Är det värt att satsa på XT-nav?

Hej!

Jag skall köpa in min första touringhoj och vill satsa på kvalitet som håller.

Ibland kan det bli lite prylhysteri men lönar det sig i längden så kanske det är värt att satsa lite.

Jag funderar på en Thorn Nomad som jag läst lite om på forumet och nätet. Frågan är är det värt att satsa på XT komponenter i vevlager och nav eller ska jag köpa grundutförandet och byta ut lagren själv om de går sönder, slits ut?

Kanske inte är värt de extra tusen det kostar, blir väl billigare att köpa nytt vevlager själv och montera på.

/Jojje
 
xt

Deore/LX håller minst ett par tusen mil med lite nytt fett varje säsong. Lägg pengarna på annat.
//Peter
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Hej!

Jag skall köpa in min första touringhoj och vill satsa på kvalitet som håller.

Ibland kan det bli lite prylhysteri men lönar det sig i längden så kanske det är värt att satsa lite.

Jag funderar på en Thorn Nomad som jag läst lite om på forumet och nätet. Frågan är är det värt att satsa på XT komponenter i vevlager och nav eller ska jag köpa grundutförandet och byta ut lagren själv om de går sönder, slits ut?

Kanske inte är värt de extra tusen det kostar, blir väl billigare att köpa nytt vevlager själv och montera på.

/Jojje

Hej!
Köp din Normad med grundutförande, kör slut på monterade delar. Kommer att ta lång tid om du sköter cykeln. Varför lägga pengar på en Nomad? Kan få en lika bra Thorn Club för mindre pengar. Finns killar som har cyklat till Kina utan större problem med Club Tour.
Inge
 
Hej!
Köp din Normad med grundutförande, kör slut på monterade delar. Kommer att ta lång tid om du sköter cykeln. Varför lägga pengar på en Nomad? Kan få en lika bra Thorn Club för mindre pengar. Finns killar som har cyklat till Kina utan större problem med Club Tour.
Inge

En XT utrustad Club tour och en LX utrustad Nomad kostar ung lika mycket. Så då tänkte jag att det är bättre att lägga pengar på bra ram och hjul än komponenter som man som sagt kan uppdatera enkelt när de är utslitna.

/Jojje
 
Hej!

Jag skall köpa in min första touringhoj och vill satsa på kvalitet som håller.

Ibland kan det bli lite prylhysteri men lönar det sig i längden så kanske det är värt att satsa lite.

Jag funderar på en Thorn Nomad som jag läst lite om på forumet och nätet. Frågan är är det värt att satsa på XT komponenter i vevlager och nav eller ska jag köpa grundutförandet och byta ut lagren själv om de går sönder, slits ut?

Kanske inte är värt de extra tusen det kostar, blir väl billigare att köpa nytt vevlager själv och montera på.

/Jojje

Jag koer med XT och aer helt noejd med det. Har tidigare koert med LX och var aeven noejd med det. Om jag har fungerande nav och vevlager saa skulle jag inte ha bytt dem. Laat dem fungera saa laenge de kan och daerefter byt dem till naagot baettre. XT tycker jag haaller en bra nivaa. Har testat olika modeller tidigare och daa aeven laagbudjet fraan Kina daer man kan faa tvaa nya nav och vevlager foer under 50 SEK. Dessa grejor fungerar men inte saa laenge...

/Stellan
 
Deore och dyrare är ungefär lika bra vad gäller nav enligt min erfarenhet. De få svaga punkterna på Shimanos nav är ändå inte åtgärdade på de dyrare modellerna. Jag avser här frihjulet. Vad jag menar är alltså att är det Deore eller LX-nav i grundutförandet finns det ingen anledning att uppgradera. Vevlagret är dock en annan femma. Men om jag inte såg fel på specen skulle det vara Shimano UN53 i grundutförandet. Det vevlagret tycker jag själv är idealiskt för långcykling. Robust och lätt att hitta ersättning lite varstans i världen. Jag antar att du ska ut i världen eller brukar cykla med riktigt tung packning om du väljer en Thorn Nomad. Den är väl ofta lite "overkill" annars.

Mange
 
Jag antar att du ska ut i världen eller brukar cykla med riktigt tung packning om du väljer en Thorn Nomad. Den är väl ofta lite "overkill" annars.

Mange

Hej!
OK. Jag som uppdaterade just naven för jag tänkte att om de pajar är det ju de dyraste att byta, kanske hela hjulet måste bygga om med nytt nav.

Att du nu antar att jag ska ha tung packning för att jag köper en Nomad får mig att tänka på en sak.

Anta att jag inte skulle åka utomlands eller ha tung packning, skulle inte Nomaden då istället hålla väldigt länge?
/Jojje
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips