Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag

Tänkte köpa ett liggunderlag som jag kommer använda i Nya Zeeland när jag åker dit i januari.
Under min resa i skottland köpte jag ett billigt (200-400 kr, minns inte riktigt), självuppblåsande liggunderlag. Lite skumaktigt, minns inte vad det hette. Det var bekvämt men vägde mycket, tog stort utrymme och gick dessutom sönder efter bara några nätter (lyckades inte hitta hålet, tror att det var hål längs sömmarna) vilket gjorde att det nu var konstant uppblåst.

Hur som helst, nu tänker jag satsa på nåt dyrare, mindre och lättare, som helst inte går sönder efter någon vecka.

Har letat lite i getout.se's prylar, men där står ju inte temperaturanvisningarna. Det kanske inte är så relevant. eller?

Eftersom jag vill ha ett litet och lätt underlag funderar jag på att utesluta den självuppblåsbara skumvarianten. Som sagt, inga bra erfarenheter alls efter resan i skottland.

Tänkte köpa något i denna stilen http://www.getout.se/item.asp?katid=451&item=16812
som inte har någon skumfyllning - men just denna är ju lite i dyraste laget :S
Dock väger den lite, vilket är ett stort plus! å andra sidan står det inte hur stor plats den tar, ihoppackad?

Känner mig väldigt förvirrad.
Någon som kan det här och vill hjälpa med lite tips?

Är för övrigt 168 lång!
 
Jag skulle trots allt välja något annat. Antingen en enkel, billigare luftmadrass exv: Pacific Outdoors Ether Compact 6. 51X183X6,3 cm. Vikten är under 500 gr (480 enligt hushållsvågen) och jag gav inte mer än strax under 400 för mitt. Packvolymen är som ett skolpennskrin. Eller ett riktigt downmat. Exv. 7:an, den kostar mindre än hundra kronor mer än Neoairen och är superskön! Vad ska Du göra på din resa? Behöver du det lättaste lätta kanske det är Neoair du ska ha. Lycka till med valet!
 
liggunderlag

Hej svejs, man är väl inget proffs direkt på just liggunderlag, men jag köpte i våras ett Thermarest pro lite, o jag har pressat rätt hårt med mitt i höst här, och jag tycker att det tål en jävla massa ,( om man nu får svära lite diskret här på forumet ) det är ju 5 cm tjockt, och inte tar det ju så himla mycket plats heller tycker jag 14 x 26 cm ihopvikt, vikten har jag för mig var 910 gr, vilket är ganska överkomligt tycker jag. köpte mitt på naturkompaniet GBG, o det kosta 950 spänn. Jag tycker det är värt pengarna, har du inte möjlighet att provligga lite olika i dina trakter? det är ju annars det bästa. Tänker du luffsa ultralätt, eller hur har du tänkt? hoppas du hittar ett liggunderlag i din smak, o lycka till på resan o GOD FORTSÄTTNING!
 
Jag skulle trots allt välja något annat. Antingen en enkel, billigare luftmadrass exv: Pacific Outdoors Ether Compact 6. 51X183X6,3 cm. Vikten är under 500 gr (480 enligt hushållsvågen) och jag gav inte mer än strax under 400 för mitt. Packvolymen är som ett skolpennskrin. Eller ett riktigt downmat. Exv. 7:an, den kostar mindre än hundra kronor mer än Neoairen och är superskön! Vad ska Du göra på din resa? Behöver du det lättaste lätta kanske det är Neoair du ska ha. Lycka till med valet!

Den där "Pacific Outdoors Ether Compact 6" verkar ju faktiskt jättebra! Vilket otroligt lågt pris. Låter nästan för bra för att vara sant..! Downmat-en låter också bra, betalar gärna några hundralappar mer för en bekvämare variant :)
Har du några länkar till produkterna? googlade dem men hittade inget svenskt resultat.
Tack för ditt svar :)
 
Den där "Pacific Outdoors Ether Compact 6" verkar ju faktiskt jättebra! Vilket otroligt lågt pris. Låter nästan för bra för att vara sant.

Har också detta och är nöjd! Hittar det dock bara till ett lite högre pris i SE (jag gav typ 450 för 2-3 år sen), men fortfarande bland de billigare alternativen:
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3705&art=1311620&ref_lp=prisjakt
(Slutsålda just nu, men shopen har 10% rabatt under december om man ändå kan lägga en order?)

Utemagasinet hade en genomgång/test av massor av liggunderlag i år, gå till biblioteket och leta gamla nummer? Inte hemma just nu så at jag kan kolla vilket nummer det var.
Men lite andra reflektioner:http://www.utemagasinet.se/ovriga/article190438.ece
 
Jag har själv ett Neoair regular och är mycket nöjd med det efter att ha använt det på några korta sommarvandringar (3 nätters) hemmavid och en (8 nätters) vandring i sarek i mitten av september.
 
Hej!

Om du vill ha ett lite mer allsidigt underlag rekommenderar jag P.O. Ether Thermo. Det är bara marginellt tyngre och något mer skrymmande, men också det är lätt och litet, och dessutom isolerat och tappar bra mycket mindre värme än Compact-varianten - jag har provat båda när det har närmat sig noll grader, med en tunn dunsovsäck.

Stefan
 
Neo air

Superbra! Köp köp köp är rekomendationen.¨
blås upp mindre än du tror, prasslar inte (som man kan tro annars) lätt och superskönt.

Neo-air funkar nog året runt om man lägger till cell-underlag på vintern

BZ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
slottsskogen Ännu en tält fråga frisport yaranga light! Bo och sova 0
KemperBoyd Ännu en sovsäckstråd... Bo och sova 3
MagnusMartinsen Ännu en sovsäckstråd... Bo och sova 23
Sentient6 Ännu en tältfråga Bo och sova 14
Maria Durrani Ännu en sovsäcksfråga Bo och sova 8
höjdrädd Ännu ett tältval :) Bo och sova 6
Baslägerliv Ännu en tältfråga... Bo och sova 1
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
lusth Ännu en fråga! Bo och sova 2
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.