Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller?

I en alpin anläggning pågår ju arbeten under den tid då anläggningen är stängd. Preparering av pister, underhåll av liftar m.m. som kan innebära risker. Jag tror att man som pistmaskinsförare gärna vill känna sig säker på att man inte bakom nästa krön riskerar att möta någon på randoutrustning på väg upp eller har folk i backen som åker sopsäck. Sen är man väl i praktiken rätt pragmatisk men det ligger ju också i personalens/pistörernas uppgifter att se till att det inte finns folk i anläggningen när man börjar arbeta med tunga maskiner, röjer is från stolpar, underhåller snökanoner och allt vad man gör.


Det låter väl utmärkt, vill man åka på enklare spår så bör den möjligheten finnas om någon vill ordna det, men jag är rätt säker på att en övervägande majoritet av de som faktiskt åker skidor, inklusive barnfamiljer, gärna lägger en liten slant på att åka i bra spår på samma sätt som en övervägande majoritet av de som åker utför gärna lägger en slant på att åka i välpreparerade pister. Min poäng är att om det inte finns en ekonomisk hållbarhet i spåren så finns det stor risk att inte spåren kommer finnas och det vore dåligt för skidsporten och skidintresset i landet. Nu finns det ju en massa gratisspår redan, men många är väldigt eftersatta och prepareras lite sporadiskt. Jag tycker det är fine, de ska finnas också, men vill även för skidsporten kunna främja riktigt bra spår nu när skidsporten faktiskt ökar och med det också efterfrågan på bra spår och där båda alternativen finns så väljer också de flesta de bättre preparerade spåren även om det kostar en liten slant. Så frågan handlar ju om vem som ska vara med och betala. Du som åker, eller någon annan.

Det är inte min erfarenhet. Har inte träffat många som gillar spåravgifter. Avgifter för nåt så tvivelaktigt som längdspår och som tidigare varit fritt att åka i.

En vecka i Orsa Grönklitt för en tvåbarnsfamilj går på 3400 kr i bara spåravgift, men de jag känner som åker där betalar inte. Har inte jag heller gjort och skulle aldrig göra.

210 kr för ett dagpass!
 
Senast ändrad:
Tror inte de skulle sluta med spår, men kanske hålla dem enklare. Vore utmärkt tycker jag. Elitåkare och klubbar kan betala för sina proffsspår - inte barnfamiljer och andra långsamåkare som inte har så höga krav.
Jag tror det är väldigt många som har rätt höga krav men hur mycket jobb det krävs för att få till sådana spår varierar med vädret.

Barnfamiljer och andra långsamåkare vill inte heller åka i ett stenhårt och isigt skoter kört spår eller ett spår som spåras varannan vecka oberoende av hur mycket det snöar.

Men det är väl inte svårare att du och de som tänker som dig inte åker i betalspåren. Finns en massa natur du kan åka skidor över i Åre eller Sälen som inte kostar något.
 
Avgifter för nåt så tvivelaktigt som längdspår och som tidigare varit fritt att åka i.
Har förstått att det där är ditt argument och att spåren kostar pengar som någon måste betala spelar ingen roll.

En vecka i Orsa Grönklitt för en tvåbarnsfamilj går på 3400 kr i bara spåravgift, men de jag känner som åker där betalar inte. Har inte jag heller gjort och skulle aldrig göra.

210 kr för ett dagpass!
Tycker det verkar dyrt men om man vill åka i bra och preparerade spår så kan det vara värt det.

Får hoppas att de som inte vill betala semestrar någon annanstans.
 
Om nåt kan kallas skidanläggning, borde man väl även kunna kalla elljusspår för löpningsanläggning och försöka ta betalt. Eller ett vandringsområde för vandringsanläggning. Jämtlandstriangeln är väl i princip lika mycket/lite anläggning som valfritt skidspår i sälen. STF lägger spänger och preppar leder på olika sätt, så de skulle väl kunna lägga beslag på området och försök ta betalt. Bevare mig väl, men hade det varit Skistar som skötte detta, så hade det nog sett ut så.

Nej, en anläggning ska va inhängnad med betalspärrar för att tydliggöra saken. Det tycker jag.
Det där med Jämtlandstriangeln får man väl se som en rätt grov överdrift. Stigar har ju uppkommit naturligt av att folk går där. STF har inget med spänger och leder att göra, utan det står Region Jämtland Härjedalen för. Och det här är precis så som det bör vara och inget att gnälla på. Skattefinansierade spänger och 100 % frivilligt att nyttja det som STF erbjuder i området.
 
Snyggt. Det är rätt inställning. Betala inte. Alla som vill ta avgifter för allemansrätten can Fuck Off.
Om ingen betalar kommer det snart inte att finns några anlagda spår, så jag hoppas du njutar av din avgiftsfrighet bredvid spåret.

Jag vill ha bra längdspår och uppmanar alla som åker i maskinanlagda spår att betala för sig för tjänsten att få anlagda spår.

För den som inte vill betala är det gratis att åka ospårat eller i icke-maskinanlagda spår, göra sina egna fria gratisspår och njuta av avgiftsfriheten.

Men hur kan man glida runt i maskinanlagda spår och tycka det ska vara gratis bara för man åker långsamt?

Allemansrätten gäller i "Skog och mark" och är ni avgiftsfrihetsivrare så glada att åka i elljusets sken?

Jag ser en stor fara att maskinanlagda spår kommer sluta finnas om alla följer uppmaningen att inte betala. Det önskar inte jag, men jag vill röra mig fritt i skog och mark där det inte finns maskingjorda skidspår.

/Patrik
 
Frivilliga avgifter är såklart ok. Då ska det framgå av skylning att det är just frivilligt. Det framgår tydligt redan i inlägg #3 att det inte är tillåtet att ta ut obligatoriska avgifter, utom i väldigt speciella omständigheter med konstsnö och inhängnat område.

Men verkar som om många inte klarar av att förstå vad Naturvårdsverket skriver.
 
Frivilliga avgifter är såklart ok. Då ska det framgå av skylning att det är just frivilligt. Det framgår tydligt redan i inlägg #3 att det inte är tillåtet att ta ut obligatoriska avgifter, utom i väldigt speciella omständigheter med konstsnö och inhängnat område.

Men verkar som om många inte klarar av att förstå vad Naturvårdsverket skriver.
Exakt var står det att det ska vara inhägnat område? Källhänvisning på det önskas.

/Patrik
 
Tycker det är intressant att de som är mest emot att betala för sig är de som säger sig vilja försvara allemansrätten... När det är de som i verkligheten kommer att driva fram inskränkningar av allemansrätten.

/ATW
 
Det är ingen naturlag att man ska få betalt för det arbete man lägger ner. Fråga bara alla författare, konstnärer, kompositörer etc.

Det som vi allemansrättsförespråkare här tycker är problemet är ju att de avgiftsbelagda spåren ger en inskränkning i allemansrätten. Ett område där folk i vanliga fall promenerar blir plötsligt avgiftsbelagt under en del av året.

Jag har inte pratat ett dugg om att "gratisåka" i de avgiftsbelagda spåren, eftersom jag själv inte åker skidor.
 
Allemansrätten är gratis, och viktig att försvara mot alla dumskallar som påstår att man ska betala. Men det vore bra om myndigheterna satte ned foten lite mer, och tydligare förklarar att avgifter inte är tillåtna. Definierar anläggning lite bättre, tex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Livetiskuggan Vad är vanligast? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Är allemansrätten hotad? - av ett uppluckrat strandskydd Allmänt om friluftsliv 74
Anders Hermansson Debatt: Är friluftsvärlden en manlig domän? Allmänt om friluftsliv 24
HasseQ Folk är klena nuförtiden ? Allmänt om friluftsliv 40
thureb Grå burk. Vad är det? Allmänt om friluftsliv 5
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
Ulke Vad är ett Akka 3 anno -92 värt? Allmänt om friluftsliv 5
fowwe Är friluftslivet i fjällen jämställt? Allmänt om friluftsliv 103
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
Alexxx08 Hur farliga är myr? Allmänt om friluftsliv 5
daniellaa Solcell driven power bank är det nödvändigt? Allmänt om friluftsliv 40
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
HannesB Vilken kniv är bäst? Allmänt om friluftsliv 33
stenblock Allemansrätten är jättebra Allmänt om friluftsliv 45
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
seobserver Är risktagandet förändrat i friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 31
saraabeiramar Säkerhetsutrustning på vinterfjället- när är vad nödvändig? Allmänt om friluftsliv 18
Det är då det stora vemodet rullar in Allmänt om friluftsliv 15
Jimsson Är detta en sik? Allmänt om friluftsliv 12
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Schneeberger Gå iland där någon redan är? Allmänt om friluftsliv 41
tomhylsan Vandring är bra för hjärnan Allmänt om friluftsliv 3
Siol Köpa kängor, men står att dom bara är för korta turer? Allmänt om friluftsliv 4
Polarnatt Är vi skrockfulla? Allmänt om friluftsliv 14
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
stenblock Anser jägare/fiskare att vandring är meningslös hobby? Allmänt om friluftsliv 37
greendanger Fjällrävens grundare Åke Nordin är död Allmänt om friluftsliv 2
Kal-P-Dal Är elden ett MÅSTE? Allmänt om friluftsliv 156
SkogCarro Vad är "Dörn"? Allmänt om friluftsliv 5
bergtagen.skogstok Är det jantelagen som spökar? Allmänt om friluftsliv 36
johan.danforth Vilka blommor är detta? Allmänt om friluftsliv 18
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
GustavF. Att respektera naturen, vad är förnuftigt? Allmänt om friluftsliv 79
Piffy Vem är Friluftsmänniska ? Allmänt om friluftsliv 21
glenn o.c. Hur viktigt är friluftslivet för er Allmänt om friluftsliv 17
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
Tvivlaren Bildfråga, Varifrån är bilden? Allmänt om friluftsliv 3
Mike C Vad är detta? (bifogad bild) Allmänt om friluftsliv 5
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
päeng Vad är detta? Allmänt om friluftsliv 4
jonnya När är det myggsäsong i Norrland/Lappland? Allmänt om friluftsliv 11
hassex Så kan det gå när inte Mamma är med Allmänt om friluftsliv 20
Akkajonte När är du i fjällen ? Allmänt om friluftsliv 5
seon Äventyr, vad är det? Allmänt om friluftsliv 21
asp Nu är det bevisat Allmänt om friluftsliv 2
dag.lunden_telia.com Ang allemansrätt och avgifter för skidspår - nu kom HFDs dom Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.