Är detta en bofink tro?

Hej!
Jag har blivit väckt 2 morgnar i rad nu av denna fågel som knackar på rutan. Jag trodde först att den pickade på fönsterkitt, men jag har ett treglasfönster med plåtlist, då det var det inte. Vad sysslar den med? Är detta vanligt?

Bilagor

• Bofink.jpg
    Bofink.jpg
    27.4 KB · Visningar: 1,478
Hej!
Jag har blivit väckt 2 morgnar i rad nu av denna fågel som knackar på rutan. Jag trodde först att den pickade på fönsterkitt, men jag har ett treglasfönster med plåtlist, då det var det inte. Vad sysslar den med? Är detta vanligt?

Japp bofink ser det ut som.

Jag tror den utforskar sin spegelbild, precis som undulater i bur brukar göra.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag lyckades att videofilma den en snutt också. Inte nog med att den sprang fram och tillbaka på fönsterkarmen så flög den på stället och pickade på fönstret 2-3 dm upp, det syns faktiskt tydligt på fönstret. Jag tycker detta är helt fantastiskt, men jag skulle önska att den inte väckte mig halv 6 på morgonen.

Attack varje morgon andra året i rad

Jag har råkat ut för samma sak vid min sommarstuga i Stockholms skärgård! För andra året rad attackerar en bofinkshanne fönster på tre sidor av huset. Den föredrar solsidan. Fågeln börjar i vid soluppgången, håller på en stund och kommer sedan tillbaka med cirka en timmes intervall. Nästan bara på förmiddagen, och bara på vår till försommar. Den attackerar med benen först och slår med vingarna mot fönstret, sätter sig på fönsterblecket en stund och börjar om. Nu är fönstren alldeles nedkletade med en fet beläggning. Har provat att sätta upp silhuetter av rovfåglar, men det hjälpte inte. Det verkade snarare som den blev förbannad, och attackerade hårdare! Får prova något annat så man får sova ut!

Någon gardin eller något som tar bort spegelbilden behövs, det finns ju också risk att fåglar flyger in i fönster som speglar.

Man har tidigare kunnat köpa (eller tillverka) avskräckande uggleögon att sätta upp.

Även flugsnappare gör detta

Jag har också "råkat ut" för något liknande. Men då var det en svartvit flugsnappare som jagade insekter mot fönsterrutan. Ett smidigt sätt att få tag på mat tydligen. Efter någon vecka flyttade den vidare eftersom den inte hittade någon flugsnappartjej.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips