Är denna jacka värd för vandring o andra aktiviter?

Hej, Jag var inne på addnature och provade skaljackor. Kommer vandra i Sarek i augusti i åtta dagar. Kollade på Klättermusen Ask Jacket för 2500kr och Haglöf Roc med ung samma pris. Tycker Ask Jacket är najs, verkar som en jacka jag kan använda LÄNGE för MÅNGA aktiviteter. Bra ventilering under armar, bra huva... Asså generellt en riktigg bra jacka. Frågar mig dock om det verkligen är värt med en sån dyr jacka. Det tar emot att spendera så mycket pengar. Har sen inte kollat på andra sidor/affärer så mycket. Tycker ni det finns annat bättre?


http://addnature.com/product.aspx?pf_id=KLATTERMUSENASK
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLFS_602656

Är amatör vad gäller utrustning, have faith!
 
Jag tyckte inte den var så dyr med tanke på vad man får (tittade bara på Klättermusens jacka). Vet inte riktigt om det går att få något billigare som samtidigt håller hög kvalitet? Ska bli intressant att läsa vad andra svarar.
 
Klättermusen försöker hålla en bra miljöprofil genom att göra jackan flourkarbonfri. Enda frågetecknet är väl hur länge ett laminerat membran håller?
 
Dina tänkta bruk?
En tät jacka vill du inte gå i om det inte regnar eller blåser småspik.
Med packning på producerar varje vandrare vida mer värme än vid obelastad vandring.
Bästa ytterplagget när man normalt går med packning är en vindblus, i brist på en dylik kan en rymlig herrskjorta i bomull/polyester duga väl.
go tur
 
Hmm om laminerat membran betyder lägre livslängd känns det ju lite ovärt. Men hur mycket lägre?? Jämfört med en jacka som inte har det? Asså jag vill kunna använda jackan under de flesta väder, höstvårsommar utan att bli obekväm att gå med. För vandring cykling vardag... Ev skidor också. Men ingen "extrem" aktivitet. Allround/bredd tänker jag mig.

En vindblus har jag inte hört talas om. Kanske saknar bredd? Även om det är lite obekvämare med en tätare jacka känns det OK om den har bredd.

Men jo. Om det finns liknande jackor för fint pris vore det awesome. Har ni några förslag?
 
Ett membran lever sitt eget liv, ibland går membranet sönder även fast jackan i övrigt är tämligen osliten, ibland inte. Exempel på membran haverier: delaminering, tejp som lossnar och allmänt läckage. Klättermusen erbjuder 3 års garanti mot sådana fel, gore-tex har 10 års garanti. Mycket av det negativa som skrivs om membranjackor på Utsidan gäller just membranfel och garantier. Personligen använder jag en GTX jacka, inte för att den skulle vara bättre utan för att membranet har 10 års garanti. =)

Vindblus är ett annat ord för en tunn softshell, en jacka som inte är helt vattentätt men som är vindtät och står emot lättare regn. Det är många av oss som i stället för att använda en vattentät membranjacka till alla aktiviteter i stället använder en vindblus som erbjuder tillräckligt skydd så länge det inte regnar för mycket. Som komplement har man med sig en lätt regnjacka i packning som enbart används vid rejält regn. Det är så jag använder min GTX jacka, den spenderar 95% av tiden i ryggsäcken. Huvudsakligen så använder jag tre softshells som jag växlar mellan beroende på årstid.
 
Jag är en 190 och inte tjock och älskar formen/snittet på Ask men någon membranjacka kommer jag aldrig mer köpa. Den så kallade andningsfunktionen har jag aldrig märkt av och jag svettas ganska mycket så det borde ju märkas på något sätt, det blir som att ha på sig en disktrasa med kläderna under. Jag säger inte att klättermusens membran funkar dåligt, jag tror alla membran funkar dåligt.

Ska sy en egen förenklad modell av min Ask jacka i EtaProof (tät vävd bomull). Finns att köpa på extremtextil.de.

Keb jackan från fjällräven ser fin ut men den kan nog vara varm på sommaren. Den har också en vindtratt. Den på Ask funkar riktigt bra när man cyklar eller när det är allmänt blåsigt.

Anledningen till att jag nämnde min längd och kroppsform är för jag tror klättermusen har inriktat sig på mer avlånga personer. Jag kan sitta ganska hårt framåtlutad på cykeln och jackan er inte upp i ryggen. Jaja onödig fakta kanske och det finns säkert jackor för fyrkantiga personer.
 
Kom på att jag glömde skriva varför många hellre använder softshell/vindblus =)

Det är av exakt den anledning som brunsju skriver om, vattentäta menbranplagg andas inte speciellt bra oavsett fabrikat. Ett plagg som inte är heltätt ventilerar mycket bättre och känns behagligare att använda vid intensivare aktiviteter.
 
Tack jag fattar bättre. Verkar som att tunn softshell är att föredra då.

På både Roc Spirit och Ask Jacket finns ju iofs vädringsmöjlighet under armarna, så på så vis borde det väl hjälpa andningen? Vad tycker du Brunsjo som har en? Även om en förlorar vind/regnskydd I guess.

Tja, jag vill helst ha en jacka och inte växla. Hittade denna bland softshells, verkar som en tätare jacka, men lite mindre vattentålig o mer pro-andning än Roc och Ask? http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLFS_602798 Fast vägde ju en hel del.

Hur ska jag tänka om jag ska hitta tunna softshells? Det finns ju massvis av softshells. Kanske spelar det ingen jättestor roll vilken en tar? Okej, en del har inte ens huvor, kanske är lite att ta i!
 
Finns mycket att välja bland

Jag har beställt den här.

Att ha på fjället när det känns kylslaget och regnet är besvärande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
henkealf Fjällräven Kodiak Parka, var är denna jacka billigast? Kläder 0
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Andreas80 Skalkläder som inte är för tight? Kläder 16
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
stenblock Hur breda är en bred fot? Era mått tack Kläder 21
Elvah Finns strumpor som är tunnare fram? Kläder 6
Naturmullen Idefix Regnställ inte samma längre! Är det nya lika bra? Kläder 3
majjen Nu är det dags! Vandringskängorna lämnas hemma! Kläder 203
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
såg Är dom här Meindl Kansas nått att ha som fjällkänga Kläder 10
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Gråbuse Vilket matieral är optimalt för yttersta lagret vintertid (värme/isolering) Kläder 16
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
stenblock tunna ulltröjor för sommarbruk som inte är kroppsstrumpor? Kläder 14
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Septagon Hur gamla är dessa Lundhags? Kläder 9
7S Den torra framtiden är här! Kläder 7
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Davva2 Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor? Kläder 33
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
rimn allt är SVART - hur löser ni det? Kläder 32
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
mickej79 Är detta rätt köp av fjällräven jacka? Kläder 22
Smogz Hur bra är Ullmax? Kläder 11
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Rookien Civil rock som är både tålig och snygg sökes Kläder 25
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
Napoleon Är detta "rätt" Nikwax? Det alla pratar om? Kläder 9
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
Tomas J Hur varm är en duntröja? Kläder 12
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
zzeezz Är det dålig kvalite eller otur? Kläder 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.