Garmin GPSMAP60CS vs. Magellan Meridian Color

Hej,

Jag har under en längre tid letat efter en GPS som har de funktioner som jag skulle vilja ha, och nu står nog valet mellan Garmins 60CS och Magellan Meridian Color.

Jag har läst mycket under dagen på detta forum, men ej hittat någon tråd som direkt kan jämföra dessa två apparater.

Mitt huvudsyfte är att ha en GPS med bra plottningsfunktion och vägnavigering samt bra möjligheter att logga och spara rutter i dator. Jag färdas i en Land Rover, både på och vid sidan av vägar, och behöver en GPS som fungerar optimalt.

Mina egna erfarenheter är något begränsade varför jag ber er mångt mer kunniga om tips. jag har tidigare använt en Magellan 320 och även provat en eTrex Vista under en resa. Den hade dock på tok för liten skärm och upplösning vilket gjorde det svårt att använda den i bilen.

Min dröm GPS är nog Garmin GPSMAP 196, men den verkar inte gå att få tag i här i Svedala.

Så, om någon kan tänka sig att svara på detta inlägg, vare sig ni har erfarenheter av båda eller bara en av modellerna så skulle detta uppskattas mycket.

mvh
// Flaggan
http://www.fundell.com/landrover
http://www.fundell.com/noac
 
Jag har inte använt 60C men jag vet att min Meridian Color är jäkligt bra. Skall du köra utanför vägen kanske den nya topo-kartan som Magellan skall släppa över Sverige är något för dig. Den skall förutom all topografisk information även ha med alla vägar.
 
Än så länge är det bara garmin som har autorute i enheten (i europa), men jag tror att magellan kommer med någon uppdatering snart så att det även skall funka med dom.

Magellan använder SD minne, medan garmin kör med inbygt minne.

Mer info om garmin finns här.
http://gpsinformation.net/gps60c/g60review.html
[Ändrat av chuck 2004-03-23 kl 11:39]
 
Du bör också kolla respektive systems sätt att hantera brytpunkter (viapunkter) i en rutt så att du slipper att göra delrutter. Dessutom kan det vara krångligt att gör en rutt från annan position än där du befinner dig nu.

Att en GPS inte är tillgänglig i Sverige är väl inget hinder. Det viktiga är att rätt kartmaterial och baskarta går att installera.
 
Har precis fått min Garmin 60CS, inköpt direkt från USA förstås. Har tidigare haft en Magellan 315 och Garmin 76S.
Efter att i kväll har testat av de flesta funktionerna, kan jag bara säga; Detta är troligen den bästa handhållna GPS:en som finns.
Snabb, en otroligt skarp och ljusstark display, även utan bakgrundsbelysning och i svagt omgivningsljus.
Alla sidor går att anpassa precis som man vill.
Inställning finns om tracking skall ske mot vägar eller fritt i terrängen.
Initieringen gick på nolltid även med en delvis skymd sky. Den ger ett mycket robust intryck och ligger härligt i handen med lagom tyngd. Köpte även med ett smart cykel fäste.
Som karta valde jag City Select Europe v6, som narturligtvis inte går att köpa här i Europa.
 
Nu har Flaggan komit rätt...Ytterligare ett bra forum att hålla ögonen på!!

Lycka till med ditt val Flaggen
 
Ni som köpte från USA vad fick ni betala totalt för eran Garmin 60cs? Tillkommer det några skatter eller liknande innan man har den hemma?
Är det någon skillnad på enheterna från USA mot de som går att köpa i sverige?
 
Re: GPSinköp USA

Lasse L; sa:
Jisses, hoppade till lite, trodde jag hade en namne först :) Snyggt namn iallafall :)

Tack så länge för era tips. Det som talar emot Garmin är att det inte är utbytbart / uppgraderbart minne, vad tror ni, kommer man att klara sig ett tag i framtiden med de 50+ MB som följer med?

Är det samtidigt någon som vet om det finns bra kartor till antingen Magellan eller Garmin över de baltiska staterna (Estland, Lettland och Litauen)?

Hej förexten Mattedd, "vi ses igen" :)

mvh
// Flaggan
http://www.fundell.com/landrover
http://www.fundell.com/noac
 
Ang baltikum: för att köra i storstäder eller långt ut på landet?

Kartor i Garminformat:
Estland:http://corsar.avtostop.ru/gps/country_maps/ye.html

Lettland, Litauen (Luxemburg)http://corsar.avtostop.ru/gps/country_maps/l.html

Inga detaljer i storstäder (Tallin enda jag kollat). De här kartorna är skäligen enkla, ska sägas. Inget att bestämma typ av GPs mottagare efter. Det finns en rätt hygglig karta över Kaliningrad under K på samma site.

Kartorna innehåller allt som behövs för att infogas i Mapsource. Redigera filen i RegEdit4 och dubbelklicka på den så hoppar kartorna in där de ska.

Dessa är de enda vektorkartor jag sett. rasterkartor på CD kan finnas. När jag åkte runt på Dagö och Ösel förförra sommaren klarade jag mig bra med papperskartor. Papperskartor och ovanstående räcker säkert riktigt bra för att orientera sig. Kartorna köpte jag på turistbyrån i Hapsalu och Kuressare.
I Riga finns en mkt stor kartaffär, har tyvärr ej adressen.
En tidig version av Route 66 Europe (ej professional innehöll en hel del vägar i Lettland

Skulle jag köra mkt skulle jag nog ta med en laptop med CD drive och satsa på CD kartor köpta på plats.
[Ändrat av jonasolof 2004-03-24 kl 23:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...