Äntligen den ultimata boken om friluftsliv

Till slut fick jag tag i den, boken jag läste för trettio år sedan och som tillsammans med UTE (Wermelins bok) skapade min bild av hur man vistades i naturen.

Vi hade till och med ett uttryck för när någon gjorde "fel" Att det inte var A och O...

Boken lade huvudvikten vid friluftslivet i dess ursprungliga, primitiva form.
Numera kallar vi det bushcraft.

Först hade jag problem med att minnas författarens namn. sedan att minnas bokens namn. Men nu efter lång tids sökande och googlande lyckades jag få låna den via fjärrlån.

Nu skall här tas på fallskärmsjägarblusen och morakniven samt stövlarna, så var jag klädd för trettio år sedan,
 

Bilagor

  • boken.jpg
    boken.jpg
    71.4 KB · Visningar: 1,398
Arne Ohlsson hade nog ryst om han hade hört sin bok omnämnas som "den ultimata boken om friluftsliv". :) Vad har hänt med ordet "slutlig"? Är det avskaffat?
 
Såna här böcker gillar jag, men denna har jag missat totalt. Så efter lite googlande så har jag beställt en från ett antikvariat =)

Men vad sjutton är en fallskärmsjägarblus?
 
Ute

Wermelins bok lusläste jag som yngre. Jag hade fått den och "Gröna friluftsboken" av pappa.
Två fina böcker från 50 och 60 talet.

Uffe
 
Ja jösses, gröna och vita friluftsboken hade jag glömt.

Snacka om att barndomens tjärdoft kom tillbaka.

Fallskärmsjägarblus = midjekort överdragsplagg i camouflagemönster. Ganska vid i skärningen med rejäla bröstfickor. Drogs över uniformen när det fanns behov av att försvinna i skogsbrynet... Byxa fanns det förstås också.

En del äldre uttryck har försvunnit märker man ibland. Ränsel heter numera taktisk nylon...
 
Glöm inte :

"Boken om Friluftslif"
Upplysningar, råd och skildringar.

Författare: mer än 20 författare, med olika specialinriktningar.

Boken är från 1910 !

Wilh. Silens Bokförlags A-B


Den boken köpte jag för länge sedan, 20 spänn på en loppis.
Jag har läst den flera gånger, den innehåller spännande skildringar, bla., svensken Björlings vanvettiga polarexpedition, 1892, som beskriver misstag, feltänk, tragedi, och lösningar, mycket spännande.

Den innehåller även dåtidens matrecept, utrustning, övernattningssätt, jakt, skidor, häst, lägerlif,
skridsko,sjömansskap,djurspår,gevär,fiske,kartor,iskunskap,proviantlistor,olycksfall, drunkn.räddning, osv...

Kan rekommendera den, spännande o läsa hur de löste utelivets problem på den tiden,
det var inte "arbetare" på den tiden som idkade friluftslif...

När den kom kostade den 2 kr o 50 öre, alltså en väldigt dyr bok med den tidens penningvärde...
När vi ändå är igång, gröna- vita friluftsboken, ute-mera ute, är väl minimikrav för oss utsidesmedlemmar...
peter1959
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.