Äntligen den ultimata boken om friluftsliv

Gröngölingsboken

Så här skall den se ut:

ghb.jpg

Gamla SoldF och Vintersoldat är också rätt handfasta....Scouthandboken från 20-talet räcker länge... På skidor från 30-talet har jag en del och tipsen där är allmängiltiga. L Wallins Råd går inte av för hackor.
Arnes bok väckte minnen....
//J

Fanns det inte en bok som hette:
...Din bok, handbok för scouter...?

Jag hade en röd sådan från sextiotalet, den försvann någon gång på åttiotalet (antagligen slängde mina föräldrar den när jag flyttade hemifrån).
Jag minns några saker ur den, bland annat en teckning på läkare som sydde en scouts ben och sade "det var tur du kom till mig inom sex timmar".
Och en text handlade om hur man sköter ceremonierna när en scout gått bort ("kommit hem" tror jag man sade). Jag fattade inte alls vad det handlade om förrän långt senare...

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.