Är det bara jag som inte har Garmin?

jonasolof; sa:
Magellan NAV6000 (med C-map)
Garmin 12 CX
Magellan Sportrak Pro
Magellan NAV 6510
Garmin iQue
Emtac BT GPS

nästa: haicom 303S? Garmin 76?

Oj oj oj.... räcker det inte med 6 GPS:er.
Jag funderar iofs också på en "backupGPS"..... försöker få information om Magellan Explorist, men den verkar inte vara släppt ännu.
 
Garmin, med motivering

Jag håller mig med en Etrex Vista. Att jag valde Garmin beror på två saker: för det första har jag använt en Garmin-mottagare i ett halvår i försvarsmaktens regi, jag är alltså ganska bekant med Garmins menysystem och funktioner och tycker att det funkar. För det andra så hade jag möjlighet att få tag i en billig Vista med kartdata (348 euro, motsvarande paket tingar nästan 7000 på Teknikmagasinet så jag tror att jag gjorde ett bra köp).
 
Garmin Legend, med motivering

Etrex Legend sedan knappt ett år tillbaka.

Kul att kunna registrera och www-publicera rutter från långfärdskridsko, skidturer, och kanotturer.

Bra vid bil och cykelnavigering. Prisvärd kartmodell. som många har så att man kan få råd här på forumet. Metroguide är ett lättarbetat kmartprogram men det blir inte lika vackra kartor på PCn som med terrängkartan från lantmäteriet. Däremot är det OK att www-publicera skärmdumpar från Friluftskartan och Garmins europavägkarta vilket inte fjantmäteriet accepterar beträffande deras produkter.

Nackdelar Legend. Litet kartminne. Svartvit display visserligen detaljrik men inte lika njutbar som en färgskärm.

Thure
 
crilleus; sa:
vad är det för mening att ha mer än en GPS?
Olika mottagare passar till olika ändamål.

Jag har två (se ovan). Den ena är mycket bättre för bilnavigering, den andra överlägsen i skogen.

Sedan kan det ju vara det där med flest prylar när man dör också... :)

Anders
 
Magellan

Magellan Meridian Marine och är helnöjd med det. Denna kompletterar jag med ett par hederliga silvakompasser. Väntar dock på autorout-kartan som skulle släppts i våras men inte verkar vara ute ännu, är det nån som vet mer.
 
Re: Magellan

tvingjohan; sa:
Magellan Meridian Marine och är helnöjd med det. Denna kompletterar jag med ett par hederliga silvakompasser. Väntar dock på autorout-kartan som skulle släppts i våras men inte verkar vara ute ännu, är det nån som vet mer.

Yes, pratade med A&H i tisdags, den skulle släppas första juli (i onsdags) och sedan skulle det ta ytterliggare någon vecka innan den fanns för leverans i Sverige.
 
Silva

Jag har en silva Multinavigator och den är väl si så där. Den inbyggda kompassen är bra, liksom den inbyggda barometern. Mottagningen i skog är rätt ok och den ska faktiskt funka som DGPS (Cartesias EPOStjäsnt eller Sjöfartsverkets dito. Är ej WAAS/EGNOS-kompatibel. Programmuppdateringar är mycket sällsynta

Kartprogrammet Global Map Planner är ett skämt, som i princip bara duger till att uppdatera programmvaran i GPS-mottagaren. Det går inte att exportera eller importera waypoints och trackpoints. Eventuella kartutskrifter är ju ett skämt. Programmet är gjort av Cartesia , som ju är en avknoppning av klantmästeriet.... Tack och lov fungar den mot Fugawi 3.0, Kartex ver 4.01 eller senare samt troligtvis även med Ozi Explorer.

Sedan har jag även en Trimble 5700 och en Trimble 5800 GPS - men det var kanske fel GPS-division för just denna diskusion....

/Niklas
 
crilleus; sa:
vad är det för mening att ha mer än en GPS?

Nav6000 bra handhållen marinGPS med C-map kort när jag kör liten motorbåt.

nav6510 med c-map kort bra när man kör motorbåt med hytt. Färgskärm om tyvärr är lite svår att se i direkt solljus.

Garmin 12 CX: Sades vara en bra gps men var dålig. Dög bra med seriell kabel till första lap top car nav program. Glömde förresten en, Holux GM 200, utmärkt GPS usb mus, funkar utmärkt till laptop med Route 66.

fast nu använder jag iQue me Garminkartor istället. Mkt bra för bilnav.

Sportrak Pro är liksom Mag meridian en bra känslig gps för terrängbruk. Mkt bättre känslighet än iQue och 12 CX som inte funkar i skog (utan yttre anten).

Emtac BT GPS - bra till PPC med nav program.

Jag skulle behöva en Trimble också, för jag ska hjälpa en bekant att mäta ut gränsen till en skogsäga i Småland. Tar nog Nav6000 med långvågs diferential GPS mottagare. EGNOS funkar kanppast i skog.

Sen har jag yttreligare en GPS i en Carbug installation,dvs tillsammans med en mobiltelefon som positionslämnare om bilen är på avvägar.

det finns massor med olika tillämpningsområden som funkar bättre med olika grejor.

Eller: Vad ska man med en hasselbladare till när det finns kameramobiler?
 
Magellan så klart!

Jag har kvar min Magellan Colour sen aug 03 då den har obegränsat (MINNESKORT) med minne för kartor och kan användas för alla tillgängliga basemaps i världen och mycket bra för resor worldwide..
Garmins nya modeller är också mycket bra men räcker inte för mig då de har begränsat minnesutrymme och om man reser mycket behöver jag mycket MB för kartor och dessutom baskartor för varje kontinent som enkelt kan ändras i Magellanmodellerna.
Magellan Colour är den andra Magellanen jag har efter Magellan Sportrak pro som Jonas tipsade mig om 2003 - båda Magellanmodellerna är mycket bra på att hålla fixen i svåra lägen med Quad Helix antenn.
Innan var min första GPS en Garmin Etrex som jag inte var helt nöjd med pga av att den inte höll fixen i tät skog.
Använder dock mest min Ipaq 2210 med Fortuna Gpsen per blåtand på hemmaplan som fortfarande är det bästa system jag haft -
Fortunas känsliga SYSTEM har ännu ingen kunnat applicera vad jag vet??--ELLER??
Jag prioriterar att ha fix i alla lägen och obegränsat med kartminne- och jag använder Ipaq/Fortuna mycket på vägen och i båten med Fugawi och TomTom3.

Bengt
multianvändare av GPS i naturen , på jakt, på vägen, på sjön och under resor worldwide
http://hem.passagen.se/bigben39/
 
Silva multinavigator

Ärvde just en silva gps som jag just håller på att bekanta mig med. Är medveten om en del begränsningar den har, storlek samt att den drar en hel del batteri även avslagen, detta för att hålla koll på lufttryck osv.

Men gratis är ju alltid gott och silvan uppfyller mina behov.

/ henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
majjen Kalenderminnet är fullt Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
niking Garmin 276 är tillbaka i upphottad form Navigering 13
andyyy Är Garmin eTrex10 ett bra val för mig? Navigering 9
xyz123 Hur hållbar är en GPS? Navigering 3
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
yakman Vad är den lilla metallbiten till? Navigering 2
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
Ehrsa Stänger din GPS omotiverat av sig? Här är min "slutliga" lösning! Navigering 21
Sensonic Hur detaljerad är Frilufskartan Pro? (garmin) Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
orjanraberg Är karbinhaksfästet för Garmin GPS:er bra? Navigering 23
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
Vad är det för garanti för Garmin g2Vision Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
clindh Korspunktsjakten är "renoverad" Navigering 1
grodanbolle Vad är detta för kordinat? Navigering 7
flajjer Är detta det coolaste på många år? Navigering 56
kanotisten Garmins mbiltelefon är på gång Navigering 11
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
Gotham Att avgöra om en koordinat är inom ett område Navigering 1
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
greenjuice POI Loader & WebUpdater i beta för Mac OS X är ute! Navigering 1
niking Galileo är försenad Navigering 0
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
eloserik Betyder "The rugged" att det är ruskigt dåligt gummi e Navigering 12
jonasolof Är kartsymboler upphovsrättsskyddade? Navigering 11
Brune Datorn tror att Garmin kartor (IMG filer) är bilder Navigering 6
jonasolof Är FriPro avsedd att användas för flygnavigering? Navigering 2
jonasolof Vad är detta i beta 2.62 för 60/76Cx Navigering 6
ALj Fria Pro: Är den nå't att ha? Navigering 22
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9
avslLM Navigering är inte alltid så enkelt Navigering 10
eloserik Kartex 5 är uppdaterat Navigering 21
avslLM Och vinnaren är... Navigering 2
jonasolof Hur är Loox 720 som PDA för GPSbruk? Navigering 12
KillerKaninen Är Garmin GPS60 ok ? Navigering 8
jasy Vad är ett CITO-event? Navigering 0
stigvig vad är support värt?! Navigering 28
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
stigvig GPSMAP 96 - än är inte den runda kontakten uträknad Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.