Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik?

Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik?
Nu hittade jag även en kopia(?)
Samma pris, den tyska är längre. Oru har längre, men hittar inte hos Svensk återförsäljare. Danmark, norra Tyskland, Polen ligger för övrigt på samma avstånd som Stockholm för mig, om det finns butiker där och Corona tillåter resor dit i sommar.
Erfarenheter av någon av dem? Jämförelse av hur de beter sig i vattnet, stryktålighet, bekvämlighet osv?
Funderar på att köpa en i sommar till endagsturer. Bor i lägenhet, åker jag bort och hälsar på släkten är det trevligt att kunna ta en kvällstur utan att oroa sig för stöld av en kajak på taket.
 
Numera har jag en Nortik Fold 4.2 . Har inte testat Oru's modeller men Fold är trevlig att paddla. Den fångar vind men har hittils upplevts som lätt att styra med enbart paddeln. Jag har inte testat med packning i vilket skulle göra den ännu mer stabil tänker jag.

Hittils har jag inte lyckats montera den på den fem minuter som Nortik anger... Men träning ger färdighet så det går fortare för varje gång iallafall!

Bekvämligheten är bra, skön sits som kan blåsas upp olika mycket beroende på egen preferens. Ryggstödet kräver lite justering men har fungerat bra för min del.

Stabiliteten är bra men har inte testat den i lite mer vågor än då jag enbart paddlat i åar.

Hör av dig om du har några fler frågor.
 
Numera har jag en Nortik Fold 4.2 ....

Tack
Såg nu att jag missade den tredje.

Outl1 är kraftigt bananformad på flera produktbilder, se bifogade två exempel. Både Outl1 och Nordic/Nortic har ett par markanta veck som jag inte ser på Oru.
Moraliskt stöttar jag helst originalet Oru som står för all utveckling med dess kostnader. Men 10 000 dyrare, mer än dubbla priset samt att fyrdelad paddel, kapell mm tillkommer med ytterligare några tusen gör det frestande att köpa någon av kopiorna. Men Outl1 känns verkligen som "Kinakopia" på bilderna. Skriv gärna igen om du testar i vågor och/eller med packning. Är Nortik Fold 4.2 bra så får nog plånboken styra. Skulle vara intressant om någon tidning jämförde dem, gärna mot Points delade, några uppblåsbara och faltkajaker.


Bananköl Outl1
Banan1.jpg

Banan2.jpg


Veck Outl1
Veck.jpg


Veck Nortik Fold 4.2
Veck2.jpg
 
Ja, det där med prissättningen på nortik fold är ett mysterium... 🙄

Till saken.
Köpte en fold 3.8 i våras, hade eg tänkt mig en 4.2, men den var slut. Ursprungligen var planen en Oru, men de har inte gått att få tag på alls...
Har en god vän med en oru och haft goda möjligheter att jämföra under våren och försommaren. Några slutsatser:
Nortic går litet snabbare att fälla upp, men orus system med glidlister är smartare då det blir enklare att packa i och ur kajaken. Nortiks uppblåsbara sits är bekvämare och potentiellt högre, vilket verkar ergonomiskt bättre, i synnerhet om man har kortare överkropp. Orun har behövt kompletteras med en uppblåsbar sits av den anledningen.
Orus kanalplast blir vattenfylld, medan det inte är ett problem med nortik som är gjord av homogen plast.

Paddelmässigt känns de två tämligen likvärdiga med en skaplig men hanterbar vindkänslighet.

Also: sagda veck finns definitivt även på oru. Mer så, så jag säga t.o.m då de gjort sitt bästa för att göra mittpartiet så litet fyrkantigt som möjligt...
 
Ja, det där med prissättningen på nortik fold är ett mysterium... 🙄
.....
Orus kanalplast blir vattenfylld, medan det inte är ett problem med nortik som är gjord av homogen plast.
....

Vatten i kanalerna nämns även här:
Då har Nortik en klar ledning. Första gången jag möter någon som sett båda och jämfört.
 
Jag läste denna reseberättelse, som på slutet även har en review av Nortik Fold, innan jag köpte min. Om den klarar det han utsatte den för tänkte jag att det kommer funka för mig.


Det jag själv märkt nu är att lite vågor inte är något problem. En designdetalj som bromsar kajaken lite är att akter-änden som sätts på för att det inte skall läcka in vatten (och handtag) även bromsar genom den ficka som blir till skrovet. Men det får man nog ta med tanke på hur portabla dessa modeller är.
 
Kan tillägga att jag även paddlat en Point65 Martini tandem. Den var väldigt stabil men gav också en känsla av att paddla en tegelsten :) Passar nog bäst för långsamma turer där stabiliteten är viktig.
 
Jag har inte erfarenhet av ORU så jag kan inte jämföra Nortik med den. Däremot har vi både Nortik 3.8 och 4.2 och vill bara säga att om ni har möjlighet att välja så är 4.2 klart mycket bättre. Dessutom är väskan lika stor så man vinner inget utrymmesmässigt att välja den kortare.

Sedan är paddelegenskaperna inte lika bra som "Vanliga" glasfiberkajaker så det skall man inte jämföra den med. Man vinner inget på att packa den utan tvärtom känns den ganska trög. Men fördelarna är att den är så portabel. Man viker visserligen inte ihop den på 5 minuter, men 12-15 min brukar vara vanligt för mig. Men det är ändå så pilligt att vi har dem uppvikta hela sommaren och lyfter upp dem på taket när vi sticker iväg för en kvällstur. De är väldigt lätta och jag lyfter upp dem själv på vår VW Transporter utan större bekymmer.

Att de är portabla förenklar vinterförvaringen också då det är lätt att hitta utrymme på förråd/vind även om man bor i lägenhet. Det största utbudet vi haft med dem var när vi packade in dem bilen och bilade ner till Kroatien (2019) och paddlade bland kalkgrottorna. Våra Nortikkajaker var klart bättre än vad som fanns att tillgå på den lokala hyresmarknaden och de var förvånandsvärt bra även höga vågor.

Nu kommer vi sälja dem inom kort på blocket(Göteborg) så snart vi lagat till lite småplock så håll utkik om ni är nyfikna på dem.
 
.......
Nu kommer vi sälja dem inom kort på blocket(Göteborg) så snart vi lagat till lite småplock så håll utkik om ni är nyfikna på dem.
Tack för recensionen. Beroende på skick, pris, vad "lagat lite småplock" innebär och hur jag har med arbete när du säljer (Arbetslös med timjobb) så är jag intresserad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
olmar Är det någon som paddlar? Eller snackar ni bara? Paddling allmänt 20
calypso63 Ribb och duk Ålands kajak är det någon som vet något. Paddling allmänt 2
Fjorr Är packraft värt det 2023? Paddling allmänt 11
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Wibrån Är Turingeån paddelbar? Paddling allmänt 8
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
Chrille999 Vilken kanot är det här? Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
Adrianu Är denna kajak värd att laga och isf hur? Paddling allmänt 7
Silvaticus Vad är det här för en kajak? Paddling allmänt 9
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
såg Vilka är återförsäljare av Packraft i Sverige Paddling allmänt 8
Aramidos Vad är det för kajak? Paddling allmänt 6
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
puckelsnook Är Yak-grejer bra grejer? Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
agadiver Kanot är samlingsnamn för smala vattenfarkoster Paddling allmänt 4
the_nice_dude Är du medlem i Sjöräddningssällskapet? Paddling allmänt 21
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
martallen Är däckslinor nödvändiga? Paddling allmänt 167
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
sumpa Nu är dom iväg från Shetland! Paddling allmänt 4
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Niftigolebb Hur viktig är vikten? Paddling allmänt 114
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
minus7 Vilket årtal är min kajak från? Paddling allmänt 4
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
torger Surfskis - vad är de bra på, egentligen? Paddling allmänt 14
hannulan Paddeljacka - vad är PU? Paddling allmänt 5
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
PetNor Åsnen, paddling. Hur är det? Paddling allmänt 12
emil. Vilka är de vackraste, längsta och mest paddelvänliga åarn i Sverige? Paddling allmänt 9
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
peter1959 Är aluminiumkanadensare mer... Paddling allmänt 10
kajaken_yahoo.com Livet är livsfarligt Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.