckor läst omkring här på Utsidan blir det här mitt första inlägg!
Jag och en kamrat har länge pratat om att att ge oss ut på en rejäl fjälltur. Vi är rookies när det gäller vandring och friluftsliv, men vi föreställer oss att vi kan gå på rätt bra. Men någon slags uppvärmning är kanske på sin plats tänkte vi, och så insåg vi att vi ju faktiskt har en vandringsled alldeles runt knuten! Sörmlandsleden börjar bara ett stenkast hemifrån, så vi tänkte ge oss ut en vecka i början av september. Inställningen är att vi ska gå på så bra vi kan i åtta dagar och tälta längs vägen, så får vi se hur långt vi kommer.

Är nedanstående upplägg en någorlunda rimlig planering?

Sörmlandsleden hösten 2009
Ca 20* mil på åtta dagar

Dag 1 Lördag
Etapp 1-3 (26 km)
1.Björkhagen – Skogshyddan (8 km)
2.Skogshyddan – Alby friluftsgård (6 km)
3.Alby friluftsgård – Tyresta by (12 km)

Dag 2 Söndag
Etapp 4-5 (21,5 km)
4.Tyresta by - Handen (Rudans gård) (8,5 km)
5.Handen (Rudans gård) – Paradiset (13 km)

Dag 3 Måndag
Etapp 6-8 (31 km)
6.Paradiset – Lida friluftsgård (12 km)
7.Lida friluftsgård – Brotorp (7 km)
8.Brotorp – Östertälje station (12 km)

Dag 4 Tisdag
Etapp 9-10 (20 km)
9.Östertälje station – Tvetaberg (via Södertälje) (9km)
10.Tvetaberg – Järna (11km)

Dag 5 Onsdag
Etapp 11-13 (32 km)
11.Järna - Vattgruvan (9 km)
12.Vattgruvan – Yngsviken (9,5 km)
13.Yngsviken – Djupviksängen (13,5 km)

Dag 6 Torsdag
Etapp 14-16 (30 km)
14.Djupviksängen – Fredriksberg, väg 223 (8 km)
15.Fredriksberg, väg 223 – Skottvångs gruva (11 km)
16.Skottvångs gruva – Harsjöhult (11 km)

Dag 7 Fredag
Etapp 17-18 (18 km)
17.Harsjöhult – Finnsjön (6 km)
18.Finnsjön – Ånhammar (12 km)

Dag 8 Lördag
Etapp 19-20 (19 km)
19.Ånhammar – Henardalen (13 km)
20. Henardalen – Malmköping (6 km)

*19,75 mil för att vara exakt

(Kanske är det rimligt att gå längre sträckor per dag? Svårt att bedöma utan någon direkt erfarenhet...)

Tacksam för all feedback. Hojta om jag tänkt galet nånstans!
 
Man får tälta i

Tyresta nationalpark på de platser där det finns ved. T ex är rastplatsen vid södra delen av Årsjön en mycket fin tältplats.

Med tält kan ni ju anpassa dagsetapperna beroende på dagsform etc.

Hoppas ni får en fin tur.

Thure
 
Roligt att folk tar sig tid att komma med tips och råd! Man är tyvärr så van vid att luttrade utövare bara suckar åt en och blir irriterade när man är grön inom ett intresseområde. Skönt att uppleva motsatsen ibland:)

Blir nog att slå läger vid Årsjön som Thureb föreslog. Har hört att det ska vara mysigt.
Ugglekojan verkar klockrent, får hoppas den är ledig bara!

Vatten har jag fått intrycket av att det finns tillgång till ganska regelbundet utefter hela leden (?)
så förhoppningsvis törstar vi åtminstone inte ihjäl...


Sen får vi se om lyckas hålla planeringen...

Stort tack för alla tips!
 
Hej!

Efter att i några veckor läst omkring här på Utsidan blir det här mitt första inlägg!
Jag och en kamrat har länge pratat om att att ge oss ut på en rejäl fjälltur. Vi är rookies när det gäller vandring och friluftsliv, men vi föreställer oss att vi kan gå på rätt bra. Men någon slags uppvärmning är kanske på sin plats tänkte vi, och så insåg vi att vi ju faktiskt har en vandringsled alldeles runt knuten! Sörmlandsleden börjar bara ett stenkast hemifrån, så vi tänkte ge oss ut en vecka i början av september. Inställningen är att vi ska gå på så bra vi kan i åtta dagar och tälta längs vägen, så får vi se hur långt vi kommer.

Hej!
Att gå 20 mil på 8 dagar är inte direkt vad jag skulle kalla för "uppvärmning" ;)

Är ni helt ovana vid vandring, friluftsliv och ffa att gå med packning så kan jag tänka mig att knän och fötter tar en hel del stryk.
Att gå 25 eller 30 km på en dag är oftast inget problem. Det en helt annan sak om du gjorde det igår och i förrgår, och ska göra det igen i morgon och i övermorgon. Jävlaranamma och "pannben" funkar ofta mot trötthet, men inte lika bra mot skavsår och onda knän över en längre tidsperiod.

Men jag ska inte låta alltför negativ. Har ni bra på fötterna, friska knän och inte packar alltför tungt så går det nog bra!
Och funkar det inte så är det ju lättare att kliva av längs vägen på Sörmlandsleden än någonstans på Kungsleden :)

Lycka till
 
Glöm inte bort att alla leder inte är plattmark, även om man inte är i fjällen kan det bli en hel del höjdmeter att avverka och 25 km som bara går upp och ner är väldigt långt, speciellt med en veckas packning på ryggen och ett par mil i otränade ben från tidigare dagar.

Är det verkligen uppvärmning ni är ute efter så ta inte i så ni kräks, ni ska väl njuta av det och kunna se fram emot en fjälltur där ni inte bara ser ömma kroppsdelar och skavsår framför er? Gör upp en plan som är öppen för förändringar, det är inte ens säkert att ni orkar första dagens etapp, och gör ni inte det orkar ni garanterat inte de följande dagarnas etapper heller. Är det skitväder en dag så går man helst inte alls, iaf inte på fjället och att vandra nästan tre mil dyngsur i hällregn när man inte måste är på gränsen till idioti.

/En som planerat optimistiskt för en helgtur och som inte vill göra om misstaget.
 
Håller med föregående postare om att ni kanske har varit lite överambitiösa i distansen, men så länge ni har möjlighet att korta ner turen om det behövs ser jag inga problem.

Tycker att ni är väldigt smarta som testar på hemmaplan först. En hösttur i lågland har mycket gemensamt med en fjälltur och ger fler möjligheter till att ändra planen om det är nåt (kropp, prylar eller förstånd) som inte fungerar.

Trevlig tur!
//Anders
 
Haha ok, jag inser att vi kanske har tagit i lite i planeringen. Det ska bli spännande att se hur väl vi lyckas leva upp till den :) Som tur var är det ju möjligt, rent logistiskt, att avbryta i princip närsomhelst och ta bussen hem, så skiter det sig helt så behöver vi inte riskera livet... Vi är verkligen öppna för att ta dagarna som de kommer och anpassa dagsrutterna efter dagsform och humör.

Men nu när vi förstått att ni veteraner tycker att det är ett högt uppsatt mål, blir vi naturligtvis ännu mer taggade att klara av det :)

Jag lovar att återkomma med rapportering om hur det gick!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Hur är brosjöns vindskydd i Vinterskogens naturreservat? Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
osiriz Extra etapper om Skuleskogen är för kort? (Höga Kusten) Vandringsleder 1
wirolainen Var är denna plats? Vandringsleder 5
Tobias.H Är den här rutten genomförbar för två oerfarna, Abisko - Nikkaluokta Vandringsleder 9
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
JohnnyAces Är det Nån här inne som öht har gått utvandrarleden Vandringsleder 2
TROY GARNER Vart är denna bild tagen? Vandringsleder 2
makkan77 Hur långt är det rimligt att gå? Vandringsleder 33
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
Kristina&Neo Östgötaledens karta är felaktig! Vandringsleder 3
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
liquidmonkey bergslagleden på vintern är INTE LÄTT!! Vandringsleder 4
ingeback Är Sarek ett machoområde? Vandringsleder 64
bullen_freden_hotmail.com Är det någon som vet..? Vandringsleder 2
malundin Hur är läget efter Gudrun i Norra Kvill? Vandringsleder 1
IsDa Tips på vandringsleder som är löpvänliga! Vandringsleder 0
Sportbil Vad är en kall-källa? Vandringsleder 5
Avslmedl Tycker att utsidans medlemmar är snåla Vandringsleder 12
slagnäs varför är det ingen is till punchen Vandringsleder 0
zzeezz Stockholmare!!! Var är ni ??? Vandringsleder 3
pjurka Jag är här Vandringsleder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...