Är det värt att satsa på XT-nav?

Hej!

Jag skall köpa in min första touringhoj och vill satsa på kvalitet som håller.

Ibland kan det bli lite prylhysteri men lönar det sig i längden så kanske det är värt att satsa lite.

Jag funderar på en Thorn Nomad som jag läst lite om på forumet och nätet. Frågan är är det värt att satsa på XT komponenter i vevlager och nav eller ska jag köpa grundutförandet och byta ut lagren själv om de går sönder, slits ut?

Kanske inte är värt de extra tusen det kostar, blir väl billigare att köpa nytt vevlager själv och montera på.

/Jojje
 
xt

Deore/LX håller minst ett par tusen mil med lite nytt fett varje säsong. Lägg pengarna på annat.
//Peter
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej!

Jag skall köpa in min första touringhoj och vill satsa på kvalitet som håller.

Ibland kan det bli lite prylhysteri men lönar det sig i längden så kanske det är värt att satsa lite.

Jag funderar på en Thorn Nomad som jag läst lite om på forumet och nätet. Frågan är är det värt att satsa på XT komponenter i vevlager och nav eller ska jag köpa grundutförandet och byta ut lagren själv om de går sönder, slits ut?

Kanske inte är värt de extra tusen det kostar, blir väl billigare att köpa nytt vevlager själv och montera på.

/Jojje

Hej!
Köp din Normad med grundutförande, kör slut på monterade delar. Kommer att ta lång tid om du sköter cykeln. Varför lägga pengar på en Nomad? Kan få en lika bra Thorn Club för mindre pengar. Finns killar som har cyklat till Kina utan större problem med Club Tour.
Inge
 
Hej!
Köp din Normad med grundutförande, kör slut på monterade delar. Kommer att ta lång tid om du sköter cykeln. Varför lägga pengar på en Nomad? Kan få en lika bra Thorn Club för mindre pengar. Finns killar som har cyklat till Kina utan större problem med Club Tour.
Inge

En XT utrustad Club tour och en LX utrustad Nomad kostar ung lika mycket. Så då tänkte jag att det är bättre att lägga pengar på bra ram och hjul än komponenter som man som sagt kan uppdatera enkelt när de är utslitna.

/Jojje
 
Hej!

Jag skall köpa in min första touringhoj och vill satsa på kvalitet som håller.

Ibland kan det bli lite prylhysteri men lönar det sig i längden så kanske det är värt att satsa lite.

Jag funderar på en Thorn Nomad som jag läst lite om på forumet och nätet. Frågan är är det värt att satsa på XT komponenter i vevlager och nav eller ska jag köpa grundutförandet och byta ut lagren själv om de går sönder, slits ut?

Kanske inte är värt de extra tusen det kostar, blir väl billigare att köpa nytt vevlager själv och montera på.

/Jojje

Jag koer med XT och aer helt noejd med det. Har tidigare koert med LX och var aeven noejd med det. Om jag har fungerande nav och vevlager saa skulle jag inte ha bytt dem. Laat dem fungera saa laenge de kan och daerefter byt dem till naagot baettre. XT tycker jag haaller en bra nivaa. Har testat olika modeller tidigare och daa aeven laagbudjet fraan Kina daer man kan faa tvaa nya nav och vevlager foer under 50 SEK. Dessa grejor fungerar men inte saa laenge...

/Stellan
 
Deore och dyrare är ungefär lika bra vad gäller nav enligt min erfarenhet. De få svaga punkterna på Shimanos nav är ändå inte åtgärdade på de dyrare modellerna. Jag avser här frihjulet. Vad jag menar är alltså att är det Deore eller LX-nav i grundutförandet finns det ingen anledning att uppgradera. Vevlagret är dock en annan femma. Men om jag inte såg fel på specen skulle det vara Shimano UN53 i grundutförandet. Det vevlagret tycker jag själv är idealiskt för långcykling. Robust och lätt att hitta ersättning lite varstans i världen. Jag antar att du ska ut i världen eller brukar cykla med riktigt tung packning om du väljer en Thorn Nomad. Den är väl ofta lite "overkill" annars.

Mange
 
Jag antar att du ska ut i världen eller brukar cykla med riktigt tung packning om du väljer en Thorn Nomad. Den är väl ofta lite "overkill" annars.

Mange

Hej!
OK. Jag som uppdaterade just naven för jag tänkte att om de pajar är det ju de dyraste att byta, kanske hela hjulet måste bygga om med nytt nav.

Att du nu antar att jag ska ha tung packning för att jag köper en Nomad får mig att tänka på en sak.

Anta att jag inte skulle åka utomlands eller ha tung packning, skulle inte Nomaden då istället hålla väldigt länge?
/Jojje
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips