Är de nya bindningarna farliga

Personligen tror jag det är en tillfällighet...
Kan möjligtvis ha att göra med att du kör hårdare med stabilare bindning, men det känns långsökt!
Skulle anlednignen vara att skidan kan vridas mer innan knät utsätts för vridning med den gamla bindningen eller?
 
Jonas P; sa:
Personligen tror jag det är en tillfällighet...
Kan möjligtvis ha att göra med att du kör hårdare med stabilare bindning, men det känns långsökt!
Skulle anlednignen vara att skidan kan vridas mer innan knät utsätts för vridning med den gamla bindningen eller?

Definitivt!. Med de gamla Riva bindningarna ramlade man ut i tid och otid tyvärr mest i otid. På Cobra bindningen har man flyttat bindningens brytpunkt längre bak så att en större del av foten står på skidan. Därigenom får man ett bättre tryck på bakskidan vilket var anledningen till att jag köpte dom.

Det resulterat dock i att den främre delen av sko sitter i ett skruvstäd och det finns ingen möjlighet i världen att jag skulle kunna vrida eller trampa mig ur bindningen.
Telemarktips har försök mäta hur mycket tryck olika bindningar ger Cobra bindningen var en av de bindningar som gav mest tryck och då troligtvis en av de bindningar som är svårast att komma ur.
http://www.telemarktips.com/BindBench.html

Jämför bilderna på HammerHead i två olika brytpunktslägen.
BindTestHH2.jpg

BindTestHH1.jpg
 
Jag menade inte riktigt så, men fick ju svaret jag var ute efter.
..och den förklaringen kan jag helt klart köpa; bindningen "löser inte ut" på samma sätt.
För att förhindra detta borde det ju gå att använda samma utlösningsplatta till Cobra som till Chilli? De har ju skruvarna på samma ställe... Då har man ju fått en styvare bindning som ändå löser. (Vi närmar oss alpinstandard med en rasande fart..)
Har själv inte intresserat mig så mycket för det, men efter en artroskopi på varje knä kanske man borde kolla upp det.
 
Kolla bindningen 7tm (www.karhu.com)(http://www.deuberhome.com/photohtmls/skiing/7tm/7tm_tips.htm)
Den lösr visst ut men är ändå inte en antikvitet releasplaten till rottafella
 
Farliga bindnigar

Helt klart är den nya sortens telemarks utrustning farligare.Först har vi pjäxorna förr med låga läder så kunde foten vridas ur pjäxan vid en våldsam vurpa.Sen har vi bindningarna med kompressionsfjädrar dom har ett klart stopp i förlängningen.Med drag fjäder kan man över sträcka fjädern i stället för ledbanden.Men utvecklingen inom telemarks åkningen går mer mot högre farter i pist.Måste komma mer utlösningsbindnigar annars kommer skade utvecklingen att bli tråkig.Kanske en skade undersökning här hur har man skadat sig och med vilken utrustning?
 
Orkar inte rabbla alla data så gå in på länk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=&DB=PubMed
skriv sedan Telemark skiing i sökrutan and off you go to better knowledge. Generellt kan man väl anta att allt som låser fast foten hårdare utan att lösa ut torde vara farligare för dina knän. Om inte foten flyger ur bindningen så går kraften helt enkelt ut i din svagaste länk vid vridvåld, dvs knät (dina ledband) om du har höga pjäxor och troligen fotleden (ledband allt fotledsfraktur)om du använder låga pjäxor.
Tycker kanske inte man kan lita på Telemarktips "grundliga studie". Ett gott initiativ naturligtvis, men Hammerheaden ovan har dom inte ens spännt på rätt.
 
HammerHeadsen...

på ovanstående bilder är rätt "påspända". Att hälspännaren inte sitter i "skåran" har att göra med att HH är för bred på höjden för skåran i hälen på Garmonts pjäxor (som har använts i Ttips.coms test), vilket gör att Mitch har suttit fast den på "hyllan" i stället. Något som han tar upp på denna sida,http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html
Med andra ord så är bindningen fastsatt på rätt sätt.


Jag spänner på samma sätt med mina 7tm och T1:eek:r, dvs "på hyllan" som på denna bild
BindTest7tm.jpg

i och med att det ger lite bättre känsla samt att det minskar risken för att hälspännaren skall lossna om man ofrivilligt råkar sparka på den.

För övrigt så har mina bindningar (7tm) troligtvis "räddat" mina knän och fötter vid ett flertal fall.

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-02-06 kl 18:54]
 
håller din bindning

är i köpa tankar funderar på att köpa ett par hos uteliv i linköping alltså 7tm! skall jag eller är det risk för att de går sönder har hört rykten!!!
 
Hmmm...

din frågeformulering är lite svår att följa, men om det är mina 7tm som du menar, så har de hållit bra.

De första generationen av Tension Straps (det gråa "bandet" som håller ihop hälpartiet med tåkoppen) var inte bra men med de nya (andra generationens) Tension strapsen så har det inte varit några problem, hittills i alla fall.

Men du kan ju söka fler åsikter om 7tm, antingen i detta forum (som jag skrev i din initiala tråd om 7tm) samt kolla med amrisarna på Telemarktips.com

/Anders B
 
Jag avslutar tråden med att svara mej själv.

Alla jag pratade med var överens om att skidåkning är
generellt en skaderik sysselsättning och att en
utlösningsbindning skulle minska risken att skada sig.
Att de nya ”aktiva” bindningarna ytterligare ökade
risken att skada sig delades av de flesta. Jag
konstaterade att det var svårt att åka med samma
tillförsikt när man samtidigt funderade på vilka
skador man skulle få om man missade ett skär.

Valet stod mellan utlösningsplatta TRP-100 med Cobra
bindningar eller satsa på helt nya bindningar 7tm.
Jag valde TRP-100 eftersom jag var nöjd med Cobra
bindningen och vad jag har läst om 7tm upplevde jag
den som för ”neutral”.
(En länk till Couloir Magazine som försökt mäta hur
aktiva olika bindningar är)
http://www.couloirmag.com/gear/reviews/telemark/bindings/binding_animation.htm#graph

Provade mitt knä och mina nya TRP-100 för första
gången igår. Chansen att prova utlösningsbindningen
kom när jag stötte på ett gäng rastande snowboardare
bakom ett hopp. Ena bindningen löste ur efter en
forcerad landning. Vad som skulle ha hänt utan
utlösningsbindningen är svårt att säga, men troligtvis
skulle jag ha klarat av situationen bättre med båda
skidorna kvar på fötterna. Det blev dock inga skador
vare sig på mej eller på snowboardarna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.