Ännu en dödlig kajakolycka

Var ute i helgen kring västervik och temperaturen var avsevärt kallare i havet nu än för en månad sen. Badvattnet har blåst iväg och ersatts med kallare.

Jo badvattnet kan blåsa iväg. Slutet på juli 2010 i Kalmarsund kom en storm och väldig massa regn.
I Byrums (Öland) lilla hamn, uppmättes 6 grader Celsius på 3 meters djup. Badvattnet var definitivt bortblåst.
Jag har ALLTID med mig en torris i kajaken. Man köper sig lite tid i vattnet och tar man sig upp i kajaken igen inom denna tid är man ju snart varm igen. Det kan bli förödande kallt i vattnet även mitt i sommaren.
Känns tryggt att använda torrisen om en överfart är lite längre, när väder ändras är man ju förmodligen kvar en bit ut.

Jag köpte en tunn, lätt torris som alltid får plats och alltid är med. Även mitt i sommaren!

mvh thomas
 
Nu var det ett tag sedan jag paddlade mkt men vid sämre väder paddlade jag alltid nära stranden och var uppe på land snabbt.
Våt/torr dräkt fanns ej till rimliga priser då men Alltid ombyte i tät påse och utr för att göra upp eld.
Någon gång korsade jag ett öppet vattendrag på natten då det var helt lungt.
Alltid reservpaddel .
 
Torrt ombyte tar inte mycket plats idag.
Har ett vaccat set med t-tröja, kallingar och strumpor.
Vaccade kläder borde funka för skridskoåkare också.
Så länge man inte bryter förpackningen är det ju bara att ta med.
Mitt tips: skriv en läsbar lapp i, man glömmer vad det är i förpackningen...
mvh thomas
 
Torrt ombyte tar inte mycket plats idag.
Har ett vaccat set med t-tröja, kallingar och strumpor.
Vaccade kläder borde funka för skridskoåkare också.
Så länge man inte bryter förpackningen är det ju bara att ta med.
Mitt tips: skriv en läsbar lapp i, man glömmer vad det är i förpackningen...
mvh thomas
vad är vaccade kläder?

jo en enkel torris alá MPS får alltid plats, men då ska man ha den på sig också. Ingen större hjälp om man vält och den ligger i packluckan.

Jag kör min på när tempen är under 10 grader i vattnet, annars har jag långärmad 0,5 mm neopren och paddelbyxa/neoprenkortbyxor.

alltid en packpåse med ombyte och förstärkningskläder med. T.o.m dunjack följer med året om
 
vad är vaccade kläder?

Vaccad = vacuumförpackad
Finns bra vacuumförpackningsmaskiner för runt en 1000-lapp.
Väldigt användbara. Man kan vacca det mesta man vill ha torrt.
Framför allt sånt som kanske inte alltid behöver användas men jag vill ha med ändå.
Tex gummistövlar, tar mycket mindre plats vaccade. Dessa används inte varje tur.

En torris (den vaccar jag inte) som alltid får följa med, kan alltid användas när jag bedömmer att jag vill ha den på.
Så den är alltid med. Även på sommaren.
Kallt i vattnet kan det bli fort. Vädret kan ändras fort. Under överfarter som är lite längre hinner förhållanden ändras. Och jag är inte så ung längre...

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.