Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-)

Jag har fars gamla gaskonverterade Triangakök från tidigt åttiotal samt ett nytt Primus omnifuel. Jag gillar primusköket mest för det är kul att pilla lite. Jag gjorde dock ett litet test på balkongen nu:

Jag kokade upp en liter krankallt vatten och mätte bränsleåtgång och tid. Med primusköket hade jag deras vindskydd och bottenreflektor/isolator i aluminumfolie. Primusköket var också uppvärmt och klart så det skall läggas till tid och vikt för att bli fältmässigt.

Trangia med gas tog 5:07 och förbrukade 10gram gasol
Omnifuel med gas tog 6:56 och förbrukade 15 gram gasol
Omnifuel med lampolja tog 12:27 och förbrukade 21 gram lampolja

Jag återkommer i eftermiddag med omnifuel med alkylatbensintest.

Hade lite långtråkigt idag och blev lite inspirerad av ditt test så jag testade samma med mitt trangia eftersom jag har både gasbrännaren och mulitfuelen. Fick liknande resultat och blev lite förvånad att gasbrännaren vann överlägset, men den verkar släppa ut lite mer gas än multifuel brännaren.

Gasbrännaren 4.24,förbrukade 18g gas.
Multifuel med Gas,förbrukade 6.20 14g gas.
Multifuel med Bensin,förbrukade 7.20 26g bensin.

Kul test...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hade lite långtråkigt idag och blev lite inspirerad av ditt test så jag testade samma med mitt trangia eftersom jag har både gasbrännaren och mulitfuelen. Fick liknande resultat och blev lite förvånad att gasbrännaren vann överlägset, men den verkar släppa ut lite mer gas än multifuel brännaren.

Gasbrännaren 4.24,förbrukade 18g gas.
Multifuel med Gas,förbrukade 6.20 14g gas.
Multifuel med Bensin,förbrukade 7.20 26g bensin.

Kul test...

Ditt kök verkar ändå mer effektivt än mitt. Jag funderar på att köpa en adapter för att montera omnifuelbrännaren i Triangat. Eller så köper jag en MF-brännare till triangat direkt. ;)

Nån som har flänsade respektive oflänsade grytor som kan göra ett test?

Ja, det hade varit mycket mycket intressant, jag har inga grytor med värmeväxlare förutom på jetboilen, men den kan inte vara med i testet eftersom den dels inte rymmer en liter dels bara går på gas. Men den är sjukt snabb! :)

Ditt kök verkar ändå mer effektivt än mitt. Jag funderar på att köpa en adapter för att montera omnifuelbrännaren i Triangat. Eller så köper jag en MF-brännare till triangat direkt. ;)
Jag köpte multifuelen i sommras på XXL, ser att de fortfarande har rea på den.

Nån som har flänsade respektive oflänsade grytor som kan göra ett test?
Har tyvärr bara vanliga trangia, det hade varit roligt att se skillnaden.

Jag köpte multifuelen i sommras på XXL, ser att de fortfarande har rea på den.

Har tyvärr bara vanliga trangia, det hade varit roligt att se skillnaden.

Nja, inte nödvändigtvis eftersom ni troligen inte började med samma vattentemperatur...
Menade i.o.f.s. att testa den under samma förhållande ifall jag haft en egen.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips